Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.  (läst 16211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #30 skrivet: 21 oktober 2010, 11:08:10 »
han540,
vad har du för Vb-diff? Om du ligger över 8grader kan du kanske öka VB-pumpen & på så sätt få ned att Är-värdet skjuter över Bör-värdet?

Jag är inte så hemma på Nibes reglersystem men jag undrar om det hjälper. I och med att Nibe reglerar med hjälp av framledningstemperaturen betyder en mindre VB-differens att man måste justera ner värmekurvan för att få samma temperatur inne. Med samma värde på gradminuterna har jag svårt att se att något ändras. Det är som jag ser det liter vatten/kW, avgiven effekt från radiatorerna och inställt antal gradminuter som bestämmer drifttiden. VB-differensen borde inte ha något med drifttiden att göra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #31 skrivet: 21 oktober 2010, 13:35:02 »
Roland / han540. Vad jag märkt med min nibe är att kurvan helt står för husets egenskaper. Så även om man ökar flödet på han540 vb, ex med en diff på 6 grader så är huset densamma men med mera yta som värmer men lite mindre. Så den diffen jämnar man ut med den berömda ratten på niben. Om det ens blir någon skillnad?? Möjligen den då att vp'n blir starkare av tempsänkningen på vb ut och levererar några w extra. Jag kör min vb pump på max men av misstag en gång då jag provade lite så hamnade den på mellanfart. Jag märkte inget föränn någon dag senare då jag såg att vb diffen var högre än vanligt. Kanske det var mätbar skillnad inne, men inte så man kände något.

Det kallas learning by doing då man vågar pilla på paneler och testa sig fram...

Om han540 ökar på vbpumpen så förlängs även arbetstiden på vp'n, typ, så ökas antalet gradminuter/automatik. Men sedan står den längre.

Men om man typ ökar ventilationen inomhus så måste man kompensera med att ändra kurvan. (den i digitalpanelen)



« Senast ändrad: 21 oktober 2010, 13:42:05 av Stig-H »
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #32 skrivet: 21 oktober 2010, 16:15:28 »
han540,
vad har du för Vb-diff? Om du ligger över 8grader kan du kanske öka VB-pumpen & på så sätt få ned att Är-värdet skjuter över Bör-värdet?

Jag är inte så hemma på Nibes reglersystem men jag undrar om det hjälper. I och med att Nibe reglerar med hjälp av framledningstemperaturen betyder en mindre VB-differens att man måste justera ner värmekurvan för att få samma temperatur inne. Med samma värde på gradminuterna har jag svårt att se att något ändras. Det är som jag ser det liter vatten/kW, avgiven effekt från radiatorerna och inställt antal gradminuter som bestämmer drifttiden. VB-differensen borde inte ha något med drifttiden att göra.

Mitt råd till han540 var för att få längre gångtider & förhoppningsvis bättre COP då inte VP:n behöver jobba med lika hög temp som 10grader över bör). Detta förutsatt att hans radiatorer klarar att tillgodose husets behov med den lägre framledningen. Har själv bara positiva erfarenheter av detta & kunde även ställa ned gradminuterna för start.
Jag håller fullständigt med om att man ska ligga minst på 20l/kW & gärna högre.
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #33 skrivet: 21 oktober 2010, 21:52:56 »
Jag har faktiskt testat delta mellan 7 och 9, men har inte varit nere på 6-7. Har tänkt som så att eftersom jag har lite vatten att värma, så får man väl värme den lite långsammare... ett resonemang som väl är tveksamt. Får ta och testa ner mot delta 6...kanske kan det ge lite längre gångtider som är värt att nämnas.

Fast volymtank behöver väl inte kosta så mycket. En gammal vv-beredare kan väl funka?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #34 skrivet: 21 oktober 2010, 22:19:44 »
Om jag förstått "Täta ut-tråden" rätt är det väll inte VB-diffen i första hand man ska gå på utan tempen efter kondensor (vätsketemp) med VB-r.
Dessa ska då vara så jämna som möjligt för att Kd ska kunna avge så mycket effekt som möjligt.
Roland som är duktig på att räkna kanske har lust att kommentera?

Klart du ska fixa dig en volymtank  :)

Edit: skrev fel, ändrat från VB-f Till VB-r
« Senast ändrad: 22 oktober 2010, 00:02:06 av Shovelpower »
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #35 skrivet: 21 oktober 2010, 22:25:15 »
Hej shovel.  Nja Kondenserings tempen (INTE vätsketempen) ska vara sÃ¥ lika VBF som möjligt. Vätskan ska vara 3-5 grader varmare än VBR.  Kan gärna vara kallare men inte varmare  *vinkar*
« Senast ändrad: 21 oktober 2010, 22:27:15 av VP ORAKLET »

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #36 skrivet: 21 oktober 2010, 22:43:12 »
Hej shovel.  Nja Kondenserings tempen (INTE vätsketempen) ska vara sÃ¥ lika VBF som möjligt. Vätskan ska vara 3-5 grader varmare än VBR.  Kan gärna vara kallare men inte varmare  *vinkar*

Hej Oraklet, du har helt rätt men på NIBE-språk är kondenseringstemp benämnd med just "vätsketemp*" i styret.
3-5 grader varmare säger du? varför inte sÃ¥ nära som möjligt? Trodde det var hela poängen med "täta ut"? Trodde du & C-C stod där med manometrarna & justerade med VB pumpen sÃ¥ lÃ¥ngt som möjligt & därefter "pytsa ut/fyllde" gas till ni var nÃ¥gon grad när ?   ;)
 *vinkar*
Edit: *vätskeledningstemp ska det vara

« Senast ändrad: 21 oktober 2010, 22:46:16 av Shovelpower »
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #37 skrivet: 21 oktober 2010, 22:51:01 »
Hej shovel.  Nja Kondenserings tempen (INTE vätsketempen) ska vara sÃ¥ lika VBF som möjligt. Vätskan ska vara 3-5 grader varmare än VBR.  Kan gärna vara kallare men inte varmare  *vinkar*

Ahh du missförstod mig & jag dig angående vätsketempen. Bortse från min tidigare fråga med 3-5 grader... ^-^ ^-^
 *vinkar*
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #38 skrivet: 21 oktober 2010, 22:52:02 »
Jaha  och jag som skrev i 10 min ;D *vinkar*

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #39 skrivet: 21 oktober 2010, 23:03:45 »
 ;D Sorry Oraklet
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #40 skrivet: 22 oktober 2010, 11:18:24 »
Jag har faktiskt testat delta mellan 7 och 9, men har inte varit nere på 6-7. Har tänkt som så att eftersom jag har lite vatten att värma, så får man väl värme den lite långsammare... ett resonemang som väl är tveksamt. Får ta och testa ner mot delta 6...kanske kan det ge lite längre gångtider som är värt att nämnas.

Fast volymtank behöver väl inte kosta så mycket. En gammal vv-beredare kan väl funka?

Pumpen levererar nästan samma värmeeffekt oberoende av deltaT så någon långsammare värmning med högre värmebärarflöde blir det inte. Vattnet värms visserligen mindre vid varje passage genom pumpen men passerar pumpen oftare. Slutresultat lika.

Det gÃ¥r att använda en gammal varmvattenberedare och dÃ¥ blir det naturligtvis andra pengar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #41 skrivet: 22 oktober 2010, 22:34:11 »
Det var ju synd Roland. Har kört lite nu med 85 procent pÃ¥ cirk-pumpen. Toppvärdet har sjunkit med 2-3 grader och det tar betydligt längre tid för den att komma till börvärdet,  längre gÃ¥ngtider alltsÃ¥, men det spelar ingen roll dÃ¥?
 Var ska man lägga sig: nu startar den med delta 7 och slutar med delta 6. Är det för lÃ¥gt? Cirk-pumpen fÃ¥r ju  jobba lite hÃ¥rdare, sÃ¥ kanske bättre som jag hade det innan: start 8,  slut 7.

Är lite frestad att testa olika hastigheter pÃ¥ pumpen vid vv-körning. FrÃ¥gade Nibe en gÃ¥ng och han sa bara att 70 ska den stÃ¥ pÃ¥, punkt slut. Men det borde ju gÃ¥ att optimera den där ocksÃ¥. Har inte orkat stÃ¥ med stoppur och jämföra ännu  :D. Finns det fler sätt att kolla pÃ¥, eller ska man strunta i det...

3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #42 skrivet: 23 oktober 2010, 10:31:09 »
Det är lite mer att ta hänsyn till än bara deltaT. Om man har en Nibepump (reglerar med hjälp av framledningstemperaturen) och deltaT = 6 och sedan minskar cirkulationen sÃ¥ att deltaT blir 10 grader och inte ändrar värmekurvan blir radiatorerna i snitt 2 grader svalare vilket gör att det blir svalare inne. Man mÃ¥ste alltsÃ¥ korrigera med värmekurvan när man ändrar hastigheten pÃ¥ cirkulationspumpen (förutsätter att innegivare inte finns). Eftersom det tar nÃ¥got dygn för ny jämvikt att ställa in sig märker man inte det när man ställer om pumpen och jämför läget omedelbart eller nÃ¥gon timme senare. Vill man experimentera med cirkulationspumpen bör man vänta nÃ¥got dygn mellan varje omställning och ev. justera värmekurvan. Jag förutsätter att man vill bibehÃ¥lla konstant innetemperatur. 

Har man som jag en IVT-pump som reglerar med hjälp av returtemperaturen blir det tvärtom varmare inne när värmebärarflödet minskas. Börvärdet på returen är oförändrat vilket gör att framledningstemperaturen ökar.

Vill man verkligen optimera är det radiatorerna man skall ge sig på och kontrollera att det är en märkbar temperaturdifferens mellan in- och utlopp. Nu var det enrörssystem i en del av huset så där har jag inga råd att ge. Vad gäller parallellkopplade radiatorer bör det skilja minst 5 grader mellan in- och utlopp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #43 skrivet: 23 oktober 2010, 11:19:57 »
Jo Roland, skulle det inte förbättra både cop (lägre framl.temp) och bli färre starter?
Som det är nu så går vp ca 10 grader över beräknat värde. Diffen minskar naturligtvis när det blir kallare.
Skulle jag minska gradmin. till ett mer "lagom" värde så får den för korta gångtider tycker jag, alltså runt 15 min.

Det skulle förbättra situationen. Att temperaturen gÃ¥r upp till 10 grader över börvärdet kostar. I gengäld startar den vid rätt lÃ¥g temperatur men totalt sett kostar det mer el jämfört med en konstant temperatur. Jag räknade pÃ¥ min pump en gÃ¥ng och kom fram till att 10 graders kopplingsdifferens (+-5 grader runt börvärdet) kostade 2,5 % mer el jämfört med om pumpen hade arbetat vid börvärdestemperaturen hela tiden. Elförbrukningen verkade öka med kvadraten pÃ¥ kopplingsdifferensen sÃ¥ +- 10 grader kan kanske kosta uppemot 10 % mer el.  
...
Det finns alltså förmodligen en liten driftsmässig besparing att göra med en volymtank i TS fall?
« Senast ändrad: 23 oktober 2010, 13:20:47 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #44 skrivet: 23 oktober 2010, 14:27:33 »
Det är lite mer att ta hänsyn till än bara deltaT. Om man har en Nibepump (reglerar med hjälp av framledningstemperaturen) och deltaT = 6 och sedan minskar cirkulationen så att deltaT blir 10 grader och inte ändrar värmekurvan blir radiatorerna i snitt 2 grader svalare vilket gör att det blir svalare inne.
Nej, det blir samma snitt. Minskar du CP så ökar framledning lika mycket som retur minskar så där är det ingen skillnad.
Kurvan ska vara den samma men däremot får du öka gradminuterna kraftigt för att kompensera de högre svängningarna i framledning.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!