0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Planerar att köpa en värmepump och placera på ett sådant ställe att ljudvolymen är en mycket viktig faktor. Funderar på en Mitsubishi MSZ-FD25 VABH. Om man läser specifikationen så står det 20 dB , jmfört med närmare 30 dB hos tex IVT och Toshiba.Vet någon hur det förhåller sig rent praktiskt, då dessa värden är på minsta hastighet. Hur ofta kör den på så låg hastighet?
Citat från: MrT skrivet 23 september 2010, 20:24:30Hej.Planerar att köpa en värmepump och placera på ett sådant ställe att ljudvolymen är en mycket viktig faktor. Funderar på en Mitsubishi MSZ-FD25 VABH. Om man läser specifikationen så står det 20 dB , jmfört med närmare 30 dB hos tex IVT och Toshiba.Vet någon hur det förhåller sig rent praktiskt, då dessa värden är på minsta hastighet. Hur ofta kör den på så låg hastighet?hej...på den lägsta hastighet den är knäpptyst, 2-an är märkbar på 1-2meter avstånd, längre hörs ingenting,3-an märker man att det blåser nånstans, men det är inget mekanisk ljud som Panasonic har,man hör bara ljud av utblås av luft alltså ett behaglig ljud, inget man störs av...vid -25 -30 går den på max hastighet och mitt sovrum ligger 5-6 meter ifrån pumpen och jag sover gott inga störningar Thumbsupfd25 och fd35 bra köp, tveka inte... jag har bege modeller, men fd35-an om alt går bra ska monteras nästa vecka studs
Hi!Jag skaffade en 25:a (eller Q Heat 630) för ngn månad sedan och har innerdelen i hallen. Fläktläge ett, som väl skall avse dom 20 db som anges i broschyren, är helt ointressant om man skall ha ngt utbyte av sin investering imho. Fläktläge 2 var helt OK innan det blev minusgrader. Vid det läget hör jag inte fläkten alls om jag inte är just i hallen. Nu måste jag köra på läge 3 för att få ut värmen i huset och då hör jag fläktljudet intill vardagsrummet där jag just nu sitter. Ljudet är dock inte irrriterande på ngt sätt eftersom det inte är något mekaniskt ljud utan ett svagt susande från förflyttningen av luften. Däremot...! Jag hör utomhusdelen när den får jobba. Eftersom jag lätt irriterar mig på maskinljud så såg jag till att inte få maskinen monterad på väggen utan på en markställning (standarställning från Electrolux Service). Trots det så hör jag ett lågfrekvent brummande när jag är i köket diret innanför maskinen. Det hör till historien att jag bor i ett trähus från 70-talet med bristfällig isolering. Huset är av typen "betongplatta direkt på marken" och jag antar att vibrationerna från pumpen går rakt ner i marken (den står på ett par sjöstensplattor) och vidare in i betongplattan. Nu hör jag det visserligen bara i köket och när pumpen får jobba, som just nu t ex. Men just den låga frekvensen är helt klart jobbig för huvudet. Är jag glad att jag inte satte den på väggen? Svar: Ja mycket!Pilimausarens erfarenheter beträffande ljudet från FD25:an.Lev väl och värm varandra! tomte::
Tja , vad ska man säga då ? Det var en väletablerad pumpmontör som monterade den !
Inomhusdelen är väl som alla andra fabrikat, kör du den på läge 3 eller högre så låter det ganska mycket.Problemet är utedelen!! Jag bor i ett hus byggt i mitten av 70-talet (trä hus), utedelen monteradespå väggen, bakom väggen finns tvättstuga, borde väl inte störa så mycket, tänkte jag.Efter 3-dagar ville jag lämna tillbaka pumpen för att den låter som en brummade lastbil på tomgång utanför huset.Pumpen vibrerar under vissa väderförhållanden, när temperaturen är omkring 0-graderdå kan pumpen brumma långa stunder.Det är ett lågfreqvent ljud som går genom väggar, det år riktigt störande under natten.Jag köpte pumpen från Ångsågen i Piteå, jag ville lämna tillbaka pumpen men det gick inte,dem måste få först möjlighet att reparera/åtgärda felet.Hade även kontakt med CanVac som har agenturen, som är ansvariga för garantireparationer och reklamationer, men dem sa att det är fel på huset inte på pumpen.Att köpa värmepump är som att köpa gris i säcken, du vet inte vad du har köpt förän den är installerad och klart.Säljaren från Ångsågen har försökt hjälpa mig, han har varit och bytt dämpare, från gummikuddar till fjäderdämpare.Jag är djävligt missnöjd med Mitsubishi Qheat, och CanVac.Mitt råd är, köp inte Mitsubishi.