0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Hansson skrivet 19 november 2010, 08:56:04Hur fungerar skiktning vid laddning av tankarna? Finns det ventiler i botten av tankarna som du kan strypa flödet med?Ska inte behövas med laddomat 21 tror jag i alla fall för jag har inga
Hur fungerar skiktning vid laddning av tankarna? Finns det ventiler i botten av tankarna som du kan strypa flödet med?
Citat från: smurfen72 skrivet 19 november 2010, 15:20:41Citat från: Hansson skrivet 19 november 2010, 08:56:04Hur fungerar skiktning vid laddning av tankarna? Finns det ventiler i botten av tankarna som du kan strypa flödet med?Ska inte behövas med laddomat 21 tror jag i alla fall för jag har inga Om man har fler tankar med olika rördragning så behövs det för att strypa in systemet.Stryper TS tank C är problemet löst. Tror jag
Nästan all cirkulation mot huset verkar gå genom tank C, vilket gör att denkallnar fortast. Detta är ju olämpligt eftersom du ju har varmvattenberedningendär.En strypning av flödet mot tank C skulle ju innebära att mera tas från de andra två,men det innebär även att det laddar långsammare mot C när du eldar.Sänka hastigheten på cirkpumpen kan hjälpa i viss mån, eftersom det varma vattnetsegen lyftkraft då får större betydelse för flödet genom tankarna. Dock är ju detta ingetskiktningsproblem som det framställdes först då vi trodde att det var ömrörning av vattneti tankarna som var problemet.När eldningssäsongen är över tycker jag att du tittar på hur du kan seriekoppla tankarna,precis som Raptor föreslår, istället för parallellkopplingen du har idag. Pannan matar då ini toppen av tank C, vilket ger varmvatten snabbt. Det kallare bottenvattnet i tank C trycksiväg till toppen av tank B och så vidare tills retur tas tillbaka till pannan från botten av tank A.Då kan man fundera på att låta tank C vara ifred som enbart varmvattenberedare och ta utvärmeledningen från toppen av tank B istället. Med en sådan koppling och ett lugnt och fintflöde både vid laddning och uttag så kommer du att få varmvatten snabbt och länge +bra skiktning i tank A och B.Shuntmotor och styrning är förstås väldigt bra när man eldar med ved och temperaturernapå värmekällan varierar så kraftigt. Vad som helst är bättre än att reglera för hand.
@ ducken: Ja, ny cirkulationspump verkar det bli... Cirk.pumparna sitter ofta installerademed avstängningsventiler på ömse sidor (Unionventiler med inbyggda kulventiler).Om det inte är så redan så lär du dig nu varför det skulle varit bra Thumbsup
Fanns det avstängningsventiler runt pumpen? Om det gör det så är det ju baraatt byta på en gång.
@ ducken: Ja, ny cirkulationspump verkar det bli... Cirk.pumparna sitter ofta installerademed avstängningsventiler på ömse sidor (Unionventiler med inbyggda kulventiler).Om det inte är så redan så lär du dig nu varför det skulle varit bra Thumbsup@ smurfen72: Pannan matar sitt varmaste till toppen av tank C, dessutom med perfektskiktning uppifrån och ner. Du kan enkelt avbryta eldningen när bara tank C är varmoch övriga två tankar fortfarande är rumstempererade.Ingen anledning att kunna koppla om mellan serie och parallell alltså. Blev det klarare så?En vedeldare har förstås termostater på alla radiatorer och därför har öppen eller slutenplanlösning ingen betydelse för valet av styrsystem. Däermot kan de höga temperturernai tankarna medföra att cirkpumpen "river med sig" energi ut i huset även om shunten är heltstängd. Det kan då vara bra om shuntstyrningen kan stänga av cirk.pumpen också.
Ja, solfångare är den perfekta kompletteringen till vedeldning....Jag gissar alltså att du väljer solfångare Thumbsup