0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
OK, så om man sätter den till -30 så kommer VP alltid gå upp till 55 grader? Finns det någon nackdel med detta?
Kanon, tack för alla tips.Jag ska köra med sommardrift ett tag och mäta förbrukningen osv. Rapporterar resultatet här om någon vecka.Jag har nu Elpannan på med 1.5 kwh som gräns och fördröjning 180 min. Jag satte Elpanna på max 55 grader och VP till 58 för att nyttja bergvärme i första hand. Diff start/stopp höjde jag till 10 grader. VP min höjde till 40. Startfördröjning kompressor är 15 min. Resultatet borde bli lägre elförbrukning, antal starter minskar samt få ut ordentligt varmt vatten, ca 55 grader. Håller tummarna
Jag förstår inte riktigt konceptet med sommardrift. Om det är extremt kallt så behövs VP för att värma huset före varmvatten - är det poängen med sommardrift? Det känns ologiskt att inte använda bergvärmen i VP när kapaciteten finns där. Det är inga problem för pannan att värma upp huset (200 kvm med 50% golvvärme).
Dessutom, om man har en bra beredare som får varmt vatten från pannan så kommer den inte dra så mycket ström för att endast hålla värmen. Finns det några uppskattningar vad en beredare drar i el för att endast hålla värmen? Jag har en Thermia 110 liters.
kullabacken du menar att om jag sätter över till ja så kan jag slå ifrån elspetsen eller? och ändå få varmvatten ja ska prova ikvällja behöver inte göra några insällningar med tider eller så utan bara sätta ja sen funkar det?