0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kan väl bara säga att detta hittills ivf har fungerat alldeles utmärkt för min del och jag har inte sett några som helst bekymmer med påisning e.d trots att vi hade ytterligare en ovanligt lång och mkt kall förra vinter igen. Det är tveklöst på det sättet såvitt jag har kunnat se att den varma utblåsluften dessutom drygar ut tiden ytterligare mellan avfrostningarna på pumpen. Sen hur mkt detta gör i verklig energibesparing det vill/vågar jag inte ha någon bestämd uppfattning om och jag har heller inte kunnat verifiera detta på ett bra sätt, men visst tillför det naturligtvis pumpen en viss del värme/energi som på så sätt kan tas tillvara.I det här fallet med den här pumpen rör det sig då om totalt ca 160-170 m3 luft/tim från både väggventilen och golvventilationen som blåses ut till pumputedelens baksida, detta skall då ställas i proportion till att pumputedelen suger i sig omkring ca 2000 m3 luft/tim, så ju mera luft man tillför/blåser ut dessto bättre är det givetvis.Jag bifogar några bilder med ett tidsmellanrum på ca 20-25 minuter mellan bilderna på pumpens förångare hur det kan se ut vid avfrostningsväderlek. Mvh Raffen.
Lite som om du uppfunnit Frånluftsvärmepumpen, måste huset ventileras så mycket? Luften du drar huset återkommer som iskall in i huset, vårt hur är injusterat på 60% enligt normen, men tycker det känns lite väl lyxigt eller dumt, när minusgraderna slåss utanför dörren, och många sådana med, halverade procenten på FLVP, till 30%, och tycker faktiskt det blivit skönare inomhus, och avluften kallare, samt att den sänker vent när kompressorn ej snurrar..Men bara min lilla personliga tanke...
Tyvärr finns det så lite att vinna på att med ventilationsluft (eller andra metoder) "förvärma" uteluften till förångaren. Det enda som händer är att lufttemperaturen stiger någon enstaka grad - på sin höjd. Det ger kanske 1% bättre COP + risken för en massa is.
Även luften fuktinnehåll spelar stor roll för hur mycket energi den innehåller...så tempen är långt ifrån allt ...
Även luften fuktinnehåll spelar stor roll för hur mycket energi den innehåller...så tempen är långt ifrån allt Däremot håller jag med om att det inte är värt mödan....hade varit enklare att köpa en pump med något högre förångareffekt, eller en med energi-effektivare avfrostningsparametrar
Hög fuktighet i från-luften ökar det återvinningsbara energi-innehållet med kanske 20-30%. Men det stora luftflödet genom ute-delen gör att från-luften späds ut så mycket att ute-luften ändå blir dominant.
Hej Ace! Ja självklart så skulle jag gärna vilja ha en ännu större och därmed ännu effektivare förångare när det gäller upptagningsförmågan (i likhet med de flesta andra oavsett fabrikat antar jag), men när det gäller just energieffektiva avfrostningsparametrar så känner jag ivf inte till någon annan pump eller annat fabrikat som skulle ha en bättre eller effektivare avfrostning än de som redan finns på Toshibas pumpar. Mvh Raffen.