Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intressant Projekt  (läst 83534 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9864
  • Karma +19/-4
SV: Intressant Projekt
« Svar #195 skrivet: 08 september 2011, 15:04:33 »
Här är ett citat från Woods:

"Varje liter fukt som finns i luften sitter på c:a 800 watt i värmeenergi. Då fukten kondenserar på avfuktarens kylslinga återfås denna energi och blir som ren ”vinst” i form av värme. Energieffekten i utrymmet blir följaktligen kompressorns effekt + ”energivinsten” (c:a 800 watt per liter per vatten som avfuktas)."

Tycker att min idé att skicka 70-80% RH genom pumpen är genialisk  studs

Men för att avdunsta vattnet åtgår lika mycket värme som erhålls vid kondenseringen. Luften som går in till värmepumpen får lägre temperatur. Det finns ingen gratisvärme att utvinna. Mät temperaturen på luften med och utan befuktning.

Woods skolkade från fysiklektionerna i skolan.Det skall vara 800 Wh/liter vatten eller 800 W per L vatten per timme som avdunstas.
« Senast ändrad: 08 september 2011, 17:18:18 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #196 skrivet: 08 september 2011, 15:12:57 »
Så du menar att en piezo fuktare som skapar kall dimma inte höjer luftfuktigheten i ett rum?

Något hände väl ändå efter som effekten och förångningstempen steg?  Sc:,h
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #197 skrivet: 08 september 2011, 15:38:34 »
Det finns ingen gratisvärme att utvinna.

Lek med tanken att jag har mikrodroppar i luftströmmen som pumpen suger i sig.
Vad händer när dessa mikrodroppar träffar en kall förångare?

Om de fryser finns visst energi att hämta.

Värmeövergången till förångaren bör bli effektivare också eftersom den ökade i temperatur.

Kanske frånluften sjönk i temperatur (vet ej, kollade inte) men eftersom jag har kört min pump med bara 13 ºC på avluften och den fortfarande levererar så kanske nettovinsten vart bättre ändå.
« Senast ändrad: 08 september 2011, 16:27:15 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Intressant Projekt
« Svar #198 skrivet: 08 september 2011, 17:16:14 »
Jag är ingen expert ifråga. Dock. När jag tänker på värme och det faktum att man känner kyla om ansikte blöttes med vatten och vinden torkar det, måste fuktig förångare kylas mycket mer än torr.
Således blir avluften kallare. För mig betyder det att mer energi hämtades från frånluften.
Eller är jag ute och cyklar?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9864
  • Karma +19/-4
SV: Intressant Projekt
« Svar #199 skrivet: 08 september 2011, 17:19:30 »
Så du menar att en piezo fuktare som skapar kall dimma inte höjer luftfuktigheten i ett rum?
Visst höjer den luftfuktigheten men dimman kyler luften.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9864
  • Karma +19/-4
SV: Intressant Projekt
« Svar #200 skrivet: 08 september 2011, 17:54:20 »
Lek med tanken att jag har mikrodroppar i luftströmmen som pumpen suger i sig.
Vad händer när dessa mikrodroppar träffar en kall förångare?

Om de fryser finns visst energi att hämta.

Värmeövergången till förångaren bör bli effektivare också eftersom den ökade i temperatur.

Håller med om att värmeöverföringen blir effektivare. Eftersom värmeövergångstalen på luftsidan är lägre än på köldmediesidan kan det göra att pumpen fungerar bättre. Fryser dropparna blir det ett tillskott av värme men det lär de inte göra om frånluftens temperatur är 13 grader. Det faktum att det kom kondensvatten kontinuerligt (det verkar så i alla fall) kan det gärna inte bli någon utfrysning av vatten. I så fall skulle kondensvattnet komma när pumpen stannar och isen smälter.

Jag är ingen expert ifråga. Dock. När jag tänker på värme och det faktum att man känner kyla om ansikte blöttes med vatten och vinden torkar det, måste fuktig förångare kylas mycket mer än torr.
Således blir avluften kallare. För mig betyder det att mer energi hämtades från frånluften.
Eller är jag ute och cyklar?
Vatten på huden är en helt annan sak. Är huden torr och luften är +20 grader och luftens daggpunkt +10 grader kan hudytan inte bli kallare än +20. Är huden fuktig kan den som lägst bli +10 grader. Det ökar värmeöverföringen och är en skillnad som märks tydligt.

I värmepumpfallet kyls luften. Där förångaren är fuktig pga utkondenserat vatten är luftens relativa fuktighet 100 % så något vatten kan inte avdunsta. Det blir ingen kyleffekt pga avdunstning där. Tvärtom kondenserar ju vatten ut. Det är kokande köldmedium som kyler luften, inte avdunstande vatten.

Det blir en förbättring av värmeöverföringen vid inloppsdelen av förångaren där luften ännu inte har kylts ner till daggpunkten. Droppar som kommer med luftströmmen kommer att slå igenom det stillastånde luftskiktet närmast värmeväxlarytan på samma sätt som insekter fastnar på vindrutan när man kör. Har dropparna redan avdunstat är luften kallare vilket betyder att vatten börjar kondensera ut tidigare än det annars skulle göra.

Jag tvivlar inte på att det kan bli en förbättring men den beror inte på att vattnet tillför energi utan på förbättrad värmeöverföring. Det leder förmodligen till att frånluften blir kallare. Man tar i så fall ut mer värme från frånluften men vattnet effektiviserar bara processen, vattnet tillför ingen värme. Skulle det tillförda vattnet vara varmare än kondensvattnet blir det ett värmetillskott men tanken var ju att recirkulera kondensvattnet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Intressant Projekt
« Svar #201 skrivet: 08 september 2011, 18:30:49 »
"vattnet tillför ingen värme"
"förbättrad värmeöverföring"

Det kan jag köpa.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Intressant Projekt
« Svar #202 skrivet: 08 september 2011, 18:33:42 »
Gör inte själva tätheten i luften så att processen blir effektivare. jmfr moppe och daggig gryning?

Utloggad pjoffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Intressant Projekt
« Svar #203 skrivet: 08 september 2011, 18:37:48 »
Gör inte själva tätheten i luften så att processen blir effektivare. jmfr moppe och daggig gryning?


Ja det där kommer jag ihåg. Blev ett jädrans drag i moppen i vissa väder tyckte man.  *roflmao*
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Intressant Projekt
« Svar #204 skrivet: 08 september 2011, 18:38:58 »
Jag vill nog gärna korrigera mig själv innan någon annan hinner, jag vet att det beror på att det då är mer syre i insugsluften än vid ex en väldigt torr dag, men nog beror det på att det är tätare luft?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #205 skrivet: 08 september 2011, 18:39:13 »
Eftersom jag har min termostat som visar tempen på laddluften så gjorde jag ett test nu när jag kom hem.

Visserligen gick inte kompressorn men fläkten går på samma och displayen visade 20,5 ºC.

Jag sprayade i rejält med vatten och visst sjunker tempen men bara 1-2 ºC.

För att sänka effekten med 800w måste tempen sjunka 11 ºC och det gör den inte.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9864
  • Karma +19/-4
SV: Intressant Projekt
« Svar #206 skrivet: 08 september 2011, 19:30:57 »
Jag vill nog gärna korrigera mig själv innan någon annan hinner, jag vet att det beror på att det då är mer syre i insugsluften än vid ex en väldigt torr dag, men nog beror det på att det är tätare luft?
Torr luft innehåller mer syre än fuktig luft av samma temperatur. Vid +20 kan kan luften innehålla maximalt ca 2 % vattenånga och det späder ut luften lite. Lägre temperatur ger mer syre per volymsenhet luft men å andra sidan ökar luftmotståndet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Intressant Projekt
« Svar #207 skrivet: 08 september 2011, 19:42:53 »
Skulle moppen då gått som bäst vid väldigt låga temperaturer i kombination med låg luftfuktighet. Typ sydpolsväder? Sc:,h

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #208 skrivet: 08 september 2011, 20:47:54 »
Här kan ju jag svara då som håller på med bilar.

Kall luft innehåller mera syre per enhet än varm luft.
Det är därför som bilen kan gå sämre om man monterar ett sportluftfilter i det varma motorrummet utan att skärma av det.

Då gör man ett sk. cold air intake dvs. luft utifrån eller på en turbo monterar en intercooler som är en värmeväxlare som kyler den komprimerade luften med fartvinden.

Man kan också spruta in vatten men det är för att kyla bränsleblandningen i cylindrarna så motorn inte spikar.

Så regn eller dimma med moppen (som nog alla har känt) beror på att luften är kallare och innehåller mera syre per insugningsenhet.
« Senast ändrad: 08 september 2011, 20:49:30 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #209 skrivet: 08 september 2011, 21:07:33 »
Fryser dropparna blir det ett tillskott av värme men det lär de inte göra om frånluftens temperatur är 13 grader. Det faktum att det kom kondensvatten kontinuerligt (det verkar så i alla fall) kan det gärna inte bli någon utfrysning av vatten. I så fall skulle kondensvattnet komma när pumpen stannar och isen smälter.

Nu måste vi hålla isär äpplen och päron.

Frånluften var 20 ºC men jag mätte inte när jag sprutade i vatten så kanske den sjönk till 18 ºC som det senare testet visade.

Avluften var 0 ºC (förångare) och steg till 6 ºC när jag sprutade i vatten.

13 ºC frånluft kom från ett av de första testerna jag gjorde för 1år sedan längre upp i tråden och visade att pumpen fortfarande levererar effekt med -4 ºC förångning.

Och 9 ºC är vad jag måste sänka frånluften till för att ta bort 800w från pumpens levererade effekt men då har förångningstempen redan fallit förbi -10 ºC och den startar avfrostning direkt.

Frånluft=insug från huset till fläkten
Avluft=Utblås, förångningstemp
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 687
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!