0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hej TokJan. Plöjde igenom din tråd inatt, va kul du har!! Riktigt avundsjuk. Grattis!Om du har COP c:a 2 säger det mig att du får ut dubbelt upp av värme från solfångaren mha FLVPn. När du vet det, skulle du skaffa en dubbelt så stor solfångare eller sätta upp en mindre med FLVP om du skulle köpa prylarna i framtiden?
Med vårsol i mars så har jag räknat ut att min 4m2 solfångare ger ungefär 1,7Kw. Största problemet med solfångare är att Nov-Jan ger de nästan ingenting.En större solfångare ser inte snyggt ut på huset om man inte bygger den triangelformad på gavel uppe vid taket.Jag skulle nog fortfarande ha samma solfångare med 1 eller 2 vp som kan hantera frånluft ner till -10 ºC.Kanske gräva ner markrör före solfångaren så att man får varmare luft även Dec-Feb men att gräva 30m långt och 1m djupt hål i trädgården är inget som lockar direkt.
Har kollat lite på Portabel AC. Hittade en på blocket för 700:-Spec 14000btu/4,1Kw kyleffekt/1900w driveffekt.Den borde ju blåsa ut varmluft motsvarande nästan 6Kw.Vad skulle hindra att köra den som värmepump?Suga luften genom förångaren som en FLVP och blåsa ut den utomhus och använda den varma luften från kondensor som värme.Hm
Citat från: TokJan skrivet 06 april 2011, 16:32:10Har kollat lite på Portabel AC. Hittade en på blocket för 700:-Spec 14000btu/4,1Kw kyleffekt/1900w driveffekt.Den borde ju blåsa ut varmluft motsvarande nästan 6Kw.Vad skulle hindra att köra den som värmepump?Suga luften genom förångaren som en FLVP och blåsa ut den utomhus och använda den varma luften från kondensor som värme.Hm Kanske missförstår dig, men om du drar luft från insidan av huset och skickar ut den kallare kommer det in uteluft in som som ersättning. Nettovinst blir det väl bara om uteluften är varmare än utblåset?
Citat från: bopakoster skrivet 06 april 2011, 20:23:27Citat från: TokJan skrivet 06 april 2011, 16:32:10Har kollat lite på Portabel AC. Hittade en på blocket för 700:-Spec 14000btu/4,1Kw kyleffekt/1900w driveffekt.Den borde ju blåsa ut varmluft motsvarande nästan 6Kw.Vad skulle hindra att köra den som värmepump?Suga luften genom förångaren som en FLVP och blåsa ut den utomhus och använda den varma luften från kondensor som värme.Hm Kanske missförstår dig, men om du drar luft från insidan av huset och skickar ut den kallare kommer det in uteluft in som som ersättning. Nettovinst blir det väl bara om uteluften är varmare än utblåset?Och vad tror du jag gör nu?
Citat från: TokJan skrivet 06 april 2011, 21:31:56Citat från: bopakoster skrivet 06 april 2011, 20:23:27Citat från: TokJan skrivet 06 april 2011, 16:32:10Har kollat lite på Portabel AC. Hittade en på blocket för 700:-Spec 14000btu/4,1Kw kyleffekt/1900w driveffekt.Den borde ju blåsa ut varmluft motsvarande nästan 6Kw.Vad skulle hindra att köra den som värmepump?Suga luften genom förångaren som en FLVP och blåsa ut den utomhus och använda den varma luften från kondensor som värme.Hm Kanske missförstår dig, men om du drar luft från insidan av huset och skickar ut den kallare kommer det in uteluft in som som ersättning. Nettovinst blir det väl bara om uteluften är varmare än utblåset?Och vad tror du jag gör nu?Väntar på ACn