0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oavsett vad som sägs om sol idag, titta framåt 10, 20 år? Hur ser energipriserna ut då? Detta tycker jag de flesta missar idag. Historiken, prishöjningar osv...har du råd/ekonomi att idag investera i sol, så gör det! Allt man gör behöver inte ha en payoff på 5 år...det du investerar i sol idag, är ju i princip gratis resten av tiden, å så känns det bra också!
HejSolenergi kostar 60000, sparar 5000 kWh per år och håller 40 år. Sparar 200000 kWh totalt.LVVP kostar 60000, sparar 10000 kWh per år och håller 20 år. Sparar 200000 kWh totalt.Pay-off är väl bra. Men tittar man på längre sikt så vete tusan.MVH/Gano
Pjotor2009:Ja jag är rädd för att jag måste ha en större tank. Hur har du ditt system kopplat?
Jag har vaccum rör så det spelar inte så stor roll om tanken är iskall, fungerar bra ändå. Med plana fångare är det mer kritiskt med arbetstemperatruren och även tappvarmvattenautomat bör man fundera på då.
Det där tror jag att du får revidera eftersom jag aldrig upplevt detSnarare har jag hört att en del vaccumrör kan vara svårstartade om tempen är under 25°CHär är en jämförelse mellan plana och vaccum rör på samma tak där man kan se att i tex. Januari (bild 4) så får man mer ut av plana och då pratar vi låga temperaturer och att vaccum rören knappt inte startar.www.thermo-dynamics.comAtt vaccum rör kanske ger lite mer på vår,sommar och höst men jag tror man har i stort sett har samma årsutbyte oavsett vilket alternativ man väljer.Ytterligare en sida där man kan se skillnaderan mellan vaccumrör och plana paneler (eftersom han har ett par hakparanteser i sin webadress så får man copy/past för att få länken att fungera)http://chuck-wright.com/logger/tabs.php?loggerids[]=485E700680A6C389&tab=0Klicka på "Output temperature" för vaccumrören och se vad de gav den 6 Febsedan kan du klicka på output temperature på den plan och se vad den gav den 6 FebDessa båda system står brevid varandra och har alltså samma mängd solinstrålningHur kan det vara sådan skillnad om det nu är så kritiskt med arbetstemperaturen på plana som du säger?
Citat från: Gano skrivet 07 februari 2011, 08:57:47HejSolenergi kostar 60000, sparar 5000 kWh per år och håller 40 år. Sparar 200000 kWh totalt.LVVP kostar 60000, sparar 10000 kWh per år och håller 20 år. Sparar 200000 kWh totalt.Pay-off är väl bra. Men tittar man på längre sikt så vete tusan.MVH/GanoLite intressant det här hur man räknar vid VP installation mm. Jag tror att många glömmer bort att var 10-15 (eller kanske 20 om man har tur) år så köper det flesta en ny VP. Borrhål, slangar, mm. håller i princip hur länge som helst men kompressorn brukar klappa ihop en vintrig dag.Ett solsystem torde hålla avsevärt längre om det är av bra kvalitet. Eftersom solsystemet låter VP vila så håller VP längre. Detta bör man ta i beaktande i kalkylen.Citat från: zippa skrivet 04 februari 2011, 23:57:53Pjotor2009:Ja jag är rädd för att jag måste ha en större tank. Hur har du ditt system kopplat? Inga konstigheter alls att koppla, 750l acktank med en solslinga, 2 VV slingor och en extern shunt. Värmesystemsinkopplingen visas nedan, Jag skall även komplettera detta system med laddning från vattenmantlad brasinsats. Min VP har ingen VV beredare så jag ser till att översta skitet i acktanken alltid är varmt. Fick komplettera med en extra VXV för att fixa denna skitning, VP har en intern VXV på utlopp men ingen på ingående.Genom det dubbla VV slingorna är det alltid kallt i botten av tanken. Jag har vaccum rör så det spelar inte så stor roll om tanken är iskall, fungerar bra ändå. Med plana fångare är det mer kritiskt med arbetstemperatruren och även tappvarmvattenautomat bör man fundera på då.Det enda som strulat lite är styrningen på värmesidan. Inte så att jag fått för kallt men man vill ju optimera så mycket som möjligt. VP kör flytande mot ute givare och shunten efter ute/inne givare. Det tog en stund att justera in ett optimalt förhållande men nu fungerar det utmärkt. Man kan ju förstås ställa VP på fast kondensering = max framledningstemperatur men då sparar man inte lika mycket samt att VP slits mer.MVH