Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fläkthastighet Toshiba Polar1  (läst 12973 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fläkthastighet Toshiba Polar1
« skrivet: 04 november 2010, 12:38:31 »
Sedan ett par veckor är jag ägare av min första värmepump Toshiba RAS 13 SKVP-ND + RAS13 SAVP-ND.

Har också installerat en mätutrustning för att mäta effekt och energiförbrukning. Hittills har jag inte hunnit prova så värst mycket, men ändå kommit fram till en inställning som med den nu rådande milda väderleken tycks ge mig lägsta energiförbrukning och som passar mig bäst ur komfortsynpunkt.

Har också fått tipset att ta del av tips och lösningar på problem som diskuteras på detta Värmepumpforum. Speciellt har jag fastnat på den livliga diskussionen om inställning av fläkthastighet.

Det hävdas av flera debattörer att man alltid bör hålla så hög fläkthastighet som möjligt (eller stå ut med). Detta skulle ge lägre effektförbrukning enligt mätningar och också högre COP men huvudsakligen för att få så jämn rumstemperatur i hela luftmängden.

Tyvärr så kan jag inte -med den ringa erfarenhet jag har- bekräfta riktigheten av dessa påståenden.

Teoretiskt sett borde inte fläkthastigheten ha någon inverkan alls! Den totala luftmängden i huset är densamma och temperaturbörvärdet är densamma. Med oändligt god luftblandning i luftmängden så behöver inte någon energi vare sig tillföras eller minskas förutom förlusterna till omgivningen. Nu har åtminstone jag inte oändligt god luftblandning utan vissa delar har en lägre temperatur. Ökar jag nu lufthastigheten så blandas luften bättre och temperaturen utjämnas bättre. Detta innebär dock att energi måste tillföras för att upprätthålla det begärda temperaturbörvärdet. Vidare när jag höjer temperaturen i de kalllare delarna av huset ökar också förlusterna mot fönster och väggar. Dessa ökade förluster måste också kompenseras. Detta teoretiska resonemang leder till slutsatsen att effekten måste öka när man ökar lufthastigheten om temperaturbörvädet är konstant. Obs. att om förlusterna kunde försummas kommer effekten att långsamt komma tillbaka till det värde den hade före hastighetsökningen. Men det gör den inte på 5 min utan efter flera timmar.

Mina mätningar har gjorts under mycket kort tid och med en utetemperatur som varierat mellan 0 och + 10 grader, vilket ju inte på något vis kan leda till några klara slutsatser.

Den inställning, som jag kommit fram till ger mig i mitt hus en bra miljö och låg energiförbrukning, är fläkthastighet 2 och temperaturinställning 20 grader med rådande förutsättningar.

Jag har testat med att höja hastigheten till 3, vilket resulterar i en effektökning inte minskning. Detta resultat har jag accepterat som rimligt med ovanstående teoretiska förklaring: Har dock inte väntat tillräckligt länge för att se om man kommer tillbaka till ursprunglig effekt.

I frågan om COP värdet blir sämre om låg fläkthastighet väljs så undrar jag om Toshiba stöder den tanken? Jag tror inte någon utomstående har insikt i Toshibas styralgoritm för kompressorn. Det skulle dock förvåna mig om inte denna styrning reglerar kompressorn så, att resulterande energiflödet in/ut till innedelen styr kompressorn och därmed upprätthåller ett optimalt COP-värde. Kan kanske Ventilationsutveckling ge (eller ta reda på) svaret till detta?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #1 skrivet: 04 november 2010, 13:01:36 »
Hej Bensin och välkommen till forumet! Thumbsup Ja mig veterligt ivf så deltager inte Ventilationsutveckling på detta forum överhuvudtaget så jag skulle isf rekommendera dig till att ställa denna fråga direkt till dem via deras s.k info-låda med mailadress info@ventilationsutveckling.se
Personligen så kan jag väl säga utefter egen erfarenhet att med en manuellt inställd fläkthastighet 2 så tycker jag att det är en alldeles för låg inställning, Ventilationsutvecklings installatörer rekommenderar ivf inte att köra på autoinställning på innerdelsfläkten utan på min 3:ans hastighet för att man skall kunna få till ett bra värmeutbyte inkl värmespridning i huset.
Själv kör jag aldrig mina pumpar under 3:ans hastighet utan oftast på 4:an eller 5:ans hastighet.
Det väl klart att det beror på vilken värmekomfort man vill ha i huset när det gäller t.ex en jämn värme i alla utrymmen mm, och detta du säger här fungerar väl säkert rätt hyfsat nu med nuvarande rådande rimliga utetemperaturer. Men biter det till och blir lite ordentligt kallt ute så får du nog vackert höja upp fläkthastigheten förstås på din pump skulle jag tro om du vill ha ett bra värmeutbyte inkl en jämn och bra värmespridning i hela huset vill säga, och detta är förresten precis likadant med alla förekommande pumpar på marknaden. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #2 skrivet: 04 november 2010, 14:10:52 »
Hej Raffen!

Tack för ditt svar. Har läst alla dina inlägg i diverse frågor. Du tycks ha stor erfarenhet av alla möjliga problem med värmepumpar. Har lärt mig mycket redan av att läsa detta forum.

Du har helt rätt i att en fläktinställning 2 endast kan fungera vid milda temperaturer. I själva verket så har vi i dag här ungefär samma temperatur som tidigare dagar men det blåser friskt ute. Tyvärr bor jag inte i en termosflaska utan snarare i ett 1800 tals soll. Så redan nu har jag lagt in högre växel nr 3 och får då en effektökning på pumpen som jag förväntade mig. Därefter har jag dessutom höjt börvärdet från 20 till 21 för att få behaglig temp i alla rum. Men om jag uppfattade dig rätt i en tidigare debatt så fick du dessutom en effektminskning. Det har jag ännu inte kunnat få fram.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #3 skrivet: 04 november 2010, 17:24:44 »
en annan aspekt i det hela är att om du håller nere skillnaden mellan köldmediets temperatur i innerdelen och inomhustemperaturen, så får du högre COP från pumpen. en högre fläkthastighet hjälper till att hålla kondenseringstempen låg. det blir viktigare ju högre effekt du tar ut från pumpen, en mild dag med temperaturer runt 0-5 ºC kanske inte innebär så stort effektuttag och det kan kanske räcka med 2:an för att plocka ut all värme pumpen levererar, och höjer du då till 5:an så blir det ingen större nytta med det. men ju kallare det blir så måste du öka farten för att krama ur mer effekt ur pumpen och dessutomlåta varmluften nå ut i alla rum, vilket är svårare när det är kallt pga större kallras vid ytterväggar och fönster

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smålänning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #4 skrivet: 04 november 2010, 18:52:34 »
Hej Bensin

Tacksam för ditt initiativ i den här frågan. Har nu ställt fläkten in på 2:an. Teoretiskt sett minskar man ju på slitaget på innerdelen. Nu har jag ingen information på hur länge fläktlager och motor håller i snitt, men min går
behagligare på 2:an. Kan man skjuta upp kostnaden för ett fläktbyte är det ju inte helt fel. ;)

/Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #5 skrivet: 04 november 2010, 19:51:40 »
Hej Raffen!

Tack för ditt svar. Har läst alla dina inlägg i diverse frågor. Du tycks ha stor erfarenhet av alla möjliga problem med värmepumpar. Har lärt mig mycket redan av att läsa detta forum.

Du har helt rätt i att en fläktinställning 2 endast kan fungera vid milda temperaturer. I själva verket så har vi i dag här ungefär samma temperatur som tidigare dagar men det blåser friskt ute. Tyvärr bor jag inte i en termosflaska utan snarare i ett 1800 tals soll. Så redan nu har jag lagt in högre växel nr 3 och får då en effektökning på pumpen som jag förväntade mig. Därefter har jag dessutom höjt börvärdet från 20 till 21 för att få behaglig temp i alla rum. Men om jag uppfattade dig rätt i en tidigare debatt så fick du dessutom en effektminskning. Det har jag ännu inte kunnat få fram.

Hej Bensin!  Ja många tror faktiskt att pumpen drar mera el om man höjer innerdelsfläkthastigheten, samma sak är det rätt många som tror att innerdelsfläkten i sig själv drar väldigt mkt el alltså. Båda sakerna är helt felaktiga enligt min mening eftersom bara innerdelsfläkten brukar dra allt från mellan ca 7-8 watt och upp till max ca 22-25 watt beroende på hastighet om man då räknar i ca 4-5 steg. När det gäller det här med att man med automatik får en högre verkningsgrad (bättre cop) på pumpen, en bättre värmespridning i huset inkl bättre komfort genom en jämnare innetemp i husets alla ytor genom att höja innerdelsfläkthastigheten är då helt riktigt vill jag påstå. Vill man spara energi med pumpen så skall man definitivt inte göra detta via en lägre hastighet på innerdelsfläkten utan dessto högre fläkthastighet ju effektivare blir pumpen och dessto mer energi sparar man påstår jag.
Du har väl kanske antagligen tittat på elmätaren samtidigt som du höjer fläkthastigheten med 1 ev 2 steg och därmed sett att energiförbrukningen ökar, och det gör den direkt när du höjer, men väntar du några minuter  (2-3) och tittar igen så ser du med all sannolikhet att energiförbrukningen har sjunkit tillbaka till ca samma nivå som tidigare eller t.om ev något lite lägre elförbrukning än vad du hade från början med den lägre fläkthastigheten. ;) Därmed har du då alltså ökat verkningsgraden och copet för pumpen + att du får en bättre och jämnare värmespridning i huset. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 08 november 2010, 11:51:45 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #6 skrivet: 04 november 2010, 20:51:19 »
Hej Bensin

Tacksam för ditt initiativ i den här frågan. Har nu ställt fläkten in på 2:an. Teoretiskt sett minskar man ju på slitaget på innerdelen. Nu har jag ingen information på hur länge fläktlager och motor håller i snitt, men min går
behagligare på 2:an. Kan man skjuta upp kostnaden för ett fläktbyte är det ju inte helt fel. ;)

/Borensbergaren

Hej Borensbergaren! Ligger du och fiskör med pumpen fortfarande på 2:ans fläkt alltså?? ;) Fick inte du 5 års helgaranti på din Toshibapump eller?? Sc:,h Finns nog inget direkt som talar för att fläktmotorn skulle hålla så mkt längre även om man kör den på knappt halvfart enligt min uppfattning, däremot så tror jag att en Autoinställning på fläkten som innebär varierande fläkthastigheter är till nackdel för fläktmotor inkl lagren till denna. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #7 skrivet: 04 november 2010, 20:59:25 »
Exempel:
Om man kör med en hög hastighet, och temp på 20 grader, så får man 20 grader i alla rum pumpen kan nå, vilket innebär jämn värme och minskad elradiatoranvändning, alltså lägre förbrukning.

om man kör pumpen på 20 grader och 2:ans fläkt, så kanske det bara blir 17 grader i rummen längst bort, antingen kickar elradiatorerna in (högre energiförbruk)
eller så är elradiatorerna avstängda, och då blir det 17 grader, vilket innebär en LÄGRE energiförbrukning än om man hade kört pumpen på högsta hastighet, tänk på det!
dock är det inte många som är så snåla så dom vill ha för kallt i rummen längst bort.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #8 skrivet: 04 november 2010, 21:12:10 »
Finns nog inget direkt som talar för att fläktmotorn skulle hålla så mkt längre även om man kör den på knappt halvfart enligt min uppfattning
Mvh Raffen.

Utan att diskutera vilket driftsätt som sparar mest så kan man nog konstatera att lagren håller längre tid om de snurrar vid lägre rpm.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smålänning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #9 skrivet: 04 november 2010, 22:26:42 »
Exempel:
Om man kör med en hög hastighet, och temp på 20 grader, så får man 20 grader i alla rum pumpen kan nå, vilket innebär jämn värme och minskad elradiatoranvändning, alltså lägre förbrukning.

om man kör pumpen på 20 grader och 2:ans fläkt, så kanske det bara blir 17 grader i rummen längst bort, antingen kickar elradiatorerna in (högre energiförbruk)
eller så är elradiatorerna avstängda, och då blir det 17 grader, vilket innebär en LÄGRE energiförbrukning än om man hade kört pumpen på högsta hastighet, tänk på det!
dock är det inte många som är så snåla så dom vill ha för kallt i rummen längst bort.

Har tre pumpar att välja på så nog blir det varmt alltid ;D

Raffen satsar du på ett fläktbyte före garantitidens utgång? Kör hårt friskt vågat hälften brunnet *roflmao*

Återstår bara och vänta och se vems fläkt ryker först. ^-^


/Borensbergaren
« Senast ändrad: 04 november 2010, 22:57:05 av Borensbergaren »
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #10 skrivet: 04 november 2010, 23:12:41 »
Hej Borensbergaren!  Nej då inte direkt du, möjligtvis på min GKVP-E-pump då isf eftersom den inte har några keramiska lager i fläktmotorn skulle jag tro. Men den går fortfarande lika tyst och fint trots att den nu går in på sin 3:je värmesäsong, där kan man då ev hoppas på att man kan hinna med att få till ett fläktmotorbyte innan garantin går ut i april 2013 för den pumpen, för då får man garanterat bytt till en motor med keramiska lager nämligen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #11 skrivet: 05 november 2010, 12:56:53 »
Tack alla som svarat. Het fråga tydligen. Detta svar angår alla som svarat.

Under dessa milda dagar har jag kört på fläkthastighet 2 alternativt 3 i timmar. Effekten har alltid varit högre med fläkthastighet 3 än med 2 i mitt fall. Oscar P anger en inriktning med att hålla ner temp,skillnaden mellan inne och utedelen avseende köldmediet. I min enfald trodde jag att Toshibas styralgoritm optimerar kompressorhastigheten så att så bra COP erhålles som höjligt. På dig verkar det som att det skulle vara upp till användaren att göra denna optimering. Undrar vad som egentligen gäller?

Raffen: Hur vet man att COP ökar med fläkthastigheten? Har du inside information som vi andra dödliga inte har?

Alla: Vi närmar oss ju vintertemperaturer ute. Frågan mellan "fiskörning" på 2:an blir omgående ackademisk eftersom det säkert räcker med nollgradigt för att tvingas upp i fläkthastighet. Men samma fråga måste väl också gälla mellan läge 3 och 4 och 5. Är det bättre att köra på 4an än på 3an även om 3an räcker för att cirkulera luften i huset???

Uppskattar mycket detta forum.
MVH

Bensin

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #12 skrivet: 05 november 2010, 21:46:51 »
Man kan lätt tro att de som påstår sig veta nått vet nått.. Det här forumet är inte alltid sant.. Man kan väl säga att de Japanska teknikerna är inte lika duktiga som de svenska ägarna av Toshiba ... Men man får ju vad man betalar för.. ;D

Utloggad ArcTiC13

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #13 skrivet: 05 november 2010, 22:07:16 »
Stjäl tråden lite men inte utan att kommentera min egen fläkthastighet...
Jag kör nu max 20 grader på läge två RAS10 ( runt nollan ute) i ett termoshus (1 1/2 plan, tilläggsisolerat i vägg och vind, 3 glas fönster, samt aktiv vent med värmeväxlare). Får väldigt enkelt minst 20 grader i de rum som är belägna motsatt innerdelen om jag höjer hastigheten på fläkten och det lovar ju ganska gott ifall det blir den vargavinter som många väntar på. Men, vilken parameter skall jag höja först när temp sjunker utomhus för att bibehålla en komfortabel inomhustemp?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #14 skrivet: 05 november 2010, 22:24:25 »
Tack alla som svarat. Het fråga tydligen. Detta svar angår alla som svarat.

Under dessa milda dagar har jag kört på fläkthastighet 2 alternativt 3 i timmar. Effekten har alltid varit högre med fläkthastighet 3 än med 2 i mitt fall. Oscar P anger en inriktning med att hålla ner temp,skillnaden mellan inne och utedelen avseende köldmediet. I min enfald trodde jag att Toshibas styralgoritm optimerar kompressorhastigheten så att så bra COP erhålles som höjligt. På dig verkar det som att det skulle vara upp till användaren att göra denna optimering. Undrar vad som egentligen gäller?

Raffen: Hur vet man att COP ökar med fläkthastigheten? Har du inside information som vi andra dödliga inte har?

Alla: Vi närmar oss ju vintertemperaturer ute. Frågan mellan "fiskörning" på 2:an blir omgående ackademisk eftersom det säkert räcker med nollgradigt för att tvingas upp i fläkthastighet. Men samma fråga måste väl också gälla mellan läge 3 och 4 och 5. Är det bättre att köra på 4an än på 3an även om 3an räcker för att cirkulera luften i huset???

Uppskattar mycket detta forum.
MVH

Bensin

Hej Bensin!  Nej då jag har absolut ingen speciell inside-information som inte vem som helst har tillgång till alltså, att ju högre fläkthastighet ger ett dessto högre (bättre) cop det känner nog de allra flesta på forumet redan till här skulle jag tro, eller ivf de som har varit med ett tag på detta eminenta forum. ;)
Sen eftersom det verkar som om jag ibland ifrågasätts lite till viss del av vissa enstaka här på forumet (underligt nog Sc:,h), så får jag väl hänvisa till lite annan info i ärendet då för säkerhets skull som då förhoppningsvis kan förklara detta fenomen på ett sätt som kanske alla förstår fortsättningsvis. ;)
 
Jag börjar med en liten länk som beskriver hur viktigt det är att ha rätt inställning och körsätt på sin värmepump:
http://www.luftmiljobutiken.se/lego.php?name=Tips&pa=showpage&pid=36
Sen fortsätter jag med att citera valda delar av en annan mkt duktig forummedlems tips på hur man ställer in resp kör sin luftvärmepump för högsta effektivitet (bästa cop) och därmed bästa besparing. ;)

Citat: För att få ut maximal besparing ska värmepumpen vara inställd på värmedrift och manuell fläkt minst medelhastighet. Elradiatorerna ska var nedställda minst ett par grader under värmepumpen eller så kan man stänga av de radiatorer som är i närheten av värmepumpen.
Ju högre fläkthastighet på innerdelen, desto högre COP och desto bättre värmespridning. Alla tester utförs alltid med maximal fläkthastighet för att COP ska bli så högt som möjligt.
Ju lägre temperatur på kondensorn (innerdelen) desto högre COP. Temperaturgivaren sitter i innerdelen. Vid all drift så blir det lite varmare runt maskinens innerdel än i huset i övrigt.
Vid autodrift så inträffar det att maskinen känner av sin egen värme och "tror" att jobbet är utfört, då sänker styrsystemet fläkten och på så sätt begränsar maskinen sin egen möjlighet att värma upp huset. Bäst inställning för att spara energi är värmeläge och fast inställd fläkthastighet (så hög fläkt som möjligt), ju högre fläkthastighet desto bättre.
En värmepumps verkningsgrad mäts i värmefaktor, även kallad COP (Coefficient Of Performance)= hur mycket värmeenergi som genereras per tillförd elenergi. Om man exempelvis tillför
1 kwh el och får ut 4 kwh värmeenergi, så har man alltså en värmefaktor på 4 (COP 4). Slut citat. :)


Mvh Raffen.
 
« Senast ändrad: 05 november 2010, 22:30:20 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!