0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OkDet ni vill komma fram till är två system i bostaden ett kylsystem och ett värmesystem? Det betyder både värme och kylaggregat i varje rum. Är det prakriskt?
Min lösning kombinerar man dem. Samma system transporterar både värme och kyla-det borde vara smartare.Man sparar ett extra aggr i var rum för kyla. Så ert system måste vara dyrare och ej så praktiskt.
Endast för kyla är det nog billigare att köpa sep luft kond L/L att kyla bostaden.
tipo874 SV: Brinetemp under varma årstiden « Svara #2 skrivet: 2005-06-23, 13:10:02 » --------------------------------------------------------------------------------6.4° in och 3.3° ut precis när den stannar. 3,1 diff8.7° in och 5.3° ut tre minuter efter start 3,4 diff--------------------------------------------------------------------------------
Detta möter värmen i rad krets eller lufttemp på ca 24 grader.Vi säger här också 1000l/h alltså diff mellan borr temp kontra mediat som skall värmas är säger vi 16-17 grader diff. Om vi tillgodo räknar oss 60/% av detta till kyla blir det att vi kan få upp till 8-9kW kyla.
Min arbete har vi fri kylanläggning från som är ursprungligen vattenkylt. Samma system ställe som vi får kyla på mitt kontor levererar värme då det behövs. Men det är också en annan sak. Men jag vill visa samman koppling mellan värmeaggr och kylaggregat i samma enhet.
Tre funderingar om frikyla!1. Argument för att koppla frikylan på kb-in alternativt kb-ut. (Med 2st T-rör, backventil emellan och 2st avstängningsventiler.)Jag har uppfattat det som att kb-in är det vanliga men jag vet inte varför. Att koppla på kb-ut sidan skulle väl ge mer kyla när värmepumpen går och t.ex värmer varmvatten. Blir det för kallt?..kondens, frysrisk (på utsidan av kylelementet) ?? ...Eller har det med flöden att göra? Frikylan tar ju bara ett delflöde av det som går genom värmepumpen. (Antar att vp:ns brinepump måste gå((kan man tvångsköra den!?)) samtidigt som frikylans pump för att brinen ska cirkulera i borrhålet.) Är det så att man håller ner delflödet till frikylan på en lämpligt låg nivå genom det undertryck som vp:ns brinepump bildar på sugsidan? ..Låter inte troligt! Borde inte ett lägre tryck på brinen kunna orsaka mer störande ljud i fläktkonvektorn, vid motsvarande flöde?2. Många (inkl. Nibe) rekommenderar ett riktigt expansionskärl med gummiblåsa på brinesidan. Låter vettigt då fläktkonvektorn i mitt fall hamnar ca 5m över påfyllnadskärlet. Men hur fyller man då på sprit och hur ser man när det är dags, ..på en tryckmätare?? Skulle man kunna ha både påfyllnadskärl (med avstängningsventil) och tryckkärl. Klarar man sig kanske med bara påfyllnadskärlet ändå, det tål väl också ett visst övertryck? 3. Finns det färdiga lösningar för att starta cirkulationspumpen/-arna samtidigt som fläktmotorn.Ett relä parallellt med fläktmotorn borde räcka för att få signalspänning till frikylans pump. Men brinepumpen då? En extra matning och ett växlande relä kanske?Glad midsommar på er alla. Första midsommaren som jag haft en 25l dunk med sprit hemma. Brunnsborraren gjorde klart igår.
Hur funkar frikyla när man har varmt borrhål? Jag ligger ju aldrig under +8 grader såhär års.borde ju bar vara att montera störe konvektor, eller klarar man sig med en lite ändå?Angående hur man fyller på så borde man kunna ha endast det slutna plastkärlet eller detta kärl + et vanligt tryckkärl. När man ska fylla på så stänger man en kran som man monterat direkt under plastkärlet & sen släpper man trycket på säkerhetsvantilen som sitter på locket på plastkärlet, nu kan du fylla på.skruva tilbaka locket & trycksätt kärlet genom att pumpa in luft genom säkerhetsventilen, när du fåt upp önskat tryck kan du åter öppna avstängningsventilen under plastkärlet.
Enklaste test köp en beg bilkylare på bilskroten koppla in en beg cirk pump och koppla glatt i helgen. sen delger du oss alla.