0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Viessman vågar
Pratade med en vvs firma när vi skulle byta från olja till l/v om hur det fungerade med vatten mellan inomhusenheten samt utomhusenheten. Han menade på fullaste allvar att den inte behövdes någon glykol i vattnet då det inte fanns någon chans för att frysa. Det var ju så bra isolerat samt att pumpen alltid går. Men vad händer den dagen då strömmen går? ska man ha en UPS på pumpen?Talade senare men vår hyresvärd på firman som hade installerat l/v i en av sina fastigheter där strömmen hade gått. Då hade det även frusit sönder. Inte konstigt då ifall försäkringsbolagen får in endel ärenden på värmepumpar.
Då ringer jag ETM ThumbsupSom tur är så är det ju inte så vanligt med det i villor. Hur gör du då
Citat från: VP ORAKLET skrivet 21 december 2010, 10:29:05Då ringer jag ETM ThumbsupSom tur är så är det ju inte så vanligt med det i villor. Hur gör du då Vad vet ETM som en elkraftsprofessor på KTH inte vet då? Jag satt ett par timmar med en sån för att diskutera effektmätning av kompressorer som har frekvensreglering just för att kunna mäta med ClimaCheckmetoden (vilket ETM folket använder). Det visade sig vara en grannlaga uppgift och långt ifrån enkelt.Kan du inte bestämma ingående effekt exakt vid climacheckmätning så kan du inte heller bestämma COP exakt utan det blir vad det blir. Senaste utgåvan av climacheck använder enerianalysatorer som jobbar med 50hz vilket alltså medför att man inte kan bestämma ingående effekt till kompressorn. Det är ju den effekt du tillför köldmediet som du vill ha.. inte den samlade effekten till kompressor+kapacitetsreglering.De tidigare Climacheck samt även ETM mäter ström och spänning så där går det inte heller att bestämma kompressorns effekt.Frågan kvarstår alltså... hur bestämmer du med eller utan hjälp av ETM COP i de fall man har frekvensreglerade kompressorer?
Citat från: Toprunner skrivet 23 december 2010, 10:00:52Citat från: VP ORAKLET skrivet 21 december 2010, 10:29:05Då ringer jag ETM ThumbsupSom tur är så är det ju inte så vanligt med det i villor. Hur gör du då Vad vet ETM som en elkraftsprofessor på KTH inte vet då? Jag satt ett par timmar med en sån för att diskutera effektmätning av kompressorer som har frekvensreglering just för att kunna mäta med ClimaCheckmetoden (vilket ETM folket använder). Det visade sig vara en grannlaga uppgift och långt ifrån enkelt.Kan du inte bestämma ingående effekt exakt vid climacheckmätning så kan du inte heller bestämma COP exakt utan det blir vad det blir. Senaste utgåvan av climacheck använder enerianalysatorer som jobbar med 50hz vilket alltså medför att man inte kan bestämma ingående effekt till kompressorn. Det är ju den effekt du tillför köldmediet som du vill ha.. inte den samlade effekten till kompressor+kapacitetsreglering.De tidigare Climacheck samt även ETM mäter ström och spänning så där går det inte heller att bestämma kompressorns effekt.Frågan kvarstår alltså... hur bestämmer du med eller utan hjälp av ETM COP i de fall man har frekvensreglerade kompressorer?Man låser kompressorn på 50Hz när man mäter Thumbsup
Svaret ligger i din pm inkorg
Citat från: VP ORAKLET skrivet 23 december 2010, 12:16:05Svaret ligger i din pm inkorg Dito tomte::