0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hoj! På fredag denna vecka skall vi få installerad Toshiba RAS 16 SKVP-E, tror jag det var den hette, eller om man så vill, Polar 1. Då vi tidigare haft en RAS 13 YKV-E, Installerad 2002, som dock nu gjort sitt, har vi beställt ovan pump som anses vara något kraftigare, något ljudligare, men också lite mer kräm att ta av när det väl blir riktigt kallt.Red Baron
För att byta från 10A till 13A med 1,5mm2 måste först en dimensioneringsberäkning göras. Där tar elektrikern hänsyn till förimpedans från transformatorstationen, spänningsfall, kabelns förläggningssätt och sammanlagda kabellängd i huset etc för att utlösningsvillkoret ska var uppfyllt med viss typ av säkring. 1,5mm2 är ganska lite och kan ge betydande spänningsfall och värmeförluster i en längre ledning om den kontinuerligt belastas uppåt 10A, t.ex. av en medelstor värmepump eller 2kW värmelement på vintern.
Citat från: Red Baron skrivet 25 oktober 2010, 23:54:52Hoj! På fredag denna vecka skall vi få installerad Toshiba RAS 16 SKVP-E, tror jag det var den hette, eller om man så vill, Polar 1. Då vi tidigare haft en RAS 13 YKV-E, Installerad 2002, som dock nu gjort sitt, har vi beställt ovan pump som anses vara något kraftigare, något ljudligare, men också lite mer kräm att ta av när det väl blir riktigt kallt.Red BaronHOJ!SKVP16 ger obetydligt mer värme vid -15 än motsvarande modell i storlek 10. Läs på energimyndighetens hemsida:http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productCompareList=245,406Jag had har då en maxeffekt på 8,0 kw och en nominell effekt påe inte satt in en RAS16 med motiveringen att den ger mer värme. Ska du ha den ovanför ytterdörren och det är utrymmeskrav som styr valet mot SKVP ? I annat fall hade jag rått dej att välja Toshibas Polar-2:a istället, den har större innerdel och kan avge mer värme. MVH/Gano
Hej Gano! Ja tittar man på Energimyndighetens tester av Toshibapumparna så skiljer det ju inte mycket mellan de olika modellerna vid t.ex -15 ºC, RAS 13 och RAS16 har faktiskt exakt samma värden vid denna utetemperatur, men visst anser jag att en RAS 16 ger klart mkt mer värme ifrån sig än t.ex RAS 13, och detta även vid -15 ºC givetvis. Dock inte helt kontinuerligt under samtliga dessa minst 4 timmar i sträck som Energimyndighetens tester består av, och då enligt min uppfattning beroende på den effektbegränsning som finns på pumparna och beroende på hur den används och hur den är inställd. Effektbegränsningen kan då beroende på inställning gå in och stega ned pumparna i effekt efter en viss tid på full effekt vilket får till resultat att det blir ett klart lägre snittvärde för avgiven värmeeffekt under samtliga dessa minst 4 timmars drift på fullgas, och det är väl antagligen detta som då avspeglas lite negativt i testerna av Toshibas pumpar utgår jag ifrån. RAS 16 har då en maxeffekt på 8,0 kw och en nominell effekt på 5,5 kw samt ett copvärde på 3,69. Den pumpen har också en kraftigare röranslutning 1/4” 1/2” till skillnad från de flesta andra pumpar som har 1/4” 3/8” rör. http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/Toshiba-VP-Polar1.pdfJämför man då t.ex med ME:s pumpar så får man gå upp ända till FD50VABH för att hitta en pump som har 1/4” 1/2” rör, nu är den pumpen då ännu kraftigare med en maxeffekt på 8,2 kw och en nominell effekt på 6,0 kw samt ett copvärde på 3,73 förstås. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/mitsubishi-electric/pressrelease/download/resource_attached_pdf_document/308826 Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 30 oktober 2010, 13:40:00 Hej Gano! Ja tittar man på Energimyndighetens tester av Toshibapumparna så skiljer det ju inte mycket mellan de olika modellerna vid t.ex -15 ºC, RAS 13 och RAS16 har faktiskt exakt samma värden vid denna utetemperatur, men visst anser jag att en RAS 16 ger klart mkt mer värme ifrån sig än t.ex RAS 13, och detta även vid -15 ºC givetvis. Dock inte helt kontinuerligt under samtliga dessa minst 4 timmar i sträck som Energimyndighetens tester består av, och då enligt min uppfattning beroende på den effektbegränsning som finns på pumparna och beroende på hur den används och hur den är inställd. Effektbegränsningen kan då beroende på inställning gå in och stega ned pumparna i effekt efter en viss tid på full effekt vilket får till resultat att det blir ett klart lägre snittvärde för avgiven värmeeffekt under samtliga dessa minst 4 timmars drift på fullgas, och det är väl antagligen detta som då avspeglas lite negativt i testerna av Toshibas pumpar utgår jag ifrån. RAS 16 har då en maxeffekt på 8,0 kw och en nominell effekt på 5,5 kw samt ett copvärde på 3,69. Den pumpen har också en kraftigare röranslutning 1/4” 1/2” till skillnad från de flesta andra pumpar som har 1/4” 3/8” rör. http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/Toshiba-VP-Polar1.pdfJämför man då t.ex med ME:s pumpar så får man gå upp ända till FD50VABH för att hitta en pump som har 1/4” 1/2” rör, nu är den pumpen då ännu kraftigare med en maxeffekt på 8,2 kw och en nominell effekt på 6,0 kw samt ett copvärde på 3,73 förstås. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/mitsubishi-electric/pressrelease/download/resource_attached_pdf_document/308826 Mvh Raffen.Ursäkta en dum fråga, men menar du att energimyndighetens test inte är korrekt utfört, mao att de 100% kompressoreffekt som redovisas är fel eller vad menar du?