Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP  (läst 11893 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cetnor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« skrivet: 28 augusti 2010, 09:29:31 »
Jag undrar om det numera finns  LVP som har timer som man kan ställa in för nattsänkning eller kanske t o m som ett veckour?

När jag googlat runt hittar jag inget.



 

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2010, 19:14:57 »
Hej cetnor..!

Det är nog dåligt med det... Jag har inte heller sett något annat än den start- och stopp-timer, som å andra sidan, alla verkar ha.

Somliga pumpar går att fjärrstyra via GSM. Kan det finnas inbyggt i någon sådan?

Själv använder jag den inbyggda timern på min LLVP för lite "brutal" nattsänkning. Jag stänger av pumpen på kvällen vid läggdags, och låter timern starta den 1-2 timmar innan jag kliver upp, beroende på hur kallt det är ute.

Annars kan jag bara ge några tips om hur man kan "modda" sin pump. Om du är beredd att mecka lite..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad teery

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2010, 17:55:39 »
Den enda pump med veckotimer som jag känner till är Daikin. Prova att söka på deras hemsida.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2010, 21:50:20 »
Hej cetnor..!

Det är nog dåligt med det... Jag har inte heller sett något annat än den start- och stopp-timer, som å andra sidan, alla verkar ha.

Somliga pumpar går att fjärrstyra via GSM. Kan det finnas inbyggt i någon sådan?

Själv använder jag den inbyggda timern på min LLVP för lite "brutal" nattsänkning. Jag stänger av pumpen på kvällen vid läggdags, och låter timern starta den 1-2 timmar innan jag kliver upp, beroende på hur kallt det är ute.

Annars kan jag bara ge några tips om hur man kan "modda" sin pump. Om du är beredd att mecka lite..?

Ja, lite moddtips skulle vara på sin plats :)

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #4 skrivet: 01 september 2010, 00:14:30 »
OK PiKKo - Då måste vi först vara överens om vad du vill åstadkomma...

Jag tolkade cetnor som startade tråden som att han ville kunna sänka tempen inne några grader, tex över natten, med en timer.

Är det det som du vill ha?

Det är inga komplicerade saker man behöver göra, men...

Du kommer att behöva löda och koppla ledningar med 230 V.

- Du behöver alltså ha lite grundäggande kunskap och förståelse för starkström.
- Och förstå att allt du gör - gör du under eget ansvar och egen risk.
- Garantin på pumpen kan bli svår att hävda vid ett haveri (även om felet inte har ett dugg med moddningen att göra).


Fortfarande intresserad..?
« Senast ändrad: 01 september 2010, 00:16:22 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #5 skrivet: 01 september 2010, 07:58:30 »
Jag skulle vilja stänga av pumpen/sänka nån grad med timer.
Och jag är medveten och riskerna och att garantin mest troligt ryker.

Jajamen, fortfarande instresserad! :)

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #6 skrivet: 01 september 2010, 23:48:12 »
Stänga av och sätta på pumpen klarar väl redan den inbyggda timern? Eller finns det pumpar utan..?

Det som inte finns är att sänka några grader. Och det kan man fixa med att kombinera en vanlig timer för vägguttaget med samma trick som flera redan använder för att ordna underhållsvärme (typ 8-10°C) på pumpar som saknar det.

Om vi börjar med att få till en lämplig temperatursänkningen. Man kan lura pumpens termostat genom att koppla in ett vanligt motstånd parallellt med den temp-sensor som sitter i inne-delen för att känna rum-temperaturen. Jag törs nästan lova att alla pumpar använder ett sk. NTC-motstånd som sensor, och många har en resistans på 5 eller 10 kohm vid 25°C. En sådan sensor får lägre resistans vid högre temperatur (NTC=negativ temp-koefficient). Så om man parallellkopplar ett extra motstånd med sensorn, kommer termostaten att känna en sänkning av resistansen (för samma temperatur), och tro att temperaturen har stigit. Resultatet blir att termostaten kommenderar mindre värme, till dess att temperaturen sjunkit så mycket att resistansen åter blir som  den var utan vårt extra motstånd.

Då behöver vi ta reda på hur stort motstånd vi behöver.
Diagrammet nedan är klippt ur servicemanualen till min Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S.



Det visar resistansen vid olika temperaturer på sensorn. Där kan man utäsa att den har 5 kohm @ 25°C, och att "känslighet" runt 20°C är ca 0,3 kohm/°C. Så vill man tex ha en nattsänkning på 3°C så ska vi sänka resistansen ca 1 kohm.

Tyvär har jag inget bra exempel på diagram för en sensor på 10 kohm @ 25°C. Har man en sådan sensor (som tex Toshiba Polar), kan man med hyggligt resultat antagligen bara dubbla alla värden.

Min sensor har resistansen ca 6,5 kohm vid 20°C (enligt diagrammet), och vi vill då parallellkoppla med "något" som ger totalt ca 5,5 kohm.

Formeln för parallellkoppling är:
1/Rtot = 1/Rntc + 1/Rx

Vi har Rtot och Rntc och söker Rx:
1/Rtot - 1/Rntc = 1/Rx
1/(1/Rtot - 1/Rntc) = Rx
1/(1/5,5 - 1/6,5) = 35,75 kohm


Standardvärdet 33 kohm skulle alltså ge önskat resultat.

Men... Man måste räkna med en viss variation från fall till fall, så ta dessa siffror som en utgångspunkt för egna tester. Som synes av diagrammet så är sensorn inte linjär. så om man tex har 30°C istället för 20°C, och använder samma motstånd för parallellkoppling, kommer sänkningen att bli större. Det är knapast ett stort problem för man varierar normalt inte inne-tempen så mycke.

Jag har själv gjort så här för att få underhållsvärme när jag är bortrest. Men jag har även använt en omkopplare med flera steg, så jag kan välja mellan några olika motstånd med olika värden.

Innan man sätter åstad med avbitare o lödkolv för att koppla in ett paralell-motstånd:

Kontrollera att ledarna till temp-sensorn inte har högspänning (230 V)
Det är inte helt lätt att göra. och jag rekommenderar att du gör så här:

  • Stäng till att börja med av strömmen till pumpen helt. Dra ur stickproppen, eller slå från säkerhetsbrytaren om den är fast installerad.
  • Klipp av sensorsladden på lämpligt ställe där parallellkopplings-motståndet ska anslutas. Men skarava bara ihop sensorsladden igen med en "sockerbit" tills vidare (man kan polvända sladdarna hur som helst).
  • Innan man slår på strömmen igen, ska man ohm-mäta från tempsensorns bägge trådar, till bägge ledarna för 230 V matningen, fas och nolla (4 mätningar). Alla ska vara hög-ohmiga > 1 Mohm.
  • Först därefter kan man med försiktighet koppla på strömmen igen, och nu ska man mäta (växel-)sänning ACV, mellan tempsensorns bägge trådar och skyds-jord. Om du får < 24 VAC kan du betrakta sensorn och dess sladd som svagströmskoppling, och hyggligt säker att "leka" med.

Nästa steg blir att få en timer att koppla in och ur vårt extra motstånd. Det är nu det blir lite starkströms-kopplingar.

Den enklaste lösningen är att utgå från en valig timer för vägguttaget. Till den timern kopplar vi  spolen på ett relä, avsett för 230 VAC, med minst en slutande kontaktgrupp. Relä-kontakten ska bara koppla in vårt extra motstånd parallellt med tempsensorn, så det är minimala krav på både spänning och strömstyrka på reläkontakten. Här är det är faktiskt bättre ju lägre ström relä-kontakten är specad till.

Ett lämpligt relä skulle kunna vara:
Kjell & Company: 36179, 69 kr - 3 A, kan monteras med kabelskor
ELFA: 37-152-40, 96 kr - 5 A, Kretskortmontage
ELFA: 37-150-42, 77 kr - 10 A, Kretskortmontage


Förslag till kopplings-schema:


(klicka för förstoring)


Kommentarer:

Det finns ben-nummer på reläet... Glöm dom. Det var bara något som råkade följa med i CAD-programmets komponent-bibliotek.

Jag har ritat in 2 st omkopplare: S1 och S2. Ingen av dom behövs egentligen.
S1 gör att man kan manuellt aktivera permanent temp-sänkning om man ska resa bort tex.
S2 har funktionen att kunna välja olika stora sänkningar, genom att koppla in olika stora motstånd parallellt med temp-givaren. Jag ritade 3 lägen, men man kan ju ha hur många lägen (och motstånd) man vill. Det är i alla fall praktiskt att kunna variera lite. Vill man ha ännu större frihet kan man sätta trimpotar i stället för fasta motstånd på en eller flera av positionerna.

När man bygger ihop det här, är det viktigt att man håller isär starkströms-sidan från svagströms-sidan. Bygger man på ett kretskort ska det finnas en "rå-gång" mellan sidorna, som går mitt under reläet, tvärs över hela kortet. Ta bort all koppar där (som inte behövs för anslutningarna).

Var även noga med att fixera nätkabeln som går till relä-spolen, helst direkt i kretskortet (om det finns). Det får inte finnas någon risk att sladdarna lossnar från sina lödningar om man drar lite i sladden. Har man ett kretskort kan man lätt borra 2 lagom stora hål för varje ledare, och helt enkelt "tråckla" tråden upp och ner genom hålen, innan man löder in dom på reläet.

Använd en nät-strömbrytare av plast till S1 (tex en vippa - utan belysning), och en vridomkopplare med plast-axel till S2. Stoppa allt i en plast-låda (helt i plast, inga plåt-paneler). Har du gjort det, finns det ingen stans att ansluta skyddsjord - så då behövs den inte...


Sen är det bara att programmera timern, och kolla elmätaren...
« Senast ändrad: 07 september 2010, 22:23:38 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #7 skrivet: 02 september 2010, 07:32:45 »
Glömde diagrammet...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #8 skrivet: 02 september 2010, 10:03:22 »
När jag mätade mellan skyddsjord och sensorn fick jag 37 vac är det för högt eller går det bra det med? :)

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #9 skrivet: 02 september 2010, 21:17:57 »
En gissning är att det är OK med 37 VAC. I det här fallet är det lite dumt att moderna multimetrar har så hög impedans. Man kan nästan mäta statisk elektricitet med dom.

Vill du vara riktigt söker kan du prova att mäta med ett motstånd på 10-50 kohm, kopplat mellan pinnarna på multimetern. Då bör du få klart lägre spänning. Men har du en jordfelsbrytare på matningen till pumpen, måste du räkna med att den kan lösa ut när du mäter.

Händer det kommer du att behöva lägga större vikt vid isolering av alla kopplingar du gör.

Jag tänkte att jag fortsätter min beskrivning i den tidigare posten, genom att uppdatera den varteftersom. Jag får väl även slänga in en ny post när jag gör en uppdatering så det kommer en flagga till bevakningen.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #10 skrivet: 03 september 2010, 01:24:40 »
Ett förslag till kopplings-schema...

Kommentarer kommer i posten med hela beskrivningen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35008.msg326689#msg326689

 - i morgon...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad cetnor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #11 skrivet: 03 september 2010, 19:39:31 »
Som gammal elektroingenjör uppskattar jag den kreativa lösningen och jag tror nog att den funkar, men ...

Jag hade hoppats på att någon av de stora tillverkarna hade en lösning med en intelligentare fjärrkontroll, eller tänk om det fanns en universell och programmerbar fjärrkontroll där man kunde tidsstyra knapptryckningar. Det vore toppen.

Anyone?

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #12 skrivet: 03 september 2010, 23:31:37 »
Hej!

Kanske det var det man skrev om i den här länken: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25564.0


Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #13 skrivet: 04 september 2010, 00:39:45 »
Hej!

Kanske det var det man skrev om i den här länken: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25564.0


Mvh/ Göran

Jo det verkar funka med Toshiba, men däremot inte med Mitsubishi Electric.
Enligt denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27826.0

Jag misstänkte att det inte heller skulle gå med min pump, så jag byggde en egen PC-styrd fjärr med inspelningsfunktion. Jag är visst inte riktigt klar med beskrivningen än... (ska bara...)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31482.0
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning -- Dygnstimer/Veckotimer till LVP
« Svar #14 skrivet: 07 september 2010, 22:28:58 »
Jag har uppdaterat min tidigare post med bygg-beskrivningen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35008.msg326689#msg326689

Lite kommentarer till schemat och byggande...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!