0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hello Everyboby Nu äntligen har jag monterat FD 35-an i min källarvåning, vilken skillnad det blev gentemot Panasonicensom satt där förut, grymt bra VP. ThumbsupHar haft FD25-an på övre våning nu i 2 år, super nöjd... den är tyst och värmer hela huset utan stöd värme även när det var -35 ºC ute föra vinter, hade jämnt temp. inomhus på 20-21 ºC. Övre våning på ungefär 110m. källarvåning på +/- 110m.Nu till det roligaste, pumparna är kopplade via Elmätare så jag kan se exakt vad dem förbrukar i El vid olika förhållanden, och jag är helt imponerad av FD 35-an.FD 25-an drar 280w som lägst, ute temp +7 +8 ºC, VP inställd på 18 ºC, inne temp 20-21 ºCFD 35-an drar 50-120w värdena pendlar hela tiden, men max 120w vid samma tillfälle och inställning, och den går inte i on/off läge, konstant drift trots att den levererar som lägst 1500w i värme.Panasonicen drog som lägst 180w och värmeavgivning på 600w vid samma ute temp och inställning. När ute temp ligger på +/- 0 ºC förbrukar bege pumparna mellan 450-550w konstant drift.Jag tror att FD35-an till o med slår POLAR 2 pumpen i El förbrukning, Polar 2 skulle dra enligt spec. 70w och leverera 300w, FD 35-an drar mellan 50 till 120w men levererar 1500w värme, vilken skillnad , FD 35ar-an är en klart vinnare.När det blir kallare återkommer jag med nya iakttagelser och info :,v(
FD 35-an drar 50-120w värdena pendlar hela tiden, men max 120w vid samma tillfälle och inställning, och den går inte i on/off läge
Tror den drar jättelite men ger jättemycket
Hej Raffen...Det är alltid kull att läsa dina inlägg... och efter läsning... framstå som en idiot är inte kull Jag borde ha filmat eller tagit bilder åtminstone för att bevisa det jag skrev tidigare...Just nu är ute temp +8 ºC VP. inställd på 18 ºC inne temp 20-21 ºCnuvarande elförbrukning är lägst 60w högst 320w och det pendlar upp o ner hela tiden,El mätare jag använder är av hög kvalité, den heter GELIA PM300 och rätt bra avanserad.jag har tom provat en annan elmätare ifall den första visade fel, samma värden får jag av den andra.Att FD 35-an levererar 1500w som lägst innan den går i on/off är inget nytt... läs i manualen... det vet alla enligt spec.Möjligen min pump är speciell det vet jag inte, den kanske stegar ner sig i effekt vad vet jag? 35-an tom. drar 4 gånger mindre ström än 25-an i off läge alltså när den vispar runt luften, 35-an drar 4 till 15w som pendalr upp o ner, 25-an ligger mellan 20 till 30w.Angående FD 25-an som värmer vid -35 ºC är rent sanning o jag har vittnen för det, det var 2 dagar föra vinter som ute temp sjönk till -35, annars låg den jämnt mellan -25 -28 ºC och inga element i huset var påslagna.Mvh. Wonderer
det skiljer ganska mycket dom två modellerna imellan bla kompressor.... Va lugn Wonderer Toshibagubbarna är bara avundsjuka på att ha lite effekt när det blir kallt och framförallt ha en intelligent avfrostning.......