0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Raffen!Tack för ditt svar. Har läst alla dina inlägg i diverse frågor. Du tycks ha stor erfarenhet av alla möjliga problem med värmepumpar. Har lärt mig mycket redan av att läsa detta forum. Du har helt rätt i att en fläktinställning 2 endast kan fungera vid milda temperaturer. I själva verket så har vi i dag här ungefär samma temperatur som tidigare dagar men det blåser friskt ute. Tyvärr bor jag inte i en termosflaska utan snarare i ett 1800 tals soll. Så redan nu har jag lagt in högre växel nr 3 och får då en effektökning på pumpen som jag förväntade mig. Därefter har jag dessutom höjt börvärdet från 20 till 21 för att få behaglig temp i alla rum. Men om jag uppfattade dig rätt i en tidigare debatt så fick du dessutom en effektminskning. Det har jag ännu inte kunnat få fram.
Hej BensinTacksam för ditt initiativ i den här frågan. Har nu ställt fläkten in på 2:an. Teoretiskt sett minskar man ju på slitaget på innerdelen. Nu har jag ingen information på hur länge fläktlager och motor håller i snitt, men min gårbehagligare på 2:an. Kan man skjuta upp kostnaden för ett fläktbyte är det ju inte helt fel. /Borensbergaren
Finns nog inget direkt som talar för att fläktmotorn skulle hålla så mkt längre även om man kör den på knappt halvfart enligt min uppfattningMvh Raffen.
Exempel: Om man kör med en hög hastighet, och temp på 20 grader, så får man 20 grader i alla rum pumpen kan nå, vilket innebär jämn värme och minskad elradiatoranvändning, alltså lägre förbrukning.om man kör pumpen på 20 grader och 2:ans fläkt, så kanske det bara blir 17 grader i rummen längst bort, antingen kickar elradiatorerna in (högre energiförbruk)eller så är elradiatorerna avstängda, och då blir det 17 grader, vilket innebär en LÄGRE energiförbrukning än om man hade kört pumpen på högsta hastighet, tänk på det!dock är det inte många som är så snåla så dom vill ha för kallt i rummen längst bort.
Tack alla som svarat. Het fråga tydligen. Detta svar angår alla som svarat.Under dessa milda dagar har jag kört på fläkthastighet 2 alternativt 3 i timmar. Effekten har alltid varit högre med fläkthastighet 3 än med 2 i mitt fall. Oscar P anger en inriktning med att hålla ner temp,skillnaden mellan inne och utedelen avseende köldmediet. I min enfald trodde jag att Toshibas styralgoritm optimerar kompressorhastigheten så att så bra COP erhålles som höjligt. På dig verkar det som att det skulle vara upp till användaren att göra denna optimering. Undrar vad som egentligen gäller? Raffen: Hur vet man att COP ökar med fläkthastigheten? Har du inside information som vi andra dödliga inte har?Alla: Vi närmar oss ju vintertemperaturer ute. Frågan mellan "fiskörning" på 2:an blir omgående ackademisk eftersom det säkert räcker med nollgradigt för att tvingas upp i fläkthastighet. Men samma fråga måste väl också gälla mellan läge 3 och 4 och 5. Är det bättre att köra på 4an än på 3an även om 3an räcker för att cirkulera luften i huset???Uppskattar mycket detta forum.MVHBensin