0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
De som köpt loggningsutrustning av mig verkar vara rätt eniga om att en COP på mer än 3.0 eller strax över är svårt att nå på årsbasis.
Annars ringer du en kylfirma så kommer dem med climachecken. Sen vet du exakt.
Citat från: Rickard skrivet 20 december 2010, 23:14:03De som köpt loggningsutrustning av mig verkar vara rätt eniga om att en COP på mer än 3.0 eller strax över är svårt att nå på årsbasis.Kan det verkligen vara svårt att nå 3,0 med en bergvärmeanläggning? Jag är rätt övertygad om att min pump ligger en bit över det även med tillsatselen inräknad och då är ändå en lite väl klen pump. Jag vet hur många kWh/år pumpen drar, att den levererar den effekt den ska göra och antalet gångtimmar. Någon energimätare har jag inte känt behov av. Det beror ju förstås lite på hur man räknar. Varmvattenberedaren läcker ca 1000 kWh/år men även om det räknas som en förlust bör det bli över 3.
Det är förlusterna som avgör års-COP, bara de 30 W som reglerdatorn drar när pumpen står stilla på sommarn gör att års-COP blir mycket lägre, har man dessutom som jag och många andra med lite äldre värmepumpar cirkpumpar som går hela tiden är det direkt förödande.
Sommartid har man ju bara tappvamvattentillverkning med relativt Låg COP, men å andra sidan står ju cirkpumpen när värmebehov inte föreligger.
Det är trots det mycket värt att göra ögonblicksmätningar för att underlätta framtida felsökningar samt bekräfta en installation.
Citat från: Toprunner skrivet 21 december 2010, 12:03:18Det är trots det mycket värt att göra ögonblicksmätningar för att underlätta framtida felsökningar samt bekräfta en installation.ja topprunner det är därför man gör dom . känns både bra och seriöst att få det bekräftat att när installtören lämnar över v-p anläggningen finns det en dokumentering på att den gick enligt dom effekt diagram som tillverkaren lämnar .cocacola