Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)  (läst 36241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #90 skrivet: 17 januari 2024, 18:15:52 »
Hittade denna tråden igen nu snart 14 år efteråt vilket var kul tycker jag.

Min Mitsubischi FD35:a stånkar på perfekt fortfarande, och det ända jag gjort är att i mars 2012 ändrade placering på den ( då huset var klart), samt bytte 7 meters rören till 10 meters med lite påfyllning av gas.
Damsuger den enbart regelbundet.

En helt fantastisk 15 år gammal maskin!

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #91 skrivet: 17 januari 2024, 18:56:35 »
 tummenupp
Men en liten rengöring av lamellpaketet på innerdel och fläkttrumman skulle nog göra dig ännu gladare
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #92 skrivet: 17 januari 2024, 19:34:04 »
tummenupp
Men en liten rengöring av lamellpaketet på innerdel och fläkttrumman skulle nog göra dig ännu gladare

Just det, det glömde jag nämna Thomas ;-) ( köpte ju pumpen av dig)
Gjorde på innerdelen år 2020 en " varmt-vatten-med-yes-diskmedel" i, & spraya med sprayflaska & lät det stå ett tag i lamellpaketet, & sköljde av efteråt.

Sedan försöker jag vara "duktig" & köra lite kyla på sommaren ( par timmar då & då), så kondensvattnet hjälper till att hålla rent lamellerna.

Rengöring av fläkttrumman säger du, vad menar du med fläkttrumman ?
Inre höljet som lamellpaketet sitter i eller ?

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #93 skrivet: 17 januari 2024, 19:44:46 »
Stäng av den med fjärren
Vik upp vingen där luften kommer ut och lys in med en ficklampa så ser du den stora fläkttrumman och om den är ren eller full med damm som har bildat skägg vilket hindrar luftflödet en hel del och man kan få ett konstigt ljud.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #94 skrivet: 17 januari 2024, 19:57:58 »
Stäng av den med fjärren
Vik upp vingen där luften kommer ut och lys in med en ficklampa så ser du den stora fläkttrumman och om den är ren eller full med damm som har bildat skägg vilket hindrar luftflödet en hel del och man kan få ett konstigt ljud.

Okey där inne.
Ja där har jag enbart dammsugit "så gått det går"utifrån, eftersom jag inte satt mig in i hur själva fläktvingarna sitter fast vid utblåset.

Är det milt våld som behövs eller trycka in/ut någon plasthake ?
Ska kolla upp detta imorgon på dagen med bättre dagsljus tänkte jag.

Ska ju bli riktigt jäkla kallt i helgen igen...Man blir ju varm,men är ju annars rätt less pÃ¥ att skotta 500 kvm uppfart  ::)

Tack Thomas!
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #95 skrivet: 17 januari 2024, 20:06:50 »
Blås rent lamellerna försiktigt med lite tryckluft då det är svårt att dammsuga dom.
För att komma åt fläkttrumman behöver man lyfta av chassit och ska du ta bort trumman för ordentlig rengöring behöver du även vika ut hela värmepaketet lite och lite pillrigt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #96 skrivet: 17 januari 2024, 20:17:07 »
Blås rent lamellerna försiktigt med lite tryckluft då det är svårt att dammsuga dom.
För att komma åt fläkttrumman behöver man lyfta av chassit och ska du ta bort trumman för ordentlig rengöring behöver du även vika ut hela värmepaketet lite och lite pillrigt.

Okey

Jag har ju funderat många ggr på att ev använda tryckluft för innerdelens lameller, men har inte gjort det för att det känns som damm & skit oxå kan åka längre in emot lamellpakett-mitten, & då bli hopplöst att få rent.

Tack för förklaring ang fläkttrumman & "how to do" rÃ¥den  tummenupp
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #97 skrivet: 17 januari 2024, 20:31:24 »
Ditt största problem med tryckluft är inte att något fastnar utan att du får ett stort damm moln och får lite extra städjobb.

Sen ska man aldrig skriva/säga att något fungerar bra för då händer något direkt !!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #98 skrivet: 20 januari 2024, 11:19:16 »
Blåser min FH 35 ett par ggr per år och den är nu 10 år och funkar bra. Blås försiktigt. Brukar ge bra effekt.



Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #99 skrivet: 20 januari 2024, 20:25:20 »
Har en extremt missnöjd kund, de har ett garage på 50 m2, med "tunna väggar" en kall takskjutport, och oisolerad betongsula.
Köpte en Ninja 35 som ger 3.4 kW vid minus 25 grader.
Kanske 2.4 kW vid -35.
Min bedömning är att de behöver 60-70 W/m2 vid -25 grader.
(3 - 3.5 kWh)  De är extremt missnöjda när värmepumpen inte hÃ¥ller +20 grader vid -29 grader.
(den håller tempen vid -25 grader)
Vad ska man göra?
Jag VET att det inte är nåt fel på värmepumpen, men kunden är extremt missnöjd och beredd att misskreditera både oss och Mitsubishi även om det grundar sig på helt fel uppfattningar.
 dontknow dontknow dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4761
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #100 skrivet: 20 januari 2024, 20:44:32 »
Bara för kul skull, lägger mig i det för övrigt, fick dom information om att den klarade - 25 som sägs, nu har det varit extremkyla i hela landet, ner mot -30 på vissa håll norr om Sundsvall. det finns nog ingen Luft/Luft som klarar det. Att den ger något öht är ett under och bra. Som en parantes, vad har dom för värme i huset. Tänker mera om det varit svalt där med.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #101 skrivet: 20 januari 2024, 20:50:03 »
De har en gammal Panasonic "som värmer hela huset" vilket naturligtvis är helt omöjligt.
De är uppenbart "sjuka" på något vis, damen i huset verkar vara dement, men herrn i huset har jag aldrig träffat.
Möjligen är även han dement, eller möjligen tillhörande den del av befolkningen som har väldigt lÃ¥g IQ.  dontknow
Vad göra?
Plocka ned värmepumpen och låta dem irritera någon annan?
Stå på sig och ha en extremt missnöjd kund?
Avvakta och se om de vänjer sig, det blir ju trots allt varmare längre fram i vår?

Deras försvar: den fungerade ju jättebra förra året (Var aldrig under minus 28 grader)...
« Senast ändrad: 20 januari 2024, 20:52:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4761
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #102 skrivet: 20 januari 2024, 21:01:50 »
Och det  var den ny, hur lÃ¥ng tid sen den kom dit. Har dom servat den med rengörning av filter och annat. Det är omöjligt att den skulle klara + 20 om det är -29 ute. Ett delta T pÃ¥ 50 C ??? Att den öht ger nÃ¥got är ett under.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #103 skrivet: 20 januari 2024, 21:05:20 »
Du som företagare måste lära dig känna att det kommer bli problem nånstans och avstå jobbet.

Har en firma sen 13 år tillbaka och man kan inte göra alla jobb. Ska det lämnas pris eller annan info gör jag alltid det skriftligt, Mail eller sms.

Så om du innan anser att det kommer inte räcka så informera det innan i nån typ av skrift.


Sen har jag med tiden valt bort att jobba mot privatpersoner och nu är 90% andra företag och lättare att jobba mot. Nått enda privat jobb görs.




« Senast ändrad: 20 januari 2024, 21:32:19 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #104 skrivet: 20 januari 2024, 21:52:21 »
En sak är jag i princip säker på, ingen tar sitt uppdrag seriösare än vi.
Vi har varit där tre gånger och konstaterat att värmepumpen är OK.
Sist, när jag följde med så testade vi tryck, strömförbrukning, deltaT vid max fläkt, och konstaterade att uteffekten vid -22 grader var 4.7 kW, långt utöver vad Mitsubishi lovar (ca 3.7 kW), och vad man kan förvänta sig.
Nu, vid minus 29 grader värmde den 50 m2 dåligt isolerat garage till 15 grader, vilket är helt OK för de flesta.
Men mina kunder hänvisar till att Mitsubishi lovat att de klarar drift ned till minus 35 grader.
Att jag försöker förklara vad "drift" betyder biter inte - de förväntar sig att värmepumpen ska hålla garaget varmt vid -35 grader...

Jag vet att man får finna sig i att en kund på 1000 är helt omöjlig att göra nöjd, men det är ändå tråkigt när man kommer till det läget i verkliga livet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!