Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det pratas förlite Frikyla !  (läst 35051 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RLA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #15 skrivet: 24 juni 2005, 10:21:14 »
Ok

Det ni vill komma fram till är två system i bostaden ett kylsystem och ett värmesystem?
 Det betyder både värme och kylaggregat i varje rum. Är det prakriskt?
Som jag skrev, dom flesta har ett fungerande värmesystem, ska dom riva ut det enligt dig?

Citera

Min lösning kombinerar man dem. Samma system transporterar både värme och kyla-det borde vara smartare.
Man sparar ett extra aggr i var rum för kyla. Så ert system måste vara dyrare och ej så praktiskt.
Vid nyinstallation kanske, om man vill ha fläktkonvektorer för värmen också, annars inte!

Citera
Endast för kyla är det nog billigare att köpa sep luft kond L/L att kyla bostaden.
Jag vet inte vad du betalar per kWh men jag betalar ca 1 kr, för den kronan kan jag driva frikyla i 10 timmar, det blir svårt med en AC!!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #16 skrivet: 24 juni 2005, 10:22:00 »
Jocke plocka fram fabrikat och var man köper dessa och gärna prisindikering


Men det betyder 2 system i bostaden. 1 kylsystem och 1 värme system

är det smart?



Ny fråga

vad tror Ni att man får ut i kyla och villket temp har borren och vilket flöde, diff har ni till kyl aggr?


Citera
tipo874  SV: Brinetemp under varma årstiden  « Svara #2 skrivet: 2005-06-23, 13:10:02 »   

--------------------------------------------------------------------------------
6.4° in och 3.3° ut precis när den stannar. 3,1 diff
8.7° in och 5.3° ut tre minuter efter start 3,4 diff
--------------------------------------------------------------------------------

CarMan har jag sett 4 gr diff. Jag gissar 1000l/h det ger ca 5kW. (värme avgivn vid VV laddning)

Citera
Detta möter värmen i rad krets eller lufttemp på ca 24 grader.
Vi säger här också 1000l/h alltså diff mellan borr temp kontra mediat som skall värmas är säger vi 16-17 grader diff.

Om vi tillgodo räknar oss 60/% av detta till kyla blir det att vi kan få upp till 8-9kW kyla.



Problem kvarstår kondensvatten-----kondens avledning så man ej får mögel och fuktskador.
Praktisk lösning? Skiss emotses

Var köper man konvektorn? (Jocke..... )

Så om ni kör med min metod använd 2 fläktkonvektorer i radiatorsystemet. Den ena tar kallare luft i ex vis bottenplan eller källare den andra konvekterar till ovanvåning som är olidlig varm. Kör dessa så blir det svalt där uppe.

Inga kondensproblem och luften känns sval utan extra el tillskott för kompressor drift.


Det finns mycket skivet i forumet och via internet kan man söka där finns av handlingar etc om värme/kyla fri kyla etc.

Frikyla läs  vidare i tidigare tråd.....
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,287.msg2023.html#msg2023
« Senast ändrad: 24 juni 2005, 14:16:41 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #17 skrivet: 24 juni 2005, 13:34:38 »
Min tanke när jag starta tråden var at komi kontakt med nån som har frikyla idag, då kan denna person tala om hur bra ett vist agrigat fungerar & om man bör välja ett större/mindre agrigat. han kan också se hur efektivt det är att kyla med x-gradit vatten mot ett rum på x kvadratmeter som håller tempratur x.

Ofta så kan någon som instalerat frikyla tipsa om små finjusteringar man kan göra, tilexempel. skulle jag göra om samma sak idag skulle jag sagir större cirkpump...

Varför uppfinna hjulet två gånger?

Allternativa kylanläggningar kan vi väll diskutera i nån annan tråd, Tack.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #18 skrivet: 24 juni 2005, 13:55:09 »
Ok

 Jag har påtalat vad man kan få ut i fri kyla och att tänka på ej för glömma kondensproblem.

Mina alt finns om jag refererade till under annan tråd. Men jag håller med dig CarMan många olösta problem finns och jag tror det med fri kyla används främst i större byggnader ej så mycket i en familjshus.

Citera
Min arbete har vi  fri kylanläggning från som är ursprungligen vattenkylt. Samma system ställe som vi får kyla på mitt kontor levererar värme då det behövs. Men det är också en annan sak. Men jag vill visa samman koppling mellan värmeaggr och kylaggregat i samma enhet.

Sen många i detta forum installerar nya system och för dem bör man ta hänsyn även till detta med fri kyla och där kan mitt förslag vara realistiskt.


Önskar alla glad midsommar och nu kyler jag ner mig i poolen och senare innombords med allt vad som hör till. 8)

Efter  helgen kan vi kyla våra bostäder igen. Nu är vi utomhus då har vi annat att tänka på. studs
« Senast ändrad: 26 juni 2005, 18:33:53 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #19 skrivet: 24 juni 2005, 14:23:43 »
Tre funderingar om frikyla!

1. Argument för att koppla frikylan på kb-in alternativt kb-ut. (Med 2st T-rör, backventil emellan och 2st avstängningsventiler.)

Jag har uppfattat det som att kb-in är det vanliga men jag vet inte varför. Att koppla på kb-ut sidan skulle väl ge mer kyla när värmepumpen går och t.ex värmer varmvatten. Blir det för kallt?..kondens, frysrisk (på utsidan av kylelementet) ?? ...Eller har det med flöden att göra?

Frikylan tar ju bara ett delflöde av det som går genom värmepumpen. (Antar att vp:ns brinepump måste gå((kan man tvångsköra den!?)) samtidigt som frikylans pump för att brinen ska cirkulera i borrhålet.)
Är det så att man håller ner delflödet till frikylan på en lämpligt låg nivå genom det undertryck som vp:ns brinepump bildar på sugsidan? ..Låter inte troligt!  Borde inte ett lägre tryck på brinen kunna orsaka mer störande ljud i fläktkonvektorn, vid motsvarande flöde?


2. Många (inkl. Nibe) rekommenderar ett riktigt expansionskärl med gummiblåsa på brinesidan.
Låter vettigt då fläktkonvektorn i mitt fall hamnar ca 5m över påfyllnadskärlet. Men hur fyller man då på sprit och hur ser man när det är dags, ..på en tryckmätare?? Skulle man kunna ha både påfyllnadskärl (med avstängningsventil) och tryckkärl.  Klarar man sig kanske med bara påfyllnadskärlet ändå, det tål väl också ett visst övertryck?
 
3. Finns det färdiga lösningar för att starta cirkulationspumpen/-arna samtidigt som fläktmotorn.
Ett relä parallellt med fläktmotorn borde räcka för att få signalspänning till frikylans pump. Men brinepumpen då? En extra matning och ett växlande relä kanske?


Glad midsommar på er alla. *vinkar*  *vinkar* *vinkar*
Första midsommaren som jag haft en 25l dunk med sprit hemma. :D  Brunnsborraren gjorde klart igår.   ;) ;D
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #20 skrivet: 24 juni 2005, 22:46:30 »
Tre funderingar om frikyla!

1. Argument för att koppla frikylan på kb-in alternativt kb-ut. (Med 2st T-rör, backventil emellan och 2st avstängningsventiler.)

Jag har uppfattat det som att kb-in är det vanliga men jag vet inte varför. Att koppla på kb-ut sidan skulle väl ge mer kyla när värmepumpen går och t.ex värmer varmvatten. Blir det för kallt?..kondens, frysrisk (på utsidan av kylelementet) ?? ...Eller har det med flöden att göra?

Frikylan tar ju bara ett delflöde av det som går genom värmepumpen. (Antar att vp:ns brinepump måste gå((kan man tvångsköra den!?)) samtidigt som frikylans pump för att brinen ska cirkulera i borrhålet.)
Är det så att man håller ner delflödet till frikylan på en lämpligt låg nivå genom det undertryck som vp:ns brinepump bildar på sugsidan? ..Låter inte troligt!  Borde inte ett lägre tryck på brinen kunna orsaka mer störande ljud i fläktkonvektorn, vid motsvarande flöde?


2. Många (inkl. Nibe) rekommenderar ett riktigt expansionskärl med gummiblåsa på brinesidan.
Låter vettigt då fläktkonvektorn i mitt fall hamnar ca 5m över påfyllnadskärlet. Men hur fyller man då på sprit och hur ser man när det är dags, ..på en tryckmätare?? Skulle man kunna ha både påfyllnadskärl (med avstängningsventil) och tryckkärl.  Klarar man sig kanske med bara påfyllnadskärlet ändå, det tål väl också ett visst övertryck?
 
3. Finns det färdiga lösningar för att starta cirkulationspumpen/-arna samtidigt som fläktmotorn.
Ett relä parallellt med fläktmotorn borde räcka för att få signalspänning till frikylans pump. Men brinepumpen då? En extra matning och ett växlande relä kanske?


Glad midsommar på er alla. *vinkar*  *vinkar* *vinkar*
Första midsommaren som jag haft en 25l dunk med sprit hemma. :D  Brunnsborraren gjorde klart igår.   ;) ;D


Har du ett plastkärl är det i princip ett slutet eftersom det är proppat i uppkant.
Inga problem att använda enbart detta. Ska man fylla i kb vätska måste man koppla slang från tappkran eller pumpa in vatten.
Beträffande storleken är det bättre att köpa för stor konvektor, du kan köra med lägre fläkthastighet och få mindre ljud och mer kyla ifall det behövs. Nackdel: pris och utseende. Sätter man en stor konvektor (eller flera) räcker ett borrhål garanterat till att kyla ett enfamiljshus.
Kb-pumpen i värmepumpen behöver inte gå eftersom man sätter dit en ny mindre pump enbart för kylan, sättes på returen från kylan för att få mindre kondens på pumpen, då behövs inte heller någon specialpump.

Visst är frikyla underskattat! T.e.x. 500m3 hajakvarium på kolmårdens djurpark kyls med ett borrhål!! Plus lokaler och mindre akvarium.

Strömmen cirkulationspumpen drar får du tillbaka i kortare gångtider och bättre cop när vp går. (1grad=3% bättre cop). Har man dock lägst ca -1grad in på vintern lönar det sig dock inte att kosta på återladdning.

Vill man sätta en större värmepump på ett gammalt kortare borrhål finns det grejor
att återladda med.
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #21 skrivet: 25 juni 2005, 13:45:14 »
Hur funkar frikyla när man har varmt borrhål? Jag ligger ju aldrig under +8 grader såhär års.
borde ju bar vara att montera störe konvektor, eller klarar man sig med en lite ändå?


Angående hur man fyller på så borde man kunna ha endast det slutna plastkärlet eller detta kärl + et vanligt tryckkärl. När man ska fylla på så stänger man en kran som man monterat direkt under plastkärlet & sen släpper man trycket på säkerhetsvantilen som sitter på locket på plastkärlet, nu kan du fylla på.
skruva tilbaka locket & trycksätt kärlet genom att pumpa in luft genom säkerhetsventilen, när du fåt upp önskat tryck kan du åter öppna avstängningsventilen under plastkärlet.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #22 skrivet: 27 juni 2005, 07:54:39 »
Hur funkar frikyla när man har varmt borrhål? Jag ligger ju aldrig under +8 grader såhär års.
borde ju bar vara att montera störe konvektor, eller klarar man sig med en lite ändå?


Angående hur man fyller på så borde man kunna ha endast det slutna plastkärlet eller detta kärl + et vanligt tryckkärl. När man ska fylla på så stänger man en kran som man monterat direkt under plastkärlet & sen släpper man trycket på säkerhetsvantilen som sitter på locket på plastkärlet, nu kan du fylla på.
skruva tilbaka locket & trycksätt kärlet genom att pumpa in luft genom säkerhetsventilen, när du fåt upp önskat tryck kan du åter öppna avstängningsventilen under plastkärlet.

8 grader räcker bra att kyla med! Temperaturen går nog tillochmed upp till 10-11
  grader när man kyler. Storleken bär vara minst 1meter bred, gärna 1,2meter. De är 18-22 cm tjocka. En fläktkonvektor är vacker inte stor och klumpig.

Efter att jag i mitt förra hus installerat fläktkonvektor i sovrummet på övervåningen ropade min fru på mig och undrade vart hon skulle ställa resväskan som någon ställt framför fönstret!!
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad iksero

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #23 skrivet: 27 juni 2005, 10:45:32 »
Hallå,

Håller med, alldeles för lite snack om frikylan.

Jag är nära att beställa, men kan ej hitta någon passande
kombinerad FLV/FLK och detta pga av bristande utrymme så alla förslag mottages tacksamt.
MAX tillgängligt montage utrymme 530x2000x1200 (bredd x höjd x djup) [mm]

Röranslutningar i toppen, kondesvatten i botten.

Tänkte köra Nibes standarkoppling då allt redan är förberett för detta, endast sista metern saknas på 4st rör & då har jag en fråga.
Självklart skall KB det isoleras men hur gör man i en vägggenomföring ~250mm (siporex) måste isoleringen gå igenom väggen?

//Iksero
Nibe 1115 8.5 med 6kw EL dockad till dubbelmantlad  VVB 200/100l samt till 40m2 golvärme + radiatorkrets.180m borra varav +155m aktivt. Ventilation via FLM30 ej klart.
Uppland, 1-plan 140m2(sten) 1962 samt 70m2(trä) 1980

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #24 skrivet: 27 juni 2005, 11:04:28 »
Hej . När jag instalerade vp så förberedde jag med två extra avstick o backventil på brine kretsen och i all hast så kastade jag in en backventil med 28 klämmkoppling snabbt o enkelt tyckte jag!
Det visade sig ett denna backventil ströp för mycket pga att den var anpasad för tappvarmvatten system!!
Att beakta när man instalerar på egen hand//Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #25 skrivet: 27 juni 2005, 22:44:17 »
Det är alltså ingen här på forumet som har en anläggning där frikylan är igång?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #26 skrivet: 27 juni 2005, 22:50:00 »
CarMan om ingen idag har det kör du igång och var först med den erfarenheten sen kan du delge alla andra i forumet hur bra kyla du får i din bostad.


Enklaste test köp en beg bilkylare på bilskroten koppla in en beg cirk pump och koppla glatt i helgen. sen delger du oss alla.
« Senast ändrad: 27 juni 2005, 22:52:33 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35965
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #27 skrivet: 28 juni 2005, 06:39:46 »
Citera
Enklaste test köp en beg bilkylare på bilskroten koppla in en beg cirk pump och koppla glatt i helgen. sen delger du oss alla.

Skulle tro att CarMan har mer än en bilkylare på sin hylla redan nu...   ;D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FilipR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #28 skrivet: 28 juni 2005, 23:06:53 »
Hej

Jag har installerat frikyla och det fungerar toppen. Kb-in är ca 7-10 grader och kollektorslangar går till en fläktkonvektor som mha 2 kranar kan användas till värmeproduktion när det behövs.

Vi har installerat detta i vårt vardagsrum, där vi ändå behövde en radiator till.

Både jag och min fru tycker det fungerar bra.

mvh/Filip
nibe 7kw Förbrukning inkl hushållsel ca 16000 kwh/år

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Det pratas förlite Frikyla !
« Svar #29 skrivet: 28 juni 2005, 23:21:20 »
Är där sep kyl resp värmeslinga på din konvektor?
Sen har du väl kondensavlopp?
Hur har du kopplat in den?
Direkt till kyl slinga?

Är tacksam om du kan ange  vilket fabrikat och ca pris du har gett för konvektorn.
« Senast ändrad: 28 juni 2005, 23:25:58 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!