0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oljud beror på installatörerna har valt fel montagealternativ inte på fabrikat. Men har man markstativ så vet jag inte vad du ska göra. ME Fd brukar gå väldigt tyst.
Inomhusdelen är väl som alla andra fabrikat, kör du den på läge 3 eller högre så låter det ganska mycket.Problemet är utedelen!! Jag bor i ett hus byggt i mitten av 70-talet (trä hus), utedelen monteradespå väggen, bakom väggen finns tvättstuga, borde väl inte störa så mycket, tänkte jag.Efter 3-dagar ville jag lämna tillbaka pumpen för att den låter som en brummade lastbil på tomgång utanför huset.Pumpen vibrerar under vissa väderförhållanden, när temperaturen är omkring 0-graderdå kan pumpen brumma långa stunder.Det är ett lågfreqvent ljud som går genom väggar, det år riktigt störande under natten.Jag köpte pumpen från Ångsågen i Piteå, jag ville lämna tillbaka pumpen men det gick inte,dem måste få först möjlighet att reparera/åtgärda felet.Hade även kontakt med CanVac som har agenturen, som är ansvariga för garantireparationer och reklamationer, men dem sa att det är fel på huset inte på pumpen.Att köpa värmepump är som att köpa gris i säcken, du vet inte vad du har köpt förän den är installerad och klart.Säljaren från Ångsågen har försökt hjälpa mig, han har varit och bytt dämpare, från gummikuddar till fjäderdämpare.Jag är djävligt missnöjd med Mitsubishi Qheat, och CanVac.Mitt råd är, köp inte Mitsubishi.
Det här var en intressant diskussion. Det verkar som om de som är experter på området alltid klagar på installatören då folk har problem med oljud från utedelen. Jag fick min FD25:a utbytt pga av oljud från utedelen men grannens 25:a (samma installatör) låter fortfarande betydligt mindre än den jag fick i utbyte o då står min på stativ medans hans sitter fast på en trävägg. Verkar som om det kan skilja väldigt mycket mellan pumparna när det just gäller oljud från utedelen. För övrigt så har de två senaste vintrarna varit en plåga pga av vi fått köra med högsta fläktläget. Utedelens oljud har då också hörts tillsammans med innerdelens fläktljud. Har funderat på att byta till element istället men det får vänta. Om det kommer en riktigt tyst o effektiv pump nästa år så blir det nog ett byte. Det verkar ju dock som om det bara är tur ifall man får en tyst så jag vet inte om jag vågar chansa...
Gör du samma sak när du köper bil ?Tittar på lite bilder, kollar decibeltal , tittar om något snille har skrivit något på ett forum som verkr trovärdigtoch sen ringer du och köper bilen.Eller gör du som dom flesta andra gör och provkör bilen först och sen bildar en uppfattning om ljudnivåer, sittkomfort samt om denna bil med denna motor och priset som begärs passar för ändamålen jag ska ha den till året runt Vill bara göra dig påmind av att du har för mycket åsikter om märken och modeller som du inte har någon egen erfarenhet av och därför bör låta medlemmar som har erfarenhet av märket eller modellen svara på flera av frågorna.Vet att flera medlemmar inte orkar eller har lust att svara på frågor där du är inblandad då du gärna vill ha rätt oavsett om du har det eller inte.
Thumbsup
What???