Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sanyo 124 clover, sant el falskt??  (läst 24076 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad rockabillydaddy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« skrivet: 07 oktober 2010, 21:05:52 »
Det stod en försäljare på Rättviks marknad och sålde dessa pumpar, på produktbladet hade man strukit över
att den gav värme ner till -20c och istället skrivit dit -36c.
Har läst att pumpen stänget av automatiskt vid -20c. Tacksam för svar, någon som vet??

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2010, 21:44:19 »
Hej rockabillydaddy och välkommen till forumet! Thumbsup  Försäljaren gjorde självfallet helt fel, rena lurendrejeriet naturligtvis! >:(
Sanyon stänger ned vid ca -20 ºC och startar igen vid ca -16 ºC :)
http://www.klimatservice.se/vaermepump_clover_inverter_124.html

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2010, 08:01:52 »
Hej rockabillydaddy och välkommen till forumet! Thumbsup  Försäljaren gjorde självfallet helt fel, rena lurendrejeriet naturligtvis! >:(
Sanyon stänger ned vid ca -20 ºC och startar igen vid ca -16 ºC :)
http://www.klimatservice.se/vaermepump_clover_inverter_124.html

Mvh Raffen.

Nyare Sanyo (clover12) stänger inte av vid -20.

Blir dock fundersam när dom säger att Sanyo 124 är en clovermodell, 124an han har kanske meckad i k.kort och han tycker att det är ok att kalla den clover då.

Om det nu inte är den nya Sanyo pumpen som ska släppas i höst/vinter, vet inte vad den heter men den bör väl som Clover`n köra lägre än -20, dom har ju tidigare andvänt sig av Sanyo 126 (ehn och ehdsn) 2 ggr så varför inte köra samma sak på 124.
« Senast ändrad: 08 oktober 2010, 08:04:24 av ghandi »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2010, 10:05:37 »
Ja det står rätt tydligt att den garanterar drift ned till -20 ºC ivf, och jag tolkar nog detta som att den stänger ned förstås. :)
http://www.ahlsell.se/upload/Sanyo_clover_12_ahlsellprofil.pdf

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13204
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2010, 13:48:09 »
Under -20 så ger den ingen nettovärme. Dessutom är det inte nyttigt för pumpen att gå vid lägre temperaturer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2010, 15:32:46 »
Och vad menar du med nettovärme här Purjo?? Sc:,h Och var har du fått detta ifrån att det inte skulle vara nyttigt för pumpen att vara igång vid lägre utetemperaturer än -20 ºC Sc:,h

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2010, 15:53:49 »
Det är ju inte så nyttigt för pumparna att få ett sånt lyft. 20- Det motsvarar väl c.a 30 minus i förångning ( det som du inte bryr dig om Raffen) kanske OskarP eller ngn annan som sysslar mkt med LL kan säga hur stort lyftet blir?

 Om kondenseringen är 50 grader och förångning -30 så blir cop 1,3  minus avfrostning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13204
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2010, 16:03:39 »
Och vad menar du med nettovärme här Purjo?? Sc:,h Och var har du fått detta ifrån att det inte skulle vara nyttigt för pumpen att vara igång vid lägre utetemperaturer än -20 ºC Sc:,h

Mvh Raffen.

Med nettovärme menar jag skillnaden i producerad värme kontra förbrukad elenergi.

Att många minusgrader sliter på pumpen beror på flera saker
- Det sliter mekaniskt på de rörliga delarna eftersom smörjmedel, etc, funkar sämre när det är kallt.
- Det blir svårt att få kylmediet att övergå från vätska till gasfom och det är risk för vätskeslag.

Med andra ord:  Vid låga temperaturer när COP närmar sig 1 så är det bättre att låta pumpen vila och värma med direktel i stället.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2010, 16:09:22 »
 Thumbsup

Utloggad rockabillydaddy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2010, 21:44:50 »
Tack för alla svar och funderingar, men i fråga om vad det var han sålde så vara det den nya modellen som kommer nu i höst. skulle jag tro?
Modeller var Sanyo 124 clover.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2010, 22:21:51 »
Och vad menar du med nettovärme här Purjo?? Sc:,h Och var har du fått detta ifrån att det inte skulle vara nyttigt för pumpen att vara igång vid lägre utetemperaturer än -20 ºC Sc:,h

Mvh Raffen.

Med nettovärme menar jag skillnaden i producerad värme kontra förbrukad elenergi.

Att många minusgrader sliter på pumpen beror på flera saker
- Det sliter mekaniskt på de rörliga delarna eftersom smörjmedel, etc, funkar sämre när det är kallt.
- Det blir svårt att få kylmediet att övergå från vätska till gasfom och det är risk för vätskeslag.

Med andra ord:  Vid låga temperaturer när COP närmar sig 1 så är det bättre att låta pumpen vila och värma med direktel i stället.

Hej Purjo & Oraklet!  Ja det är väl bara bra tycker jag om Oskar P, Ace eller någon annan vill komma in och kommenterar detta isf, men f.ö så kan jag väl bara tala om för Er 2 nybörjare som ofta uttalar er hellre än bra att det här har vi rett ut för ganska länge sedan på forumet (flera år sedan, bara att söka). Jag var då på förekommen anledning i kontakt med några pumpföretag och ställde frågor om detta, bl.a Ahlsells (Sanyo) FG Nordic (Fujitsu) och Ventilationsutveckling (Toshiba), och jag kan då konstatera att ni 2 har precis samma uppfattning som Ahlsells som ansåg att det gjorde större skada än nytta att ha pumparna igång vid en utetemp under -20 ºC. Sc:,h Antagligen så har de lite undermålig utrustning i sina pumpar eftersom de inte tål utetemperaturer under -20 ºC vilket är lite märkligt tycker jag när det då tydligen skall vara så hälsosamt för pumparna att istället kallstarta vid -16 ºC igen efter att ha stoppat vid -20 ºC Sc:,h
Däremot när det gällde FG Nordic och V-utveckling så rekommenderade de istället att hålla igång deras resp pumpar och de hade inte ens någon rekommenderad lägsta utetemp utan även om det var ned till drygt -30 ºC så var det bättre att hålla igång pumparna än att stänga av dem och kallstarta dem återigen när utetempen hade sjunkit en del enligt deras mening.
Ni kan väl kolla lite med Northkingen om ni vill, han kör sin Nocriapump utan tvekan ned till -35 ºC ivf. ;) Resultatet av min mailväxling ang denna fråga finns f.ö beskrivit i denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15880.msg166183#msg166183
Jag kan väl bara säga för egen del att med mina båda pumpar så har jag aldrig några bekymmer med att värma mitt hus ned till -15 ºC, ej heller till -20 ºC om det inte samtidigt blåser ordentligt ute, för då blir det lite tuffare naturligtvis. När det däremot går under -20 ºC och kanske fortsätter nedåt närmare -25 ºC så blir det ju klart mkt tuffare och mer spännande alltså, men blåser det bara inte så funkar även detta någorlunda hyggligt underligt nog.
Jag kan väl också tala om att den kallaste natten och morgonen som vi hade nu den senaste vintern så var utetempen nere i mellan 28-28,5 minusgrader, och för första gången någonsin så såg jag då att båda mina Toshibapumpar som trots att de var inställda manuellt på 5:ans fläkthastighet ändå taktade ned i fläkthastighet, GKVP-E-pumpen i bostadsvåningen gick ned till 3:ans hastighet och ND-pumpen i källaren gick ned till 4:ans hastighet. Jag mätte då också utblåstemperaturen på båda pumparna med nämnda fläkthastigheter och fick då på GKVP-E-pumpen med 3:ans fläkt mellan ca +32-33 ºC och för ND-pumpen på 4:ans fläkt mellan ca +33-34 ºC :)

Sen Purjo när du nu säger att: "vid låga temperaturer när COP närmar sig 1 så är det bättre att låta pumpen vila och värma med direktel i stället": Menar du då att pumparna har cop 1 vid just -20 ºC eller?? Sc:,h Eller varför skulle man stänga av dem vid just -20 ºC annars menar du?? Sc:,h
Mina pumpar anser jag faktiskt helt klart ligger närmare cop 2 än cop 1 vid -20 ºC. Cop 1 tror jag snarare infinner sig tidigast någonstans mellan ca 23-25 minus och därunder, och även om man har cop 1 så är det väl ingen förlust alls att köra med dem anser jag eftersom man får tillbaka lika mkt energi som man ger dem, fördelen är väl bara att man får en klart mkt bättre värmespridning av en pumpinnerdel än vad man får med en motsvarande elradiator. ;)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 24 oktober 2010, 20:52:28 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2010, 22:37:33 »
Tack för alla svar och funderingar, men i fråga om vad det var han sålde så vara det den nya modellen som kommer nu i höst. skulle jag tro?
Modeller var Sanyo 124 clover.

Hej Rockabillydaddy!  Är inte detta den nyaste Sanyo 124 clovern då menar du eller?? http://www.klimatservice.se/pdf/clover/sanyo_clover_94_124_38.pdf
För någon annan finns väl inte ännu ivf till försäljning mig veterligt. Kan möjligtvis finnas någon annan som kan svara på detta till dig isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2010, 22:59:43 »
Om kondenseringen är 50 grader och förångning -30 så blir cop 1,3  minus avfrostning.

Vad negativ du är.  ;) 50 graders förångning på R410A i en innerdel på fullt blås ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2010, 23:13:44 »
Jag skrev kondensering va ;)  Vet faktiskt inte riktigt  vilka temperaturer eller tryck det blir i en leksa öööhhh Luft luft pump ;D.   Men om ngn vet det så kan vi ju bara räkna ut grejerna. Så vet vi hur dem går Thumbsup
Det skulle jag tycka va bra.

Om en normal BV hamnar 7 grader under ink kb i förångning så utgår jag från att en LL är sämre( vet ej det är så) Om den sen lämnar 35 grader så kanske kondenseringen ligger på 40 grader  då blir COP 1,6 minus avfrostning. Inte mkt att hurra för. Men om ngn har riktiga siffror så vore det trevligt.

Eller hur Raffen.  Trodde att du som vet allt om Toshiba hade koll på detta med. *vinkar*
Om du stoppar dit ett par schraders så kan jag svänga förbi dig en dag och mäta åt dig :)
Vi bor ju nästan grannar ;). Bor du i Tidaholm? vet inte varför men jag har fått för mig det av någon anledning.
Själv bor jag i mariestad *vinkar*
« Senast ändrad: 08 oktober 2010, 23:39:19 av VP ORAKLET »

Utloggad Holen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En som inte vill frysa
SV: Sanyo 124 clover, sant el falskt??
« Svar #14 skrivet: 18 oktober 2010, 12:55:34 »
Det stod en försäljare på Rättviks marknad och sålde dessa pumpar, på produktbladet hade man strukit över
att den gav värme ner till -20c och istället skrivit dit -36c.
Har läst att pumpen stänget av automatiskt vid -20c. Tacksam för svar, någon som vet??

Hejsan Rockabilydaddy!

Vi var visst på samma marknad ! Och jag träffade också Pontus Klimatkontroll från Avesta.

 Då jag var intresserad av att montera in en till värmepump så besökte jag deras monter jag hittade inte dock inget produktblad med ändrad information på , men jag fick informationen om att pumpen fungerade betydligt bättre än tidigare modeller och stannade inte vid -20, dom har fått uppgifter från kunder att den inte slagit av vid -36. Jag tycker också att det verkar otroligt !

2005-10-25 monterade jag in en Sanyo SAP-KRV CRV 123 EHN-INST i vårt hus, ett plan med en boyta på ca 200 kvm efter det sjönk våran elräkning kraftigt och den har nu fungerat i 5 år utan ett enda driftstopp , så jag får väl säga att jag är riktigt nöjd med produkten. Den stannar visserligen vid - 18-21 grader enligt min termometer och startar igen vid -17 ,men det visste jag ju om när jag köpte den.

Vårt hus är lite dumt byggt när det gäller att kunna sprida värmen i hela huset så därför var jag intresserad av att sätta in en till värmepump.På grund av mina tidigare erfarenheter av Sanyo pumpen och den seriösa rådgivningen jag fick av Pontus på   Klimatkontoll när han gjorde ett hembesök hos oss har jag låtit honom montera in en SAP-KCRV 124 EHDXN i förra veckan .

Så nu kommer jag att kunna kontrollera dessa siffror om vi får en så kall vinter, men dom säger ju att det skall bli den kallaste vintern i mannaminne. Jag återkommer med uppgifter så får vi se hur det ser ut.
« Senast ändrad: 20 oktober 2010, 12:54:20 av Holen »
Sanyo 123 /124 / 3 kaminer / direktverkande el

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!