0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alltså är shuntventilen öppen, men varför? Ska den inte dra värme från VP och kalla igång den hellre?
Nej, shuntventilen ska normalt vara stängd. Den ska bara öppna om kompressorn inte klarar värmen och elpatronen måste spetsa.//Ronnie
Lägger till att jag har testat köra igång kompressorn med funktionstest menyn. Då gick den. men det är ju klart egentligen att den inte går när Vp temp är 45 av 40.. fast va är den det för, hela dagen?
tolkningsfråga,jag håller med carl N där. jag anser att shunten endast är stängd när den varken tar vatten från nedre eller övre delen av tanken.i övriga fall är den öppen.. vad man sen ska kalla det när den öppnar till övre tanken!? antagligen (öppnar till spetts värme)
kan det vara givarfel? om vp-givaren visar 45g hela tiden.så att den inte startar kompressorn.
Min installationsfirma föreslog då att jag ska ha hög framledningstemp och reglera med radiator termostaterna, vilket jag inte riktigt tror på.
Citat från: wh4t3ver skrivet 12 november 2010, 15:19:36Min installationsfirma föreslog då att jag ska ha hög framledningstemp och reglera med radiator termostaterna, vilket jag inte riktigt tror på.Snacka om kontraproduktivt... Vet installatören hur en VP fungerar?