0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag fundera mest på hur man ska koppla in det för att få det så enkelt och optimalt som möjligt. På sommaren vill jag bara värma varmvatten, men det vore inte fel att även värma radiator kretsen ibland om det är möjligt. Hur skulle ni kopplat in det, jag har en separat VVB på 300/160L, tvätt är det ingen extra slinga i även att det är en extra ingång upp till, någon som vet vad den är till för?//
Dr Chun-Lan vet inte om jag fattat detta fel men.Solfångar leverantörerna brukar säga att man kan kapa 50% av varmvatten kostnaden med solfångare.dvs utifrån ditt räkne exempel av 8000kr kapar solfångarna 4000kr, eftersom beräkningen utgår från kostnad före VP inte efter.kvar blir en kostnad på 4000kr som värmepumpen hjälper till med, dock brukar COP talet inte vara 4 på vatten med 55-60grader utan snarare 2.5 men låt gå för 3. av dessa 4000kr i kostnder har vi då kvar 4000/3 = 1333.har vi inte då 8000-1333 = 6667kr att leka med som teknik nörd/miljöfrek eller vilket konto nu man vill lägga pengarna.
Kan man säga att med stor vattenaktivitet i borran försvinner tillförd solfångarvärme lättare medan i ett "torrt" borrhåll överförs solfångarvärmen till borran och lagras i berget runt borrhålet??