0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !Blir alltid lite tveksam när jag läser/hör att folk är sååå nöjda med sina värmepumpinstallationer!Frågan som då borde komma med automatik blir för mig: "Hur länge har du haft din nya bergvärmepump?""Nöjdhetsfaktorn" efter bara 1-2 år är för mig i stort sett värdelös!Kom igen efter användningen av pumpen i åtmonstone 10 år!Tycker jag! Och här på forumet får man ju tycka till!
Vad är det jag ska läsa igen? Han har förbrukat 3664 kWh och påstår att huset minst förbrukat 20 000 kWh! Dvs har ett COP på 5.5, den pumpen vill jag ha...
Ok, tack, men det känns lite gammaldags att få springa ner till källaren för en liten justering...Förresten, fick ingen kabel. Vad för någon ska det vara?
Det skulle förbättra situationen med en tank, förstås. Går det att räkna eller göra ett överslag på hur mycket det skulle göra?
Det finns ingen justering på givare det gör man i värme menyn på pumpen dels hur varmt man vill ha inne dels hur stor påverkan givaren ska få ha på framledningen.
Jo Roland, skulle det inte förbättra både cop (lägre framl.temp) och bli färre starter?Som det är nu så går vp ca 10 grader över beräknat värde. Diffen minskar naturligtvis när det blir kallare.Skulle jag minska gradmin. till ett mer "lagom" värde så får den för korta gångtider tycker jag, alltså runt 15 min.