0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Enligt uppgift och reklam så kan EcoHeat producera varmvatten utan tillskott av el. Jag har EcoHeat 7.5 med bergvärme (160 meter).När jag har testat att slå av tillskotts-el så blir vattnet bara ljummet, ca 35-40 grader, vilket är för kallt. Var 4'e gång kompressorn går höjs temperaturen i värmepump-delen till 55 grader. För att nu få ut varmt vatten, ca 55 grader, så används tillskottsel, ca 15 kwh per dygn. Kan man inte tvinga pannan att höja temperaturen med kompressorn till ex 55 grader konstant och inte endast var 4'e körning?Just nu förbrukar den 27-29 kwh per dygn totalt (Upplands väsby) med tillskott. Huskurvan är på 45 grader, startfördröjning 15, VP min 30. Kompressorn startar ca 30 gånger per dygn.Tacksam för tips.
Pannan är ny, installerades i våras. Så vilka inställningar ska man sätta för att få ut 55 grader vatten utan el?
Hej jag är också ny inom värmepumpar.Har samma problem med varmvatten .Problemet för mig är om jag inte har inställt el på 1,5 så går bara pannan upp till 37-38 grader,annars går den upp till ca 50 inget problem.plus att den går ca70 starter på ett dygn .den går inte upp var 5:te ggr till 50 ggr inställnngs fel eller rent ny maskin.Maskinen är en echopart 8,5+eco el . Jag vill ha varmvatten utan el plus få ner starterna måste bara vara inställningsproblem men hur vill ha hjälp!!!!!!!