0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
om du tolkar det som sarkistiskt är det fel uppfattat av dig. Självklart är en kontinuerlig mätning att föredra . Och det föreslås i samband med offerter . Men i endast 1 fall är det monterat . den flödesdokumenterande ventilen som mäts in vid installtionen är ett kvitto på att när det lämnas över till kunden fungerar det så här bra eller dåligt . en ventil kostar ca 600kr inklusive moms samt att den också fyller sin funktion som AV så för ett par 100 lappar i merkostnad har jag chans att visa dig som energi deklarant /konsult/rådgivare inom vvs hur bra eller dålig installtionen blev . Den fungerar som jag ser det som ett verktyg för en stick provs kontroll.alla vill tyvär inte lägga dom 2500-3000tkr( Vad kostar din mätare med ultraljud ?) det kostar att köpa en mätare för en villa installtion i T,E,X Rickards webb shopp.cocacola Lasse T vi gör samma sak till vardag
Lasse T Vi tänker precis lika vad gäller installationer. Jag vill också installera saker som gör att folk kan hålla kolla på saker. Min erfarenhet är tyvärr att ingen blir intresserad av det. Tyvärr.Även i min värld, fastighetsvärlden, så är det svårt att få folk att förstå varför det är bra att hålla koll på grejerna. En fråga man ofta möts av är - behöver dina grejer hållas koll på, det behövde inte dem andra?Man förklarar så gott det går men alla köper det inte.Konstigt att logger2020 är jättebra, men STAD för ett par hundra, den är värdelös i en villa. Logger2020 måste ju vara värdelös,en massa siffror bara på en nätsida Vad tjänar jag på det
Ok,av de lite sarkastiska svaren på slutet så konstaterar jag att kontinuerlig mätning inte är att föredra utan har man en gång gjort injusteringen så är allt bra Givetvis har den ett tryckfall, men ett väldigt noggrant specat sådant och eftersom den jag har är en ultraljudsmätare så finns inga rörliga delar som kan ställa till det.Men, för att återgå till vad tråden handlade om nånstans, varför är det så mycket klagomål på undermåligt (enl. kunden & som bekant har kunden alltid rätt i en marknadsekonomi) fungerande installationer, inkl. felaktiga reklamationer(som drabbar alla försäkringstagare i form av högre försäkringskostnader).Ett skäl KAN vara att säljarna lovar lite väl mycket, ett annat KAN vara att kunden inte har nån som helst möjlighet att verifiera att dennes anläggning uppfyller det säljaren lovade. Ett sätt för den seriöse installatören/tillverkaren att slippa konkurrera med pris & istället konkurrera med kvalitet (det lönar sig, jag lovar, ja vet själv en installatör i sthlm som tjänar guld med nästan inga reklamationer däremot nästan bara rekommendationer) är att ge kunden en möjlighet att kontinuerligt följa upp sin anläggning. Det blir dessutom så mycket lättare om kunden kommer och klagar, då kan man verifiera om det hela fungerar enligt överenskommet eller inte.Ett ytterligare + är att kunden ser när (för det inträffar förr eller senare) dennes anl. börjar tappa effektivitet och då kan kalla ut någon för att hjälpa till & rätta till problemet.Men vad vet jag, jag har bara varit i branschen i ~35år, haft egen service & installationsfirma, jobbat som energideklarant, och nu som konsult & rådgivare För min del så avslutar jag den här tråden nu & överlåter den åt orakel, dignitärer, forumgudar och andra.
så här gör jag . 100 pascals regeln vid dimensionering av rör . det gör att tryck fallet kommer där jag vill ha det . över radiatorventilen shunten om det är ett sånt system och den samlade flödespunkten in till värmepumpen . luft vatten dx maskin på 12 kw tillverkaren föreskriver 5 grader delta-t över kondensorn 0,574lps mma 32 ventil 5kpa inställning på ventilen 7,7. När nu Vacuumsugning och allt är gjort körs maskinen igång med allt vad det innebär . tillägs fyllning eller ta ut lite soppa beroende på vad kondeseringen ligger på . är det 10-12 + plusgrader ute och v-p lämnar vid inställt flöde 5,2-5,3(fluke med rörgivare ) grader ja då finns det en referens till uppstarten och man kan kallade det för att en stickprovskontroll /injustering är gjord och v-p prestanda stämmer med det som leverantören av v-p har i sin specifikation ..nöjd kund och installatör smurfen 72 det är det här som jag tycker är så viktigt .vet vi inte flödena vet vi inga effekter .man har bara en temperatur diff vilkeinte säger dig något mer än en gissning cocacola
nej man mäter upp flödet med ett instrument på plats . men jag gör en beräkning innan alla installationer och har på det vis en grund markering att gå efter ..dom stämmer rätt ofta cocacola
ja topprunner in och läs i en pumpkurva vad det skulle kosta dig med ytterligare 5- 10kpa i tryckfall i systemet . om det är ca 30 watt eller 32 watt i timmen på en normal villa topprunner vilket i sin tur kan påverka en exaktare injustering av värmepumpen i samband med uppstart av ett system med en 2 kanske 3% bättre verkningsgrad . För att få något måste man ge något cocacola
25% av drivströmmen menar du ja hur lång tid tar det innan "standard installtionen blir dyrare i en normal villa .8-10 raddar i en normal villa 8-10 mer felkäller . Kostnaderna för pumparna i insitament ögonblicket samt kostnaderna för framdragningen av el till "alla"pumpar .. Räcker det med 20år . ja och sen börjas det om för även dom pumparna går sönder och behöver bytas ? Nej du toppis den lösningen får vi nog bygga åt någon som har lite pengar på "hobbykontot" och gillar lösningar som ställs på sin spets . Det ska va enkelt inga onödiga julgarnsbyggen , så är jag lärd . cocacola