0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Ni pratade om att "om man ska byta värmekälla är det lika bra att tappa ur hela systemet".Jag bytte värmepump förra hösten och skruvade igen returen på alla element som hade sådant däringa t-stycke med spårskruv innanför locket.Är det inte bara bra att spara så mycket syrefattigt svartvatten som möjligt? Det är ändå det man vill ha. Sedan sätter du in en filterball på returen och rensar skärpet med jämna mellanrum.Gör man så behöver man bara fylla ledningarna när man kör igång och sparar säkert någon luftning med.//Lars
Jag tycker inte det finns någon anledning att hänga upp sig på om det blir 70 % besparing eller 65 %. Är värmebehovet runt 30 MWh/år är en värmepump en normalt en lönsam investering. Det som är viktigt i det här fallet är att ta reda på vilken framledningstemperatur radiatorerna behöver när det är som kallast ute. Räcker det med 55 grader fram kommer det att bli runt 70 % besparing. Att begära en garanti på besparingen känns rätt meningslöst. Skulle jag som säljare lämna en garanti skulle jag göra det med förbehåll att förbrukningsvärdena skulle avse ur klimatsynpunkt jämförbara år, att kunden inte har höjt rumstemperaturen eller ökar varmvattenförbrukningen nu när värmen har blivit billigare osv. Den offert jag fick en gång i tiden räknade med en årsvärmefaktor på 2,5, dvs 60 % besparing jämfört med elvärme. Det blev ca 3,3. Skall säljaren garantera något utan en massa förbehåll blir det nog med den typen av marginal. Som det verkar på beskrivningen över radiatorbestyckningen finns det nog en hel del intrimningsarbete att göra för att kunna krama ur den sista biten av vinsten med en värmepump om en sådan är lämplig i det här fallet.
Personligen har jag inget till övers för IVT-säljare. En hävdade att det var heeelt omöjligt att docka en luft/vattenvärmepump till en acktank, och att hela pannrummet måste rivas ut, men han kunde ge oss en bra offert på 150000 kronor på detta, och det var ärligt talat det enda rätta systemet, ingen annan kunde göra det bättre eller billigare. En annan informerade min syster om att den andra firman hon hade begärt offert från inte var godkända och Nibe fick minsann inte vara med i SVEP eftersom dom gick att installera själv, det var baaara deras system som var godkänt att använda och inga garantier gällde om man valde nåt annat, och dom var självfallet den eeenda godkända installatören i hela stan). Notera att dessa båda säljare arbetar/arbetade (who knows?) på varsitt IVT-center 60 mil från varandra.Både jag och min syster valde SVEP-godkända Nibe istället, installerat av varsin lokal ackrediterad Nibemontör. Båda är mycket nöjda.Den här tråden gör ingenting för att lätta på mitt IVT-hat eller min Nibekärlek.
gällande min initiala fråga om det verkligen går att spara minst 70% på bytet så var baktanken den jag ändå vore nöjd med 60-65 % besparing. Det jag var rädd för var att det kunde vara runt 50% besparing bara (vilket skulle innebära längre tid innan vi sparat igen investeringen)
att behöva byta till massa tvåpanelsradiatorer låter ju inte sådär jättekul då det lär kosta en massa tusenlappar extra
Citat från: rcman skrivet 08 november 2010, 15:16:58att behöva byta till massa tvåpanelsradiatorer låter ju inte sådär jättekul då det lär kosta en massa tusenlappar extra Du behöver inte byta en massa raddar, ta en eller två vid installation till att börja med ThumbsupJag har ju inte optimala raddar till min VP men den tuffar på ändå studsKolla för Oktober månad i min profil, Okt -09 bodde jag inte ens i huset men i Okt -10 bodde jag där med en ny VP, sparade nästan 1200kwh i Okt -10 i jämförelse med Okt -09 studs PS: Sparade nästan 1100kwh efter lite räknande
Den viktiga frågan är om husets radiatorer tillsammans med isoleringsstandarden lämpar sig för värmepump. Det verkar som om innetemperaturen idag styrs av radiatortermostaterna. Följande test bör fungera: öppna alla radiatortermostater fullt. Ställ elkasettens temperatur beroende på utetemperaturen Ute Kasettens temp. -5 430 40+5 36Blir det oförändrad temperatur inne eller varmare än ni vill ha det kommer det att fungera med värmepump. Tänk på att det tar åtminstone ett halvt dygn innan temperaturen har hunnit ställa in sig. Under tiden lär varmvattnet vara svalt.
faktum är att vi har testat det där (dock av en helt annan anledning) Körde häromdan alla radiatorer på fullt och hade 45 grader när det var 0 utomhus; tyvärr inte 40).Vissa rum blev för varma att vistas i medan några få rum inte påverkades så mycket (då de ligger sist i slingan verkar radiatorerna inte bli så varma om alla andra radiatorer är på).Bör jag göra om testet?EDIT: körde lägre termostaten på elkasetten på 30 och och den övre på 45.