Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?  (läst 17583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krossaren4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« skrivet: 15 juli 2010, 13:51:58 »
Jag har ständigt ut-blås från källaren med kanalfläkt.
Det är ventilation i källarväggarna som blåser ut ca: 18 graders luft för att förhindra fuktproblem i källaren.
Kan man placera utedelen framför ut-blåset med varmluft  ??
Finns det kanske risk att något fuktig varmluft isar ner utedelen för mycket ?
Annars känns det som att 18 gradigt varmluft vore kanon för värmepumpen :D

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2010, 21:01:51 »
Hej Krossaren och välkommen till forumet! Thumbsup  Javisst kan du mkt väl placera utedelen framför ett eller t.om flera ventilationsutblås från ventilationsfläktar i t.ex källaren. Men blås bara inte den här utluften rakt mot pumputedelens baksida för då kan du få problem med påisning när pumpen stannar för t.ex avfrostning nämligen. Utan se till att rikta utblåsluften så att den blåses ut parallellt utmed pumputedelens baksida, dvs nedifrån och uppåt eller omvänt eller alt från den ena sidan till den andra så att den alltså sugs in via utedelens fläkt när pumputedelens fläkt är igång. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2010, 23:21:50 »
varför skulle han få problem med påisning när pumpen stannar för avrostning? det är ju varm luft som blåser mot utedelen, alltså hjälper den ju pumpen att avfrosta. fukten i luften kan väl bli ett problem dock. men jag skulle tro att en pump av bättre sort klarar av att avfrosta även den extra is som kommer till, dessutom hjälper ju som sagt den varma blåsande luften att avfrosta pumpen snabbare.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2010, 00:02:18 »
Hej Oskar P!  Ja det kan man kanske tycka är märkligt men faktum är att detta skapar problem som vi har diskuterat en del om sedan rätt lång tid tillbaka i tiden. Jag bifogar några bilder varav en från leifa.k:s test med detta att blåsa luften rakt mot utedelens baksida vilket inte gav något särskilt bra resultat enligt bild och denna länk: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19453.msg197756#msg197756
Samt en bild från mitt eget lilla provexperiment där jag då blåser ut ventilationsluften nedifrån via den motoriserade väggfläkten och rakt upp bakom utedelen vilket har fungerat helt perfekt kan jag säga under hela den senaste mkt långa och dessutom rekordkalla vintern. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 juli 2010, 00:36:58 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #4 skrivet: 28 juli 2010, 17:39:15 »
Kul idé... Och att den ändå borde gå att realisera tror jag man kan konstatera med referens till folket på Ecogrund  (http://www.ecogrund.se/funk.html) som Raffen hänvisar till i denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19453.msg197836#msg197836.

Jag är rätt säker på att nyckeln till att lösa problemet med isbildningen som syns på bilden i Raffens inlägg, är att man måste se till att blanda den varma fuktiga från-luften med allt tillskott av kall ute-luft som behövs, innan den träffar förångaren i ute-delen. Från-luften måste fördelas jämt över förångarens yta. Någon lösning i stil med den "XRV Freddan" föreslår i samma tråd som åvan (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19453.msg198889#msg198889).

Även om det där med "intercooler" kanske är lite tveksamt, så måste man på nåt sätt försöka styra undan det vatten som kondenserar, så att det inte träffar förångaren med onödig isbildning som följd. Ju mer av frånluftens fukt man kan fälla ut som kondens och avleda innan luften kommer till förångaren ju bättre.

Fukten är inget "problem" - den är en tillgång... Fukten innehåller massor med värmeenergi som återvinns när den kondenserar. När från-luften blandas med kall ute-luft och kyls så att fukten kondenserar, så överförs värmenergin från kondenseringen till luften och höjer på så sätt temperaturen på blandningen. Jag har för mej att jag läste om frånlufts-VP för några år sedan, och att man där räknade med att fukten utgjorde i storleksordningen 10-20% av återvunnen energi.

Sen kan man ju undra vad som händer när det blir riktigt kallt, som i vintras, -20°C eller kallare..? Om det finns risk att fukten som kondenserar när man blandar med kall-luften, fryser direkt, så att man inte kan leda bort kondensvattnet... Då får man problem...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #5 skrivet: 28 juli 2010, 18:24:54 »
Haha, här sitter jag och ska fixa nya friskluftsventiler, så finner jag något som direkt går att applicera på en utedel.

Principen är "lågimpulsdon" = en platta med massa små hål som gör att lufthastigheten sänks och blandar då friskluft med befintlig luft utan att man får kallras och drag, i värme-pumps sammanhang kan man då använda denna teknik enligt följande tänk.

Man gör en tunn "låda" i väggen direkt bakom utedelen som i storlek är lika stor som förångarbateriet som då vetter mot husväggen. I stället för metall tar man en plastskiva (förslagsvis plexi) och borrar sen en jäkla massa småhål som stämmer med principen för "lågimpulsdonen". Då kommer utgående luft från huset att gå in i lådan och sen fördelas jämt över alla hål och hastigheten sänks, sen blandas denna luft när fläkten går med utomhusluften. Då vi använder plexi blir avkylningen så pass liten att vi får minimalt med kondensutfällning där då fukten istället fördelas över hela förångarpaketet.

Sen kan man sätta ett simpelt 230V relä över utedelens fläkt, när då fläkten går drar reläet som i sin tur då ger avluftsfläkten en startorder eller alt en hastighetsändring.

bifogar ett datablad på ett tilluftsdon med denna princip så att ni förhoppningsvis förstår mitt tänk här:
http://soliduct.com/download/Stqa.pdf
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2010, 19:11:31 »
Hej Art Deco..!

Då vi använder plexi blir avkylningen så pass liten att vi får minimalt med kondensutfällning där då fukten istället fördelas över hela förångarpaketet.

Spelar materialvalet verkligen någon roll för avkylningen?

Som jag ser det kommer man alltid få en kondensering i och med att temperaturen i från-luften sänks när den blandas med ute-luften (dvs om temp-sänkningen blir tillräckligt stor så man kommer under daggpunkten, vilket man ofta lär göra). Och då är det en fördel om man kan undvika att det vatten som kondenserar där, hamnar i förångaren.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2010, 19:31:14 »
Har faktiskt utblås från en torktumlare som går rätt ut i det fria med plaströr+kallrasskydd av plast. Från början var denna av metall och det blev duktigt med kondens, efter byte till plast försvann kondensen helt, därav tänket med plexiskiva. Vid omblandningen med uteluften kommer fukten att vara kvar och "hänga med" luftströmmen, kör man med plåt kommer då kondenseringen att ske i början av fläktstart i själva plåten och då beror kondensen på lufthastighet och gällande utetemp.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2010, 00:09:19 »
Ah... Tänkte inte på att man skulle starta/stoppa frånlufts-flödet...

Och när man tänker på det... så lär det nog bli svårt att fånga upp nån större mängd kondensvatten innan det når förångaren. Det lär väl bara bli vattendimma som är svår att stoppa utan att bromsa luftflödet. Och när kondensen dessutom börjar frysa vid låga temperaturer, är det mycket enklare att bara låta fukten följa med luftströmmen och landa på förångaren. Så får avfrostningarna ta hand om problemet.
Det blir i princip ingen energiförlust. Värmeenergin som går åt för att avfrosta har man redan utvunnit i form av värme när vattnet frös. Men det blir det en massa fler "driftstopp" som stör en hel del...
« Senast ändrad: 29 juli 2010, 00:17:33 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2010, 00:28:46 »
Hej Pi.r!  Ja man kan säkert krångla till detta rätt mkt om man nu skulle ha den ambitionen, men varför inte testa min variant på det hela med utblås parallellt utmed utedelens baksida istället för rakt mot pumpens baksida. Jag körde hela förra vintern med 1 st utsläpp (enl tidigare bild) ifrån en motoriserad väggventil och det fungerade helt perfekt trots att det var en långvarigt mkt kall vinter med utetemperaturer ned till som allra lägst drygt -28 ºC Jag kommer nu inför nästa vinter att utöka ventilationsluften till samma pump genom att dra upp ett 2:a utblås bakom pumpen och som då kommer ifrån golvventilationen i gillestugan i källaren. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2010, 14:30:19 »
Hej Raffen..!
Jo... Har man små flöden och låg lufthastighet i utloppet, funkar det nog tillräckligt bra om man gör som du föreslår.

Men jag hade intrycket att man skulle leda ett hus hela frånluftsflöde till VPn, eller i alla fall stora delar av... Vilket jag antar är fallet på den isiga bilden tidigare. Då blir flöde och lufthastighet så hög, att mycket av frånluften kommer att "spilla utanför" med din enkla lösning. Inget nedisningsproblem kanske... men heller ingen större värmeåtervinning.

Vid större frånluftflöden tror jag mer på Art Decos idé med någon slags "lågimpulsdon" med stor yta, som en slags diffusor för att sprida och blanda frånluften med uteluft. Ev. i kombination med en "box" eller "baffel" bakom VPn som hindrar den varma frånluften från att smita ut i det fria.
Eller kanske bara en box bakom VPn, där man släpper in frånluften i centrum av uteluft-intaget. Kanske behövs nåt för att skapa lite turbulens för att blanda luften innan den sugs genom VPn.

Inte så krångligt... enligt min uppfattning.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #11 skrivet: 29 juli 2010, 15:10:52 »
Hej Pi.r!  Nja visserligen så har mitt nuvarande luftflöde inte varit så särskilt stort eftersom den motorväggsfläkt som jag har där f.n inte ger mer än ca 90-95 m3 luft/timma på fullskaft och jag har den dessutom via varvtalsreglering på ca 3/4-fart dvs ca 70-75 m3/tim. Jag skall bygga på med mitt andra utsug från golvventilationen och den fläkten ger då ca 95-100 m3/tim och den går alltid kontinuerligt på full fart året runt. Jag placerar då i mitt fall givetvis luftutsläppen i den nedre kanten av utedelens förångare och som då blåser luften rakt upp parallellt bakom förångaren och jag kan försäkra dig och alla andra om att med den kapacitet som utedelens fläkt har (ca 2000-2500 m3/timma) när den är igång så sugs all utkommande ventilationsluft in via förångaren på pumpen med denna placering det är helt klart. Det är endast när pumputedelens fläkt står stilla som vid t.ex avfrostning, off-läge mm som utkommande ventilationsluft då bara passerar förbi förångaren utan att då kunna vålla några bekymmer alls med t.ex påfrysning och isbildning vilket har visat sig tydligt när utblåset är riktat rakt mot utedelens förångare, så märkvärdigare var det faktiskt inte att lösa detta problem med påfrostning som uppstår när man blåser luften rakt emot utedelens förångare. ;)
Jag kan väl också nämna att jag även avser att dra ut 2 st ventilationsutsläpp till min andra pump på precis samma sätt, det ena kommer då ifrån min radonsug och det andra kommer ifrån min mekaniska frånluftsventilation i huset.
Radonfläkten körs väl idag med en kapacitet på ca 50-75 m3/tim och min mekaniska ventilation ligger väl någonstans mellan ca 120-140 m3/timma, så när jag har kompletterat färdigt utblåsen till båda mina pumpar så kommer jag alltså att ligga någonstans mellan ca 175-200 m3 luft/tim till vardera av mina 2 pumpar. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 30 juli 2010, 15:26:03 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2011, 12:26:25 »
Ja här kommer en liten uppdatering med anledning av att jag inför förra vintern kompletterade med ytterligare ett luftutsläpp till en av mina pumpar och då ifrån golvventilationen i gillestugan i källaren, tidigare hade jag ju bara testat med 1 st luftutsläpp från den väggfläkt som jag också har i gillestugan. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #13 skrivet: 04 oktober 2011, 13:11:06 »
Jag kan väl bara säga att detta hittills ivf har fungerat alldeles utmärkt för min del och jag har inte sett några som helst bekymmer med påisning e.d trots att vi hade ytterligare en ovanligt lång och mkt kall förra vinter igen. Det är tveklöst på det sättet såvitt jag har kunnat se att den varma utblåsluften dessutom drygar ut tiden ytterligare mellan avfrostningarna på pumpen.
Sen hur mkt detta gör i verklig energibesparing det vill/vågar jag inte ha någon bestämd uppfattning om och jag har heller inte kunnat verifiera detta på ett bra sätt, men visst tillför det naturligtvis pumpen en viss del värme/energi som på så sätt kan tas tillvara.
I det här fallet med den här pumpen rör det sig då om totalt ca 160-170 m3 luft/tim från både väggventilen och golvventilationen som blåses ut till pumputedelens baksida, detta skall då ställas i proportion till att pumputedelen suger i sig omkring ca 2000 m3 luft/tim, så ju mera luft man tillför/blåser ut dessto bättre är det givetvis.
Jag bifogar några bilder med ett tidsmellanrum på ca 20-25 minuter mellan bilderna på pumpens förångare hur det kan se ut vid avfrostningsväderlek. :)

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #14 skrivet: 04 oktober 2011, 15:22:44 »
Lite som om du uppfunnit Frånluftsvärmepumpen, måste huset ventileras så mycket? Luften du drar huset återkommer som iskall in i huset, vårt hur är injusterat på 60% enligt normen, men tycker det känns lite väl lyxigt eller dumt, när minusgraderna slåss utanför dörren, och många sådana med, halverade procenten på FLVP, till 30%, och tycker faktiskt det blivit skönare inomhus, och avluften kallare, samt att den sänker vent när kompressorn ej snurrar..

Men bara min lilla personliga tanke...

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!