Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Då var det dags igen :(  (läst 21974 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #15 skrivet: 02 december 2010, 14:57:02 »
Vart hittar man manualen för installatörer?

http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Bosch%20EHP%20AW%20Installatörshandledning.pdf

Märkligt... Den version jag hade laddat ner tidigare i år slutade vid sidan 36.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #16 skrivet: 02 december 2010, 15:01:09 »
Jag tycker fortfarande att ditt stopp stämmer med vad som beskrivs på sidan 58 i manualen.
Om jag läst och förstått rätt startar pumpen igen först när utetemperaturen T2
ökat med 2° från temp vid stoppet och sedan hållit denna ökning minst 30 minuter, vilket ju i situationer med
fallande utetemperatur kan ta väldigt lång tid.
Återstartstiden kan inte påverkas av användaren.
Möjligen kan STORA brytaren vara lösningen.

NÅGON: är detta fel uppfattat av mig? Snälla berätta det i så fall.

/Anders H

"Återgår om temperaturen på givare T2 är högre än lägsta temperatur för envelopestopp under 30 minuter."
Inga två grader alltså...

Men detta förklarar fortfarande inte varför min pump stannade vid -17 ºC ute och startade igen vid -14 ºC 4 timmar senare  huvuddunk
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #17 skrivet: 02 december 2010, 15:08:25 »
Jag tycker du ska ställa några värmeljus under kompressorn och/eller givaren Thumbsup





Skämtar bara. Hoppas på varmare väder, både för dig och oss andra.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #18 skrivet: 02 december 2010, 15:51:10 »

Så står det i den heliga skrift sidan 59 kapitel 13 vers 11.5:

13.11.5 Tillfälligt stopp av kompressordrift
Kan inträffa för två olika scenarier:
1. Om temperaturen på givare T2 är lägre än lägsta temperatur
för envelopestopp. Återgår om temperaturen
på givare T2 är högre än lägsta temperatur för envelopestopp
under 30 minuter.
2. Om värmeproduktion pågår och temperaturen på
givare T6 är högre än temperaturen för envelopestopp
(fabriksvärde: 117 °C). Återgår när temperaturen på
givare T2 stigit 2K.
Kompressorn stannar och tillskottet tillåts arbeta.

"T2 stigit 2K" lär väl, översatt från boschspråk,betyda 2 grader.

/Anders H
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #19 skrivet: 02 december 2010, 16:19:38 »

Så står det i den heliga skrift sidan 59 kapitel 13 vers 11.5:

13.11.5 Tillfälligt stopp av kompressordrift
Kan inträffa för två olika scenarier:
1. Om temperaturen på givare T2 är lägre än lägsta temperatur
för envelopestopp. Återgår om temperaturen
på givare T2 är högre än lägsta temperatur för envelopestopp
under 30 minuter.
2. Om värmeproduktion pågår och temperaturen på
givare T6 är högre än temperaturen för envelopestopp
(fabriksvärde: 117 °C). Återgår när temperaturen på
givare T2 stigit 2K.
Kompressorn stannar och tillskottet tillåts arbeta.

"T2 stigit 2K" lär väl, översatt från boschspråk,betyda 2 grader.

/Anders H

Jo, fast jag har inte ändrat fabriksvärdet för stopp pga T6. Maxtempen i dag har varit 83,6 ºC, så det kan inte vara #2 som har infallit.

Å andra sidan har jag inte ändrat lägsta arbetstemperaturen från fabriksinställningen -20 ºC heller, så #1 borde inte heller ha inträffat eftersom det bara har varit -17.2 ºC som kallast enligt T2

Men, eftersom samtliga mina stopp har inträffat då T11 har nått -20 ºC så tror jag att #1 har inträffat men att det antingen står fel i manualen, eller att man har ändrat i styret, så att den stoppar på T11 i stället för T2 - Då borde den dock ha startat igen efter drygt 30 minuter eftersom T11 stiger snabbt och stabiliserar sig kring 0 grader efter endast 5 minuters stopp...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #20 skrivet: 02 december 2010, 17:42:30 »
För den som fortfarande är intresserad kan jag meddela att pumpen har stannat igen. Är det nån som har nån annan teori än att det är T11 < -20 som stoppar den så är jag öppen för förslag.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JimGus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #21 skrivet: 02 december 2010, 18:31:40 »
Har du kontaktat Bosch, de kanske har vajsing med styrkort?
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #22 skrivet: 03 december 2010, 19:48:27 »
Sidan 58. 13.11.5

Trolig orsak 1; Låg utetemperatur, under -20 °C.
Trolig orsak 2; För hög temperaturskillnad mellan förångning
och kondensering, kompressorn låter tillskottet
arbeta upp rätt temperatur då kompressorn inte
klarar av det själv.
Trolig orsak 3; Brist på köldmedium.

Har du kollat synglaset om det bubblar under drift? Tecken på lite köldmedium.
Det kan göra så att hetgastemperaturen stiger för högt. Hetgas larmar vid ca 120ºC.

Kan du sänka kondenseringstempen? Dvs öka diffen mellan VPin och VPut och testa med det.
Det gör att du får mer energi ur förångaren och det håller ner hetgastemperaturen.

« Senast ändrad: 03 december 2010, 19:53:41 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #23 skrivet: 03 december 2010, 20:03:58 »
Sidan 58. 13.11.5

Trolig orsak 1; Låg utetemperatur, under -20 °C.
Trolig orsak 2; För hög temperaturskillnad mellan förångning
och kondensering, kompressorn låter tillskottet
arbeta upp rätt temperatur då kompressorn inte
klarar av det själv.
Trolig orsak 3; Brist på köldmedium.

Har du kollat synglaset om det bubblar under drift? Tecken på lite köldmedium.
Det kan göra så att hetgastemperaturen stiger för högt. Hetgas larmar vid ca 120ºC.

Kan du sänka kondenseringstempen? Dvs öka diffen mellan VPin och VPut och testa med det.
Det gör att du får mer energi ur förångaren och det håller ner hetgastemperaturen.


Jag har inte kollat synglaset på nån månad, men hetgasttempen har aldrig varit över 87-88 grader och pumpen ger värme.

VB-diffen kan jag inte öka utan att sätta in en strypventil och det är det lite för kallt för just nu...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #24 skrivet: 03 december 2010, 20:27:03 »
Jag bara undrade eftersom ni inte diskuterat det och det står som orsak i manualen.
Håller med dig, tror inte heller det är köldmediebrist.

Man kan strypa vid smutsfiltret om det är en filterball med kulventil.
En förutsättning är också att man kan sänka tempen på vattnet ut mot pumpen, T9.

Funderade även på avsnittet i manualen "... än lägsta temperatur för envelopestopp."
Vilken temperatur är lägsta för enveloppstopp?
Högsta står i nästa stycke, det borde vara 117ºC eller?

Det finns inget som säger att T2 och T12 är placerade på samma fysiska ställe. Det borde vara T12 som begränsar lägsta utetemp. T12 styr i alla fall vevhusvärmen enligt manualen.

« Senast ändrad: 03 december 2010, 20:46:45 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #25 skrivet: 03 december 2010, 20:57:36 »
Jo, jag har funderat på att strypa via filtret. Det är inte lätt, men det borde gå...

Enligt den luddiga förklaring jag har fått så är lägsta temp för envelopestopp -20 ºC (Inställbar i fabiksmenyn). Det är den tempen som pumpen, enligt reklamen, skall gå till.
Jag tror också att det egentligen är T12 som är VP'ns utetempreferens. T2 behöver inte ens vara inkopplad på pumpen, utan kan ju sitta på elpannan eller annat valfritt reglersysstem.
Det har å andra sidan ingen större betydelse eftersom T2 och T12 oftast visar ganska lika.

Det känns som att det finns en del brister i dokumentationen. Jag har också ställt en del frågor om bl a detta beteende till Bosch, men inte fått nån respons över huvud taget. Andra, enklare frågor, har dom svarat snabbt och utförligt på... Antingen så vet dom inte, eller så vill dom inte dela med sig av kunskaperna...
 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #26 skrivet: 03 december 2010, 21:12:33 »
Jo jag har sett reklamen... ;)
och även hört från säljare att den kan stanna innan temperaturen ute är -20ºC.

Men det borde inte vara utetemperaturen i sig utan andra villkor som gör att den stannar tidigare.
Hetgas, larm för lågt tryck, för hög retur från huset. Finns det några andra? Kanske för att säkerställa smörjning av kompressorn? T11 kan vara inblandad, men hur och i så fall varför?

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #27 skrivet: 03 december 2010, 21:27:23 »
Jo jag har sett reklamen... ;)
och även hört från säljare att den kan stanna innan temperaturen ute är -20ºC.

Men det borde inte vara utetemperaturen i sig utan andra villkor som gör att den stannar tidigare.
Hetgas, larm för lågt tryck, för hög retur från huset. Finns det några andra? Kanske för att säkerställa smörjning av kompressorn? T11 kan vara inblandad, men hur och i så fall varför?



Samtliga fyra gånger min pump har stannat så har det hänt precis när T11 har nått -20 ºC De första två gångerna hade jag max diff T11-T12 inställd på fabriksvärdet 6 grader. Då stannade pumpen vid ca -14 ºC grader ute. Sen ändrade jag max diff till 4 grader och då har den stannat vid ca -16 ºC ute.

Jag vet inte om det är ett synnerligen märkligt sammanträffande, men det känns som att det är T11 som bestämmer när envelopestopp skall inträffa oavsett vad det står i manualen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #28 skrivet: 03 december 2010, 21:38:44 »
Tyvärr är det nog så illa, även p00anh hade samma felindikation.

Men hur svårt kan det vara...  ::)  har de haft en praktikant till programmeringen?
Kanske ett fall för Plus, man kan väl inte mena att -20ºC är någon annan temp än den i luften.

I så fall ska jag börja sälja frysboxar som håller -18ºC och som inte drar någon el alls. Men de håller bara -18ºC om tempen utanför boxen är lägre än -20 ºC  :D men det säjer jag inte.
« Senast ändrad: 03 december 2010, 21:47:29 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Då var det dags igen :(
« Svar #29 skrivet: 03 december 2010, 22:04:33 »
 Värmepumpar som slår av automatiskt när det blir kallt.. strålande...här snackar vi energispar miljötänk global uppvärmning...eller hur det nu var...brrr...kallt.. ???

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!