0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Framledning är varmt vatten (50ºC) som går ut mot radiatorer/golvvärmeRetur är lite svalare vatten (40ºC) som går åter till värmepump/panna
Citat från: joka83ed skrivet 11 november 2010, 14:24:53Citat från: rcman skrivet 11 november 2010, 13:15:57tänkte bara uppdatera alla med att jag fått reda på framledningstemperaturen nu. Den ska vara på 55 grader C.Vid vilken ute-temp? Har inte varit kallare än -4 ºC i Stockholm på nätterna de sista dagarna (han skrev norra Sth tidigare)
Citat från: rcman skrivet 11 november 2010, 13:15:57tänkte bara uppdatera alla med att jag fått reda på framledningstemperaturen nu. Den ska vara på 55 grader C.Vid vilken ute-temp?
tänkte bara uppdatera alla med att jag fått reda på framledningstemperaturen nu. Den ska vara på 55 grader C.
Vilken storlek på pump samt vilken maxeffekt vid DUT har säljaren angivit?
Tyvärr verkar det ju som att försäljaren ljuger för dig.Mer än ca 7kW har du knappast vid 55 ºC, att då stoppa in en 9:a gör ju att den knappt kommer att fungera , sedan är risken stor att eltillskott stoppar kompressorn eftersom framledningen bör vara uppåt 70 ºC vid DUT. Några 70% besparing är det alltså inte tal om, kanske 50%.I ditt fall skulle antagligen en mindre pump på ca 7kW vara ett bra alternativ, den riskerar inte att bli en elpanna på samma sätt som en 9:a, eller ännu hellre,skaffa hem en försäljare som kan nåt.
Nu kommer det tillfället då våra åsikter går isär Vesslan.Det går fint att hänga på en 9kw pump. VVS Thumbsup