0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
HejJag heter Janne och jag har spenderat 500 timmar detta år på forumet för att lära mig om värmepumpar.Nu är läget så att jag hade en kanonbra ide om hur man skulle kombinera en värmepump med solfångare, ja faktiskt så bra att en stor tillverkare av värmepumpar gav mig en chans och sponsrade mig med en pump som skall uppfylla kraven med mitt projekt. Jag har blivit sponsrad med en FLVP av känt märke för att värma min villa på 180m3. Jag nämner inga namn men det är inte CZ.Varför blev jag då sponsrad?. Jo, för att jag har en helt egen idé om hur man skall utnyttja en VP. Jag har alltså fått en FLVP som jag tänker köra som Luft/Vatten VP med hjälp av solvärme.Nu säger ni flesta att en FLVP är värdelös och duger inte till något utan elpatron men där säger jag att ni har fel. Vem säger att man måste dra futtiga 35l/s som BBR säger genom pumpen?Nu kommer vi till det roliga, jag drar luften (200m3/h) ur källaren men när solen skiner så får jag 150m3/h från en luftsolfångare på 4m2. Den ger 60 grader ut när solen skiner, 25 grader när det är mulet.Vad gör jag när det är 15 minus?VVBn i pumpen värmer inte varmvatten utan är kopplad till ett vattenbatteri som värmer tilluften till pumpen så att när solen skiner så värmer VP acktanken och annars så får pumpen hela tiden 25 grader frånluft. Skiner solen så får pumpen 30 grader frånluft och ger enligt tillverkaren cop 4.Jag tänker inte vara kaxig här utan bara reovisa mina erfarenheter.Utan att berätta om tillverkare så pratar vi om 1kw kompressor.Hoppas ni följer med./Janne
Om du läste ovan så var det 800w in i kompressorn då och ut 3,2kw
Citat från: TokJan skrivet 10 april 2011, 22:13:25Om du läste ovan så var det 800w in i kompressorn då och ut 3,2kw800W eller 1 kW. COP 4 blir COP 4.Skulle man tillverka pumpar enl den principen, hade man sparat mycket el. En pump med 6 kW kompressorn hade räckttill ett mycket stort hus.Varför tillverkas inte tillsatser enl den principen? Man skriker så mycket om miljön...
Då borde du kunna spara både starter och energi genom att tillåta lite större toleranser i inomhusklimatet. En timer som nu endast låter den gå mellan säg 12 och 16, den tid på dygnet då din utrustning ger störst energiutbyte. och sedan får innetempen sjunka tills nästa dag då proceduren upprepas.Vid den här tiden på året så kommer knappast inomhusklimatet bli obehagligt på bara 20h?
Men du kan ju testa att bara slå av/på för hand för att se om denna funktion vore önskvärd.