0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Om nattens husvärmekörning då..Samma data som ovan, ingen värmedoping och förstås ingen solvärme.Gick utomordentlig bra. När jag gick för att sova 20,5 grader inne och när jag vaknade fortfarande 20,5 grader inne. Elpatronen helt avstängd.Dock eftersom jag inte loggar än så vet jag inte om den avfrostat under natten eller om den kört en topup på VVBn eftersom jag upptäckt att den läcker värme även om man inte tar ut något VV.Måste tilläggsisolera VVB.Edit: Om man räknar att VVB sjönk 27grader på 48h av sig självt så läcker den alltså 0,189*27*1,16/48=123W/h
Citat från: Fattiglapp skrivet 12 oktober 2010, 20:04:39kan du inte flytta in tempgivaren i luftsolfångaren istället, en situation där luften utanför fångaren är kallare än i den är väl inte troligt i vilket fall som helst? Jo jag tänkte på det också men säg att det är -15 ute och +25 i fångaren.Detta talar om för styret att utetemp är +25 och ingen värme produceras i huset./Janne
kan du inte flytta in tempgivaren i luftsolfångaren istället, en situation där luften utanför fångaren är kallare än i den är väl inte troligt i vilket fall som helst?
Jasså, din VP stannar inte då, min står still LÄNGE efter växlingen! Men det har jag nyligen upptäckt. Jag tror det hänger ihop med en annan märklighet med just min 480 snarare än att det var så under medeltiden.Det problemet tar jag upp i en ny tråd.Jag har aldrig sysslat med ack-tankar men jag antar att du med vattenbatteri avser värmeväxlare, kan du inte låta cirkulationspumpen där stanna när tanken inte utnyttjas? Kanske enklare än att isolera.