0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Stjäl tråden lite men inte utan att kommentera min egen fläkthastighet... Jag kör nu max 20 grader på läge två RAS10 ( runt nollan ute) i ett termoshus (1 1/2 plan, tilläggsisolerat i vägg och vind, 3 glas fönster, samt aktiv vent med värmeväxlare). Får väldigt enkelt minst 20 grader i de rum som är belägna motsatt innerdelen om jag höjer hastigheten på fläkten och det lovar ju ganska gott ifall det blir den vargavinter som många väntar på. Men, vilken parameter skall jag höja först när temp sjunker utomhus för att bibehålla en komfortabel inomhustemp?
Hej Arctic och välkommen till forumet! Thumbsup Du skall givetvis i första hand höja upp fläkthastigheten om du skall få till en jämn och bra värmespridning i hela huset inkl en så billig driftskostnad som möjligt på pumpen. Därefter om inte ens 5:ans fläkthastighet skulle räcka till så får du börja höja tempinställningen med 1 ºC i taget och vänta ett antal timmar emellan, detta gäller då om du tänker ur ett rent ekonomiskt perspektiv inkl att du vill ha en jämn och bra värmekomfort i hela huset. Om du istället skulle bibehålla t.ex 2:ans fläkthastighet och bara höja tempinställningen på pumpen så innebär detta rent konkret att du därmed också bibehåller den dåliga värmespridningen i huset samtidigt som driftskostnaden ökar markant för pumpen via en klart högre energiförbrukning eftersom pumpen på det här sättet får en klart lägre verkningsgrad (sämre/lägre cop). Mvh Raffen.
Svårt att svara exakt på allt från ca 30-40% och kanske mer
Citat från: Raffen skrivet 04 november 2010, 20:51:19 Finns nog inget direkt som talar för att fläktmotorn skulle hålla så mkt längre även om man kör den på knappt halvfart enligt min uppfattningMvh Raffen.Utan att diskutera vilket driftsätt som sparar mest så kan man nog konstatera att lagren håller längre tid om de snurrar vid lägre rpm.
Finns nog inget direkt som talar för att fläktmotorn skulle hålla så mkt längre även om man kör den på knappt halvfart enligt min uppfattningMvh Raffen.
Citat från: 109an skrivet 04 november 2010, 21:12:10Citat från: Raffen skrivet 04 november 2010, 20:51:19 Finns nog inget direkt som talar för att fläktmotorn skulle hålla så mkt längre även om man kör den på knappt halvfart enligt min uppfattningMvh Raffen.Utan att diskutera vilket driftsätt som sparar mest så kan man nog konstatera att lagren håller längre tid om de snurrar vid lägre rpm.Ja har du några fakta förresten som stödjer detta påstående eller är det här rena gissningar kanske 109:an?? Det är ju också en avsevärd skillnad isf. Mvh Raffen.
Jomen hallå, det är nivåerna på skillnaden "allt från ca 30-40% och kanske mer" som jag var intresserad av, att det är skillnad har jag inte ifrågasatt, du har fortfarande inte presenterat något mer än dina egna ideer och löften men det jag undrade över var om det var fakta eller egna gissningar.Tror du att du kan svara på ursprungsfrågan nu då?