0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Så ni menar att en VVB är mycket effektivare att värma vatten än CTC Ecoheat. Om Elpatron kopplas bort så får VVB VV från pannan på ca 45 grader (min VP jobbar nu mellan 40 till 55 grader). Det skulle betyda att VVB måste höja temp från 45 till 60 och hålla 60. Jag pratade med CTC om just detta, dom menade att det ger en bättre total effektivitet att låta pannan få upp VV temp till 55 och låta sedan VVB hålla 60. Så frågan är om man vill få ut 55 grader VV konstant från VP, då måste kompressorn jobba mellan 55 till 60 grader, helst högre. Frågan är om den totala Elförbrukningen inkl VVB då verkligen bli lägre, har någon testat det?
vi kör ju också med en el- VVB. jag har valt att köra kompresson mot värmesystemet. inga 55g körningar.vvb går mellan 60-68g. i vårt fall så drar vvb 2-4kWh/dygn. (enligt logg medel 2,6kWh senaste 30dygnen)då värmer ecoheat VV till 35-40g.
Citat från: kullabacken skrivet 04 november 2010, 10:41:04vi kör ju också med en el- VVB. jag har valt att köra kompresson mot värmesystemet. inga 55g körningar.vvb går mellan 60-68g. i vårt fall så drar vvb 2-4kWh/dygn. (enligt logg medel 2,6kWh senaste 30dygnen)då värmer ecoheat VV till 35-40g.Jag är lite förvånad att din VVB drar så lite trots att den höjer vattnet ca 20 grader. Är den på 60-liter? Min är 110 så den måste ju dra mer.
Du och jag Kullabacken har liknande erfarenhet och idéer. Vi har en 100 l vvb uppe vid badrummet. Vv direkt man öppnar kran (badrummet ligger 15 m från pannan). Förbrukningen har ökat marginellt eller inte alls. Det väcker tanken att kanske det kanske inte är en så lysande idé att göra 55-65 gradigt vv som IVY/Nibe/Thermia et al vill få oss att tro?Smurfen har halvvägs rätt; det går visst att få mycket vv med CTC men utan elpatron uppstår det 'situationer' vissa tider på året då det kan bli ont om varmvatten. Och med elpatron vill den gå in onödigt mycket, vilket försämrar COP. Detta ligger i konstruktionen, inte i styren. Otillräcklig volym, otillräcklig skiktning.Återstår att använda "xtra vv" funktion. Men detta innebär en komfortnedsättning. Känslan av att alltid ha obegränsat med vv regardless är en del av komforten.
Citat från: drjukebox skrivet 04 november 2010, 19:14:28Du och jag Kullabacken har liknande erfarenhet och idéer. Vi har en 100 l vvb uppe vid badrummet. Vv direkt man öppnar kran (badrummet ligger 15 m från pannan). Förbrukningen har ökat marginellt eller inte alls. Det väcker tanken att kanske det kanske inte är en så lysande idé att göra 55-65 gradigt vv som IVY/Nibe/Thermia et al vill få oss att tro?Smurfen har halvvägs rätt; det går visst att få mycket vv med CTC men utan elpatron uppstår det 'situationer' vissa tider på året då det kan bli ont om varmvatten. Och med elpatron vill den gå in onödigt mycket, vilket försämrar COP. Detta ligger i konstruktionen, inte i styren. Otillräcklig volym, otillräcklig skiktning.Återstår att använda "xtra vv" funktion. Men detta innebär en komfortnedsättning. Känslan av att alltid ha obegränsat med vv regardless är en del av komforten. Ja det är dags för ctc att komma med nåt som slår de andra Större volym med växelventil för vv samt en shuntstyrning som tillåter en viss temp under samt över börvärde så dom får ordning på start stopp samt en kompressor som fixar 65 ºC då skulle jag köpt en Thumbsup jag är en av dom som backade pga vv problemen
Citat från: smurfen72 skrivet 04 november 2010, 20:19:08Citat från: drjukebox skrivet 04 november 2010, 19:14:28Du och jag Kullabacken har liknande erfarenhet och idéer. Vi har en 100 l vvb uppe vid badrummet. Vv direkt man öppnar kran (badrummet ligger 15 m från pannan). Förbrukningen har ökat marginellt eller inte alls. Det väcker tanken att kanske det kanske inte är en så lysande idé att göra 55-65 gradigt vv som IVY/Nibe/Thermia et al vill få oss att tro?Smurfen har halvvägs rätt; det går visst att få mycket vv med CTC men utan elpatron uppstår det 'situationer' vissa tider på året då det kan bli ont om varmvatten. Och med elpatron vill den gå in onödigt mycket, vilket försämrar COP. Detta ligger i konstruktionen, inte i styren. Otillräcklig volym, otillräcklig skiktning.Återstår att använda "xtra vv" funktion. Men detta innebär en komfortnedsättning. Känslan av att alltid ha obegränsat med vv regardless är en del av komforten. Ja det är dags för ctc att komma med nåt som slår de andra Större volym med växelventil för vv samt en shuntstyrning som tillåter en viss temp under samt över börvärde så dom får ordning på start stopp samt en kompressor som fixar 65 ºC då skulle jag köpt en Thumbsup jag är en av dom som backade pga vv problemenCTC EcoZenith I 550http://www.ctcvarme.se/web/misc/Helprodukter/CTC_-_varme/Ovriga_Produkter/CTC_EcoZenith/CTC_EcoZenith_I550-220.aspx
Är egentligen bara en vanlig acktank säkert bra men skrymande och priset drar iväg. Dom får komma med något bättre om dom ska impa på mej
Man får väl samma funktion med en ecopart samt ecologic en acktank och ett par växelventiler
Citat från: smurfen72 skrivet 04 november 2010, 20:59:53Man får väl samma funktion med en ecopart samt ecologic en acktank och ett par växelventiler nej du får nog läsa liet mer om eco zenith i550 :,v(. styren är betydligt mer avancerat, och tanken är inte som en vanlig acktank.om man har nytta av det mer avancerade styrsystemet är kanske tveksamt.