Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E  (läst 21584 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9092
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #30 skrivet: 10 november 2010, 13:34:03 »
drar den det bara någon sekund så verkar 16 amp överdivet ?
har inte kollat själv så jag vet inte vad som går upp till i verkligheten
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #31 skrivet: 10 november 2010, 13:52:32 »
Troligtvis för att säkerställa att inte säkringarna går i onödan, borde inte vara några problem med 10A, särskilt inte med diazed
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Red Baron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #32 skrivet: 10 november 2010, 23:20:59 »
Hoj igen!

Det kan nog stämma att startsströmmen vad gäller RAS 16 aldrig når upp till det värde som motsvarar säkring (16A). Detta ligger i linje med vad Vent. utv. också sagt via telefon. Jag har faktiskt fått rådet att använda 13A i stället bekräftat via deras representant, om de kriterier som krävs uppfylls av vårt hus, vilket ju inte Vent. utv. kan veta. Det är uppenbarligen upp till den enskilda husägaren att kontrollera, vad jag nu förstått. ^-^

Vår RAS 16 har nu i snart två veckor pumpat på med skön värme utan att göra annat väsen av sig än de normala ljud som skall förekomma från en apparat som denna. Dock får jag för mig att denna nya snygging faktiskt blåser på bättre än vår nu mera kasserade RAS 13 från 2002. Och det är klart; någon skillnad skall det väl vara då denna nya är både nyare i modell och kraftigare än föregående dito... Än så länge är vi i alla fall mycket nöjda med vårt val!

Red Baron
Bor i tvåplans kåk byggd 1974 av SIAB = lite eller ingen isolering i väggarna, tyvärr. Två-glas fönster som är otäta runt om, men tycker att det är för dyrt att byta till bättre... Kan ju diskuteras. Har haft VP från Toshiba sedan 2002, först en RAS 13 YKV-E från V U och nu en RAS SKVP-16-ND. Annars består uppvärmning medelst el-radiatorer och olje-dito i några rum. Förbrukade innan VP ca.25000kw/år. Ligger lägre nu, vet dock inte exakt hur mycket. Kostar vad det kostar med uppvärmning och anser att komfort går före priset. Vem vill frivilligt frysa i detta kalla land???

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #33 skrivet: 10 november 2010, 23:55:11 »
Hej Red Baron!  Ja utan att veta nu exakt vad din RAS 13 från 2002 hade för max luftmängd på full fläkt så har du säkert rätt i ditt antagande eftersom när det gäller dagens polar1-pumpar ivf så har RAS 13 en max utblåskapacitet på 640 m3/timma medan RAS 16 då har en maxkapacitet på 670 m3/timma. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #34 skrivet: 11 november 2010, 20:35:02 »
jag installerade en polar2 RAS-16 hos mina föräldrar, och la den på en egen 10A dvärgbrytare med C-karaktäristik, och det har fungerat bra, jag gjorde ett test av pumpens effekt när det var runt nollan ute så ställde vi den på 29 grader, high power och full fläkt så den fick jobba för glatta livet och det blev såpass varmt så det var jobbigt att vistas i samma rum inom en halvtimme i det dragiga 1850tals huset, det var inget dåligt drag i den! och säkringen höll.
och ju varmare ute desto högre ström kan kompressorn förbruka. vid en kallare utetemperatur sjunker förångningstempen och även kompressorns effekt.
« Senast ändrad: 11 november 2010, 20:37:22 av Oskar P. »

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #35 skrivet: 12 november 2010, 22:40:14 »
Jodå det finns en speciell passkontakt för 13A diazed säkringar dock endast färgen som diffar storleken på håler i PK är samma som 10A
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #36 skrivet: 12 november 2010, 22:51:24 »
Jodå det finns en speciell passkontakt för 13A diazed säkringar dock endast färgen som diffar storleken på håler i PK är samma som 10A
den är svart. har en sån till motorvärmarsäkringen.

Utloggad gurkan73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #37 skrivet: 16 december 2010, 18:47:05 »
Hej!

Jag undrar vilken maskin som ger mest värme när det är kallt: en polar 1 ras 16, eller polar 2 ras 18.

Jag har vidare en teori om att samtliga Polarpumpar drar samt ger ungefär lika mycket effekt när det börjar krypa ner i minusgrader.
Den s.k. nominella effekt som Toshiba uppger skulle enligt min teori betyda att pumparna är "förinställda" på att leverera olika mycket värme runt tex 7 grader.
Om t.ex.Polar 1 Ras 16 skulle ge 5,5 kwh vid minus 15 grader skulle den behöva dra runt 2500 watt ... men det gör den ju inte.
Alla Ras-pumpar verkar landa runt ca 1800 i effektförbrukning när det blir kallt, vilket måste innebära att avgiven effekt är ungefär lika stor ...
Detta framgår ju också av alla energimyndighetens tester av Ras-pumparna ...
Vad säger ni? Har jag fel?



Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #38 skrivet: 09 februari 2011, 18:33:48 »
Hoj igen!

Vår RAS 16 har nu i snart två veckor pumpat på med skön värme utan att göra annat väsen av sig än de normala ljud som skall förekomma från en apparat som denna. Dock får jag för mig att denna nya snygging faktiskt blåser på bättre än vår nu mera kasserade RAS 13 från 2002. Och det är klart; någon skillnad skall det väl vara då denna nya är både nyare i modell och kraftigare än föregående dito... Än så länge är vi i alla fall mycket nöjda med vårt val!

Red Baron

Hej Red Baron!  Skulle vara skoj att få en liten rapport om hur du har upplevt din RAS16-pump hittills under denna vinter och hur det har fungerat,
december månad t.ex var ju ganska kall. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #39 skrivet: 09 februari 2011, 18:45:44 »
Du ska INTE byta nån bottenplatta om du ska använda en 13 A, för det finns ingen bottenplatta som är framtagen för 13 A. Du använder helt enkelt den 10 A bottenplatta som du har det passar även till en 13 A.
Orsaken till den "dåliga" informationen beror säkert på att allt elarbete är behörighetskrävande och den som utför elarbetet SKA veta vad som gäller. Sedan är nog dom flesta som säljer mer intresserade av att kränga maskiner än av att ge korrekta detaljupplysningar, undantag finns naturligtvis men dom är i klar minoritet.


Bottenpluggen skall bytas om man använder en 13 Amp säkring, den skall då vara svart och får endast göras av en behörig ELinstallatör då kabelarean måste klara detta även vid längre ledningsdragning!
Om detta inte görs och man kör en 13 på 10ans bottenplugg och det uppstår brand, glöm bort att försäkringen gäller!

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #40 skrivet: 09 februari 2011, 20:02:51 »
Steve med Lloyden vibbar i den här tråden! Riktigt kul. Hur mycket gjorde den på ettan sa du Raffen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Steve_med_Lloyden





Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Red Baron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #41 skrivet: 11 februari 2011, 23:44:39 »
Hoj alla!

Lite uppdatering önskade Raffen för ett tag sedan, och det skall han få, nu.

Jag kan nog säga så här, att när det väl blev kallt så kom också mycket vatten ur pumpen vid avfrostning och därtill långa istappar ur de bägge botten hålen till höger och vänster. Kunde inte riktigt förstå om dessa pelare byggdes på underifrån eller nedifrån marken...? Intresset för utevis-
telser i sovsäck vintertid för att kontrollera varifrån pumpen bygger tappar tilltalar inte mig i alla fall, så den tanken släppte jag och sparkade helt sonika bort is-eländet. Inte för att detta hjälpte mer än tillfälligt, för nästa vecka var de tillbaka, glatt leende. Inte för att dessa påbyggnadskalvar hade något för detta, det blev nu till att ta till kvastskaftet och slå ned inkräktarna.

Någon annan nedisning har det i princip inte varit. Kanske lite, lite till vänster framifrån sett där det glesa gallret sitter, men denna is smälte av sig själv när det någon vecka i januari blev nollgradigt och sedan har inte heller istapps-eländet återkommit.

För att slippa hack bort is under pumpen så har jag dels lutat en bit rostfri plåt under och på denna ställt en gammal pulka som får tjänstgöra som tråg för det vatten som nu faller fritt. Visst, den måste tömmas emellanåt, men det gör inget. Hellre att ha koll på flödet än att maskinen isar igen och pajar som den gamla. Lite motion med att spetta loss pulkan kan var rätt kul!

Så på det hela taget fungerar utedelen utmärkt, utan att väsnas speciellt mycket, tycker jag. Innerdelen gör sitt jobb och vi sänder luften utmed taket, ofta, då vi tycker detta fungerar bra. Och själva vingen kan man ju ställa i en herrans många lägen för att bli nöjd ;D... Det enda som jag nu stör mig på är att själva chassit till innerdelen vibrerar i intervall när fläkten körs på nivå 5 främst. Dålig passform? Jag vet inte, men det stör mig att det vibrerar med en annan frekvens än den som själva fläktljudet utgör. Kanske något att påtala???

Ang. säkringen på 13A som vi fick rekommendation av Ventilationsutveckling att använda för pumpen så har detta fungerat helt ok. Den blir inte ens varm vid högsta effekt och fläkthastighet. Och då tråden enbart går till själva pumpen och inte beblandar sig med andra främmande trådar, har jag svårt att tänka mig att förutsättningarna för att använda tråd som anpassats för 10A (i första hand, men är inte olaglig att använda för 13A) inte här skulle vara uppfyllda. Att själva proppens botten skulle behöva bytas för att använda den säkring som vi nu gör, har jag inte hört eller läst tidigare. Om själva botten skulle bytas ut var anledning att en annan tråd skulle användas till 13A säkringen och det är vad jag vet inte nödvändigt om övriga kriterier var uppfyllda... Att byta hela bottenplattan och säkra upp var aktuellt om vi absolut tänkte använda 16A, vilket då alltså inte var nödvändigt ur Ventilationsutvecklings synpunkt. Och hittils har det ju visat sig att de haft rätt.

Och som jag även nämnt tidigare så har många av Toshibas konkurrenter där maskinerna är lika eller starkare, rekommendation om att 13A i befintlig utrustning (vad jag förstår) är tillräckeligt.

Usch, det blev ett långt inlägg. Hoppas jag inte nu har blivit utloggad under tiden detta skrivits!  *roflmao*

Red Baron
Bor i tvåplans kåk byggd 1974 av SIAB = lite eller ingen isolering i väggarna, tyvärr. Två-glas fönster som är otäta runt om, men tycker att det är för dyrt att byta till bättre... Kan ju diskuteras. Har haft VP från Toshiba sedan 2002, först en RAS 13 YKV-E från V U och nu en RAS SKVP-16-ND. Annars består uppvärmning medelst el-radiatorer och olje-dito i några rum. Förbrukade innan VP ca.25000kw/år. Ligger lägre nu, vet dock inte exakt hur mycket. Kostar vad det kostar med uppvärmning och anser att komfort går före priset. Vem vill frivilligt frysa i detta kalla land???

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #42 skrivet: 14 februari 2011, 21:01:24 »
Hej Red Baron!  Stort tack för rapporten om din pump. Thumbsup Ja mkt vatten kommer det ur Toshibas pumpar (kondens och avfrostningsvatten) och det visar sig ganska klart via allt detta vatten att pumparna är effektiva på att kunna ta tillvara mkt energi ur utomhusluften. ;) Men hur har pumpen fungerat vid riktigt låga utomhustemperaturer när det gäller att kunna hålla värmen i huset, och då tänker jag främst på från ca 15-20 minusgrader eller kanske t.om lägre?? Eller hur låg utetemp har du haft med den här pumpen i drift?? Och hur har pumpen fungerat då?? Fixar den hela värmebehovet i huset då också eller?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!