Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba WH-H03JE  (läst 18872 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #15 skrivet: 18 september 2010, 19:47:31 »
Hej Kanutten!  Har du kunnat kolla upp om värmekabeln fungerar (drar stöm när den är tillslagen alltså) eller?? Har du pumpen ansluten med jordad stickpropp på insidan eller är det en fast anslutning med brytare på utsidan?? Den här gröna lampan som lyser (eller ev blinkar lite ibland vid uppstart) på innerdelen är en lampa som visar "Operation" dvs att pumpen är i driftläge och att allt är ok.
Den här värmekabeln styrs av en vanlig enkel (simpel) liten bimetalltermostat som brukar sitta vid pumputedelens elektriska kopplingslist, bifogar en bild på hur det ser ut på min GKVP-E-pump (syns på vänster sida). Jag har personligen dragit in en separat strömbrytare på insidan av huset också som jag kan sätta på eller alt stänga av värmekabeln med eftersom de här simpla termostaterna är högst opålitliga alltså. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #16 skrivet: 20 september 2010, 20:08:47 »
Hej Kanutten!  Har du kunnat kolla upp om värmekabeln fungerar (drar stöm när den är tillslagen alltså) eller?? Har du pumpen ansluten med jordad stickpropp på insidan eller är det en fast anslutning med brytare på utsidan?? Den här gröna lampan som lyser (eller ev blinkar lite ibland vid uppstart) på innerdelen är en lampa som visar "Operation" dvs att pumpen är i driftläge och att allt är ok.
Den här värmekabeln styrs av en vanlig enkel (simpel) liten bimetalltermostat som brukar sitta vid pumputedelens elektriska kopplingslist, bifogar en bild på hur det ser ut på min GKVP-E-pump (syns på vänster sida). Jag har personligen dragit in en separat strömbrytare på insidan av huset också som jag kan sätta på eller alt stänga av värmekabeln med eftersom de här simpla termostaterna är högst opålitliga alltså. :)

Mvh Raffen.

Huff, dette ble for komplisert for meg... Er nok ikke så veldig praktisk anlagt av meg, og når det i tillegg blir på svensk så blir det litt vanskelig å skjønne :) Satser på at varmekabelen fungerer :)

Men lurer litt på hvordan jeg skal stille inn fjernkontrollen? Rikard sier jeg skal ha på "Heat", men da kommer det lite luft ut av pumpa. Har prøvd å lese bruksanvisningen som det ble linket til her, men den skjønner jeg ikke noe av... Hva er forskjellen på A og AUTO?


Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #17 skrivet: 20 september 2010, 20:33:30 »
AUTO = Alla parametrar förutom temperatur styrs av värmepumpen. Den växlar dessutom automatiskt mellan värme och kyla beroende på innetemperatur. Detta är inget bra läge om man vill spara energi. Välj HEAT eller COOL då du vill ha värme eller kyla.

A = Samma som AUTO men du kan ställa fläkthastighet och luftriktning manuellt.
Så fort du ändrar t ex fläkthastighet går den över från mode AUTO till mode A.

I mode HEAT (solsymbol) kan du ställa fläkthastigheten manuellt. Men det tar några minuter innan värmepumpen kommer upp i full kapacitet efter att du startat den.
Pröva igen och vänta 5 minuter :)

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #18 skrivet: 20 september 2010, 20:48:24 »
AUTO = Alla parametrar förutom temperatur styrs av värmepumpen. Den växlar dessutom automatiskt mellan värme och kyla beroende på innetemperatur. Detta är inget bra läge om man vill spara energi. Välj HEAT eller COOL då du vill ha värme eller kyla.

A = Samma som AUTO men du kan ställa fläkthastighet och luftriktning manuellt.
Så fort du ändrar t ex fläkthastighet går den över från mode AUTO till mode A.

I mode HEAT (solsymbol) kan du ställa fläkthastigheten manuellt. Men det tar några minuter innan värmepumpen kommer upp i full kapacitet efter att du startat den.
Pröva igen och vänta 5 minuter :)

Mvh


Takk for svar! :)

Da skal jeg stille fjernkontrollen på HEAT :) Fläkthastigheten - er det viftehastigheten? Hva bør den stå på? Max? Er det det eneste jeg trenger å stille inn?

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #19 skrivet: 20 september 2010, 20:52:49 »
Hej, här kommer en manual igen.
http://www.carrierab.se/produktblad/Toshiba-RAS-svensk-manual.pdf
Det är versionen efter din och då kom även ett 8 graders läge, något din pump inte har.

Ja ställ den på mode HEAT. Ställ även in önskad temperatur, eventuellt ändra luftriktningen.
Fläkthastigheten, det är viftehastigheten. Pröva att ställa in viften på AUTO. Räcker inte det till så ställ den istället på den vift du vill ha.  Thumbsup
« Senast ändrad: 20 september 2010, 20:59:02 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #20 skrivet: 20 september 2010, 21:01:01 »
Nå har jeg stilt den inn på HEAT, 23 grader og max effekt på viftehastigheten. Nå blåser det voldsomt nede i gangen  *roflmao* Håper det blir varmt nå, for det er kaldt i Nord-Norge i dag   ;D

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #21 skrivet: 20 september 2010, 21:27:13 »
Nu har det gått en stund, har det blivit något varmare?  ???
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #22 skrivet: 20 september 2010, 21:42:20 »
Nu har det gått en stund, har det blivit något varmare?  ???

Ja, det er blitt mye varmere, men det er ganske mye støy fra den. Pumpa er i 1 etasje, og jeg sitter i 2. og den høres bra opp...

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #23 skrivet: 20 september 2010, 21:50:08 »
Som sagt, sätter du viftehastigheten på AUTO så minskar den stöyet när temperaturen höjts.  ;)
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #24 skrivet: 20 september 2010, 21:55:31 »
Som sagt, sätter du viftehastigheten på AUTO så minskar den stöyet när temperaturen höjts.  ;)


Har satt den på AUTO nå, men da virker det som den slår seg nesten av. Det kommer lite luft ut. Må vente og se om temperaturen faller mye nå.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #25 skrivet: 20 september 2010, 22:23:29 »
Hej Kanutten!  Du har ju förutom Auto-inställningen för innerdelsfläkten 5 olika manuella fläkthastigheter också. Jag skulle nog rekommendera dig till att köra på manuellt inställd fläkthastighet istället där du kan välja vilken hastighet du vill mellan läge 1-5. Börja gärna med att prova med 3:ans hastighet den brukar oftast vara rätt lagom, tycker du ändå att det låter för mkt så sänk till 2:ans hastighet, men om du tycker att 3:ans hastighet låter för mkt så kan jag isf samtidigt tala om för dig att det är fel på fläktmotorns lager, dvs du behöver isf byta fläktmotor alt lager till denna. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #26 skrivet: 21 september 2010, 20:58:44 »
Jeg har nå satt viftehastigheten på 2, og har ikke noe problem med lyd fra vifta - og i tillegg er det ok temperatur når pumpa står på 23 grader :) Men så et nytt spørsmål... igjen...  ::) Hva lønner det seg økonomisk å gjøre - ha pumpa på 22 grader og øke viftehastigheten, eller ha den på 23 grader og senke hastigheten? Hvor mange grader har dere pumpa på?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #27 skrivet: 21 september 2010, 21:16:18 »
Hej Kanutten!  Ja det är klart att det lönar sig faktiskt att köra på så hög fläkthastighet som möjligt (eller så hög som du kan acceptera pga ljudet), dessto högre fläkthastighet ju bättre värmespridning, högre verkningsgrad och cop-värde får du ut av pumpen samtidigt som utblåstemperaturen blir lite lägre. Som du själv redan verkar ha noterat så kan man på så sätt då även sänka tempinställningen på pumpen och sammantaget så sjunker givetvis elförbrukningen för pumpens drift.
Vid en lägre fläkthastigheter däremot så får du en klart sämre värmespridning, lägre verkningsgrad och cop-värde samtidigt som utblåstemperaturen ökar i + grader. Man får också vanligtvis höja upp tempinställningen på pumpen för att kompensera den sämre värmeavgivningen/värmespridningen vilket gör att kompressorn får jobba hårdare för att upprätthålla inställd temp samtidigt som innerdelen inte blir av med all värme pga den låga fläkthastigheten och resultatet blir givetvis en ökad elförbrukning för pumpen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #28 skrivet: 21 september 2010, 21:28:57 »
Da skjønner jeg at jeg må prøve meg litt fram... Skal prøve å skru opp viftehastigheten et hakk, og skru ned temperaturen et hakk... Men er 23 grader en høy temperatur?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba WH-H03JE
« Svar #29 skrivet: 21 september 2010, 21:50:01 »
Ja det kan säkert skilja en del mellan de olika pumparna, men jag tycker att det låter lite högt förstås, men det beror givetvis vilken innetemp man vill ha i huset. Själv ligger jag på allt mellan +19-22 ºC i tempinställning på pumpen och med dessa tempinställningar kan då innetempen i huset variera allt mellan ca +20-21,5 ºC När det är mildare väder ute så brukar jag få höja tempinställningen lite på pumpen till ca +21-22 ºC och när det börjar bli lite kallare väderlek ute så brukar jag kunna köra på lite lägre tempinställning på allt mellan ca +19-20 ºC annars blir det lite för varmt. Detta är iof lite märkligt men det verkar alltså som om pumpen gasar på lite extra allt eftersom utetempen sjunker vilket jag inte har någon förklaring till, och jag bryr mig inte så mkt heller eftersom det hade varit sämre om det hade varit tvärtom.
När det gäller fläkthastigheterna så kör jag på allt mellan 3:an och 5:ans hastighet och vanligtvis 4:an eller 5:an, aldrig under 3:ans hastighet. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!