0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: purjo__ skrivet 02 december 2010, 13:50:47Vart hittar man manualen för installatörer?http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Bosch%20EHP%20AW%20Installatörshandledning.pdf
Vart hittar man manualen för installatörer?
Jag tycker fortfarande att ditt stopp stämmer med vad som beskrivs på sidan 58 i manualen.Om jag läst och förstått rätt startar pumpen igen först när utetemperaturen T2 ökat med 2° från temp vid stoppet och sedan hållit denna ökning minst 30 minuter, vilket ju i situationer medfallande utetemperatur kan ta väldigt lång tid.Återstartstiden kan inte påverkas av användaren.Möjligen kan STORA brytaren vara lösningen.NÅGON: är detta fel uppfattat av mig? Snälla berätta det i så fall./Anders H
Så står det i den heliga skrift sidan 59 kapitel 13 vers 11.5:13.11.5 Tillfälligt stopp av kompressordriftKan inträffa för två olika scenarier:1. Om temperaturen på givare T2 är lägre än lägsta temperaturför envelopestopp. Återgår om temperaturenpå givare T2 är högre än lägsta temperatur för envelopestoppunder 30 minuter.2. Om värmeproduktion pågår och temperaturen pågivare T6 är högre än temperaturen för envelopestopp(fabriksvärde: 117 °C). Återgår när temperaturen pågivare T2 stigit 2K.Kompressorn stannar och tillskottet tillåts arbeta."T2 stigit 2K" lär väl, översatt från boschspråk,betyda 2 grader./Anders H
Sidan 58. 13.11.5Trolig orsak 1; Låg utetemperatur, under -20 °C.Trolig orsak 2; För hög temperaturskillnad mellan förångningoch kondensering, kompressorn låter tillskottetarbeta upp rätt temperatur då kompressorn inteklarar av det själv.Trolig orsak 3; Brist på köldmedium.Har du kollat synglaset om det bubblar under drift? Tecken på lite köldmedium.Det kan göra så att hetgastemperaturen stiger för högt. Hetgas larmar vid ca 120ºC.Kan du sänka kondenseringstempen? Dvs öka diffen mellan VPin och VPut och testa med det.Det gör att du får mer energi ur förångaren och det håller ner hetgastemperaturen.
Jo jag har sett reklamen... och även hört från säljare att den kan stanna innan temperaturen ute är -20ºC.Men det borde inte vara utetemperaturen i sig utan andra villkor som gör att den stannar tidigare.Hetgas, larm för lågt tryck, för hög retur från huset. Finns det några andra? Kanske för att säkerställa smörjning av kompressorn? T11 kan vara inblandad, men hur och i så fall varför?