Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?  (läst 18284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2011, 22:53:42 »
Jag kan väl bara säga att detta hittills ivf har fungerat alldeles utmärkt för min del och jag har inte sett några som helst bekymmer med påisning e.d trots att vi hade ytterligare en ovanligt lång och mkt kall förra vinter igen. Det är tveklöst på det sättet såvitt jag har kunnat se att den varma utblåsluften dessutom drygar ut tiden ytterligare mellan avfrostningarna på pumpen.
Sen hur mkt detta gör i verklig energibesparing det vill/vågar jag inte ha någon bestämd uppfattning om och jag har heller inte kunnat verifiera detta på ett bra sätt, men visst tillför det naturligtvis pumpen en viss del värme/energi som på så sätt kan tas tillvara.
I det här fallet med den här pumpen rör det sig då om totalt ca 160-170 m3 luft/tim från både väggventilen och golvventilationen som blåses ut till pumputedelens baksida, detta skall då ställas i proportion till att pumputedelen suger i sig omkring ca 2000 m3 luft/tim, så ju mera luft man tillför/blåser ut dessto bättre är det givetvis.
Jag bifogar några bilder med ett tidsmellanrum på ca 20-25 minuter mellan bilderna på pumpens förångare hur det kan se ut vid avfrostningsväderlek. :)

Mvh Raffen.

Om det är som du säger, att du inte får mer kondens, utan snarare motsatsen, tyder det på att den varma inomhus-luften passerar värmeväxlaren så snabbt att dess temperatur inte hinner sjunka så mycket så att kondensering uppstår. Om frånluft-temperaturen skulle sjunka ända ner till ute-temperaturen skulle kondensering tveklöst inträffa.

Man kan se det positivt - Man slipper besvärlig på-isning.
...eller negativt - Det blir liten värmeåtervinning.

10 000 kronors-frågan blir då: Skulle man återvinna en större andel av från-luftens värme om man i stället blandar den med ute-luften innan den matas till värmeväxlaren (som beskrivits tidigare i tråden)?

- Frånluftens temperatur kommer då tveklöst att sänkas lägre än i Raffens fall.
- Kondensering kommer att tillföra ytterligare värme som Raffen inte får.
Men går den att ta tillvara med pumpen så att den kommer tillbaka in i huset?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #16 skrivet: 24 oktober 2011, 13:24:44 »
Lite som om du uppfunnit Frånluftsvärmepumpen, måste huset ventileras så mycket? Luften du drar huset återkommer som iskall in i huset, vårt hur är injusterat på 60% enligt normen, men tycker det känns lite väl lyxigt eller dumt, när minusgraderna slåss utanför dörren, och många sådana med, halverade procenten på FLVP, till 30%, och tycker faktiskt det blivit skönare inomhus, och avluften kallare, samt att den sänker vent när kompressorn ej snurrar..

Men bara min lilla personliga tanke...

Hej Trubbnos!  Ja det är väl en av nackdelarna med ventilation iof att den luft man suger ut ur huset också kommer att ersättas med ny frisk (ev kall) luft utifrån, men vill man ha en bra inomhuskomfort så får man nog allt vackert ventilera huset också. F.ö så motsvarar min ventilation då ungefär normenligt ca 0,5 luftväxling/timma, jag har då varvtalsreglerade fläktar i huvudsak som sköter utsugen förutom fläkten till golvventilationen under gillestugegolvet i källaren som alltid snurrar kontinuerligt året runt med sin kapacitet på ca 90-95 m3/timma, men å andra sidan kommer det nog inte in mer än max ca 65-75 m3 luft/timma vid luftinsläppen till golvet vilket gör då att jag alltid har ett visst undertryck under det här golvet.
Med en varvtalsreglering så kan man ju dessutom under vintertid lätt dra ned lite på varvtalet och kapaciteten på utsuget om man så önskar likaväl som man under sommarhalvåret kan öka utsug och kapacitet om man känner behov av detta. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad miguel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #17 skrivet: 24 oktober 2011, 21:00:18 »
Smart att använda luft/luft-pumpen för att återvinna lite energi ur frånluften!

Jag har funderat på att göra något i den stilen med våtluftutblåset från krypgrundsavfuktaren men problemet är att utblåset sitter på sockeln, mitt på en gavel, och vp:n sitter en bit in på långsidan så det är minst 6 meter mellan dem. Frågan är hur det skulle funka att dra en isolerad kanal på utsidan av huset? Avfuktaren (CTR300TT) kanske inte gillar det extra strömningsmotståndet och dessutom kan det ju bli kondens i kanalen. Skulle ha tänkt på det här innan avfuktaren monterades men det är ju länge sedan nu...

Utloggad Ryderman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • beg janfire för frostfritt i sommarstugan...
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #18 skrivet: 27 oktober 2011, 13:07:31 »
Intressant fråga och inlägg. Jag har avfuktare i krypgrunden och funderar på att låta våtluften passera utedelen på värmepumpen. Våtluften är ju förvisso som varmast när det är varmt och fuktigt men under vår och höst torde det kunna öka temperaturen runt värmepumpen avsevärt. Någon som vet hur risken är för påväxt av alger och liknande om man låter varm fuktig luft passera utedelen?
Jag räknar med att så länge jag har över 55-60% rel fuktighet i grunden kommer våtluften att vara mellan 30 och 60 grader.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9089
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #19 skrivet: 27 oktober 2011, 13:16:48 »
provade att skicka ut våran från luft för länge sedan men utedelen blev som en igloo ganska snart och avfrostningarna blev många snällt sagt  knUp
Nu var det sista som följde med ut luften från tvättstugan som är väldigt fuktig när tvättmaskin och torktumlare står och tuffar hela tiden , jag vet dock inte hur många % luftfuktighet det var
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #20 skrivet: 27 oktober 2011, 16:06:42 »
Ja då är det väl frågan om kanske om du blåste ut luften till pumpens baksida som leifa.k gjorde dvs rakt emot förångaren, eller om du blåste utluften parallellt utmed förångaren som jag gör enligt de här bilderna: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34419.msg320603#msg320603
För blåser man utluften rakt emot förångaren så fungerar detta inte alls utan då får man iskakor och problem med avfrostningarna, utan man måste släppa ut luften utmed förångarens baksida om det skall fungera bra, låter lite märkligt kanske men detta är ett faktum. Vid mildare väderlek eller några få - ºC i utetemp kan det säkert fungera bra att släppa ut luften även rakt mot förångaren men vid lite ordentligt kall väderlek så fungerar det inte alls utan då måste man alltid blåsa luften utmed förångaren. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9089
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #21 skrivet: 27 oktober 2011, 17:40:56 »
Har så pass fuktig luft i tvättstugan så det förmodligen inte hade spelat någon roll hur hur den skickades mot utedelen.
Om jag minns rätt så kom luften snett från sidan.

Det där var tidigare när man tyckte det kunde vara kul att prova saker men nu är det slut på sådant då grjejerna fungerar så bra ändå och det finns annat att göra på fritiden än att springa och glo på utedelar  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #22 skrivet: 28 oktober 2011, 23:20:32 »
Det är inte luften riktning som spelar roll för isblidningen. Det är kombinationen luftens temperatur, fuktighet och flöde som spelar roll.

Om man inte riktar luften så att den missar utedelen förstås...

Tyvärr finns det så lite att vinna på att med ventilationsluft (eller andra metoder) "förvärma" uteluften till förångaren. Det enda som händer är att lufttemperaturen stiger någon enstaka grad - på sin höjd. Det ger kanske 1% bättre COP + risken för en massa is.
« Senast ändrad: 28 oktober 2011, 23:25:20 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #23 skrivet: 29 oktober 2011, 07:59:50 »

Tyvärr finns det så lite att vinna på att med ventilationsluft (eller andra metoder) "förvärma" uteluften till förångaren. Det enda som händer är att lufttemperaturen stiger någon enstaka grad - på sin höjd. Det ger kanske 1% bättre COP + risken för en massa is.
Även luften fuktinnehåll spelar stor roll för hur mycket energi den innehåller...så tempen är långt ifrån allt  ;)
Däremot håller jag med om att det inte är värt mödan....hade varit enklare att köpa en pump med något högre förångareffekt, eller en med energi-effektivare avfrostningsparametrar  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4035
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #24 skrivet: 29 oktober 2011, 09:14:34 »
Raffen.

Varför ventilerar du gillestugegolvet?
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #25 skrivet: 29 oktober 2011, 14:27:45 »
Även luften fuktinnehåll spelar stor roll för hur mycket energi den innehåller...så tempen är långt ifrån allt  ;)
...

Jo, visst betyder temperaturen allt...  dvs. temperaturen i förångaren.   ;)

Kondensering av fukt ger massor med energi, som även jag skrev om i ett tidigare inlägg. Men det enda som betyder något är hur många grader varmare det bli i förångaren med "förvärmning" jämfört med utan. Pumpen tar ändå upp samma energimängd direkt ur ute-luften utan förvärmning, men då till någon eller några % sämre COP.

Hög fuktighet i från-luften ökar det återvinningsbara energi-innehållet med kanske 20-30%. Men det stora luftflödet genom ute-delen gör att från-luften späds ut så mycket att ute-luften ändå blir dominant.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #26 skrivet: 30 oktober 2011, 10:53:06 »
Även luften fuktinnehåll spelar stor roll för hur mycket energi den innehåller...så tempen är långt ifrån allt  ;)
Däremot håller jag med om att det inte är värt mödan....hade varit enklare att köpa en pump med något högre förångareffekt, eller en med energi-effektivare avfrostningsparametrar  ;)

Hej Ace!  Ja självklart så skulle jag gärna vilja ha en ännu större och därmed ännu effektivare förångare när det gäller upptagningsförmågan (i likhet med de flesta andra oavsett fabrikat antar jag), men när det gäller just  energieffektiva avfrostningsparametrar så känner jag ivf inte till någon annan pump eller annat fabrikat som skulle ha en bättre eller effektivare avfrostning än de som redan finns på Toshibas pumpar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #27 skrivet: 30 oktober 2011, 12:44:47 »
Hög fuktighet i från-luften ökar det återvinningsbara energi-innehållet med kanske 20-30%. Men det stora luftflödet genom ute-delen gör att från-luften späds ut så mycket att ute-luften ändå blir dominant.

Hej Pi.r!  Ja självklart så dominerar uteluften genom förångaren ändå, om utedelen drar igenom ca 2000 m3 luft och jag släpper ut ca 165-170 m3 uppvärmd ventilationsluft innifrån huset så motsvarar väl detta bara ca 8-9% isf av det totala luftflödet genom förångaren. Lika självklart är det väl då givetvis att den här förhållandevis lilla tillförseln av varmluft sett till det totala luftflödet när det gäller energiupptagningen då också tas tillvara av pumpens förångare i ungefär motsvarande grad.
Jag tyckte väl bara att lika gärna som man blåser ventilationsluften rakt ut i vindan så kan man väl lika gärna ta tillvara på den här lilla energin i någon mån via pumparnas utedelar istället om man nu har möjlighet till detta, och helst då förstås utan några större ansträngningar och kostnader i sammanhanget.
Eftersom jag dessutom inte ha märkt några som helst nackdelar när det gäller t.ex påfrostning e.d trots utetemperaturer nedåt -28 ºC utan snarare fördelar genom vad jag har kunnat se vid div uppföljningar vid olika utetemperaturer och luftfuktighet att det snarare istället förlänger tiden ytterligare en del mellan avfrostningarna.
Däremot så fungerade det mindre bra när jag testade samma lösning till min andra pump där jag då tog luften från min radonsug och släppte ut den bakom pumputedelen på precis samma sätt, det fungerade bra ned till lite varierande mellan ca 7-10 minusgrader men vid rejält kallare väderlek så frostade det på så mkt så att jag fick plocka bort det här röret och lägga ned den verksamheten. Så att släppa ut ouppvärmd luft från t.ex en radonsug som då tar luften direkt nedifrån marken och släppa ut den bakom en pumpinnerdel avråder jag därför definitivt ifrån, däremot så har jag tänkt att dra ut luften från min mekaniska frånluftsventilation i huset till den här andra pumpen istället framöver. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 12:47:19 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #28 skrivet: 30 oktober 2011, 14:20:19 »
Hej Ace!  Ja självklart så skulle jag gärna vilja ha en ännu större och därmed ännu effektivare förångare när det gäller upptagningsförmågan (i likhet med de flesta andra oavsett fabrikat antar jag), men när det gäller just  energieffektiva avfrostningsparametrar så känner jag ivf inte till någon annan pump eller annat fabrikat som skulle ha en bättre eller effektivare avfrostning än de som redan finns på Toshibas pumpar. :)

Mvh Raffen.
Hade inget märke i åtanke  ;)    det var ett generellt svar på nyttan med avluft till utedelen.
Om du sen anser att Toshibas avfrostningsparametrar är fulländade, får den delen av svaret gälla övriga märken.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad nikitalord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Placera utedelen framför utblås kanalfläkt ?
« Svar #29 skrivet: 01 november 2011, 07:39:49 »
 Raffen , ser att du får frågor om din självbiografi. 

Nyfiken på varför:
en 300 liters 3-fas Nibe Compact varmv.beredare som jag kör max 4 tim/dygn á ca 2000 watt med timer


Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!