0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Kan man få en åsikt om det är bra eller skadligt för kompressorn att gå oavbrutet, dvs 24h/dygn.Skall jag optimera för det eller låta den vila?
Och vad gör det stoppet en gång per dygn för nytta, vad utgår du från?Hur mycket sliter en kompressorstart?Jag frågade om din åsikt när det gäller reglering av fläkthastighet kontra behov, tidigare i den här tråden. Utan ens ett svar. Forum kräver dialog, annars ger det inget. Experterna lyser med sin frånvaro eller så finns det inga här. Jag lämnar forumen.
Det är väl inget konstigt med att använda luftsolfångare ihop med FLVP. Det har jag skrivit om tidigare på denna webb. Att inte fler förstått finessen med detta är märkligt. En luftsolfångare i kombination med FLVP bidrar alltid oavsett hur kallt det är ute. Det enda som behövs är att månen eller solen skiner. Då blir det plus i kassakistan!
Intressant kombination med luftsolfångare och flvp. Men hur mycket energi kan man egentligen spara på ett år? Förstår att det är olika från fall till fall men går det att säga något på ett ungefär vad det rör sig om för siffror?För mig som har en "klen" flvp ( IVT490 med ca 2kW uteffekt), finns det någon större vinst att göra? Nu har ju jag en luftvärmepump som värmer inomhusluften billigt men om man bortser från den.
En tanke som slog mig är om det inte skulle vara mer lönande att släppa in varmluften från solfångaren i bortre ändan av huset? Eller varför inte vid varje tilluftsdon. Värmer du huset på annat sätt än via radiatorkretsen så behöver ju pumpen bara tillverka varmvatten.