0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: joka83ed skrivet 06 november 2010, 17:37:54Då är ni några riktiga ennergislukare som gör åt 40000kwh Jag värmer nästan 200kvm varav hälften drygt är boyta och jag gör åt runt 15000kwh totalt under 2010, då med en kall vinter Vi är två vuxna och en grabb som är 3år.Värmer du alla 167kvm eller värmer du även den biyta du beskriver?Man behöver nog inte tappa allt vatten för rad byte men ska du byta värmekälla och några raddar kan du lika gärna tappa ur allt. värmer bara 167 kvm. Att det går åt så mkt el beror nog på att vi har en 10 år gammal tv som är igång runt 8-10 timmar om dan samt 3 datorer som ständigt är påslagna. Dessutom gammal tvättmaskin, gammal diskmaskin som ofta kör samt två gamla kylskåp och frysar.Det jag undrar är dock, har säljaren verkligen räknat rätt när han drar slutsatsen att vi använder 10 kwh per år till att värma vatten? (40000 på ett år, 1500 under den månad vi hade lägst elräkning; juli)
Då är ni några riktiga ennergislukare som gör åt 40000kwh Jag värmer nästan 200kvm varav hälften drygt är boyta och jag gör åt runt 15000kwh totalt under 2010, då med en kall vinter Vi är två vuxna och en grabb som är 3år.Värmer du alla 167kvm eller värmer du även den biyta du beskriver?Man behöver nog inte tappa allt vatten för rad byte men ska du byta värmekälla och några raddar kan du lika gärna tappa ur allt.
Se det så här: Det finns en stor besparingspotential.
Och säkert kunna leva energisnålare..
om vi bortser från vår enorma energislukning i övrigt (vi ska försöka minska det med hehe) , hur mkt går åt till varmvattenuppvärmning egentligen tror ni, baserat på de uppgifter jag har gett?
försäljaren satt och räknade ut det baserat på de uppgifter jag uppgav tidigare. förstår inte hur han gick tillväga så jag antog att det handlade om nåt uträkningssätt som alla försäljare använde sig av