Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ett nytt litet projekt - husbygge. Värmekalkyl med mera :-)  (läst 12819 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Ett nytt litet projekt - husbygge. Värmekalkyl med mera :-)
« Svar #30 skrivet: 30 augusti 2010, 15:08:22 »
Om man funderar på soltank + arbetstank + VVB så blir det en och samma pryl om man
gör rätt. Beroende på plats och hur mycket man vill satsa på solen så kan tankvolymen
gärna vara någon kubikmeter. Om varmvattnet passerar genom slingor i tankarna och
den varmaste tanken håller 60 grader i toppen, så kommer du att kunna tappa upp i
princip obegränsat med varmvatten.

Om vi tänker oss två tankar, en lågtemp.- och en högtemp.tank så används de i princip
så här:
- solen laddar båda tankarna efter förmåga via solslingor i botten av tankarna
- Lågtemp.tanken förvärmer varmvatten till 40-60 grader på sommaren och kanske
20 grader på vintern. Värmepumpens inkommande brine tar energi här och ökar
verkningsgraden på både VP och solfångare.
- Högtemp.tanken agerar arbetstank för VP och levererar via shuntar ut värme från mitten
av tanken och från toppen kommer varmvattnet.

Legionellabakterier som hamnar i rumstempererat eller 50-gradigt vatten kan inte
föröka sig men de kan överleva länge. Vitsen med den höga temperaturen i VVB
är att man helst inte skall släppa igenom några mikroorganismer alls till rörsystemet
bakom VVB. Om det ändå kommer igenom bakterier så skall vi se till att miljön blir så
ogynnsam som möjligt för ytterligare tillväxt. Små mängder av bakterier är inte farligt,
det är när vi låter dem växa till i en ljummen förrådsberedare som det kan bli problematiskt.

En bra VVC som vi håller ordentilgt varm i alla lägen är kanske det allra bästa ur
legionellasynpunkt, men som sagt då måste det vara rejält varmt alltid. Ur energisynpunkt
är det inte riktigt lika bra och det är frestande att börja dra ner på temperaturen när man
ser hur elmätaren snurrar på som värst. Moderna el-VVB kan man inte ställa ner till lägre
temp. än 60 grader!!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ett nytt litet projekt - husbygge. Värmekalkyl med mera :-)
« Svar #31 skrivet: 30 augusti 2010, 18:54:20 »
Om man funderar på soltank + arbetstank + VVB så blir det en och samma pryl om man
gör rätt. Beroende på plats och hur mycket man vill satsa på solen så kan tankvolymen
gärna vara någon kubikmeter. Om varmvattnet passerar genom slingor i tankarna och
den varmaste tanken håller 60 grader i toppen, så kommer du att kunna tappa upp i
princip obegränsat med varmvatten.

Om vi tänker oss två tankar, en lågtemp.- och en högtemp.tank så används de i princip
så här:
- solen laddar båda tankarna efter förmåga via solslingor i botten av tankarna
- Lågtemp.tanken förvärmer varmvatten till 40-60 grader på sommaren och kanske
20 grader på vintern. Värmepumpens inkommande brine tar energi här och ökar
verkningsgraden på både VP och solfångare.
- Högtemp.tanken agerar arbetstank för VP och levererar via shuntar ut värme från mitten
av tanken och från toppen kommer varmvattnet.

Legionellabakterier som hamnar i rumstempererat eller 50-gradigt vatten kan inte
föröka sig men de kan överleva länge. Vitsen med den höga temperaturen i VVB
är att man helst inte skall släppa igenom några mikroorganismer alls till rörsystemet
bakom VVB. Om det ändå kommer igenom bakterier så skall vi se till att miljön blir så
ogynnsam som möjligt för ytterligare tillväxt. Små mängder av bakterier är inte farligt,
det är när vi låter dem växa till i en ljummen förrådsberedare som det kan bli problematiskt.

En bra VVC som vi håller ordentilgt varm i alla lägen är kanske det allra bästa ur
legionellasynpunkt, men som sagt då måste det vara rejält varmt alltid. Ur energisynpunkt
är det inte riktigt lika bra och det är frestande att börja dra ner på temperaturen när man
ser hur elmätaren snurrar på som värst. Moderna el-VVB kan man inte ställa ner till lägre
temp. än 60 grader!!

Intressant!

Frågor på det:

1. Vad kallas sådan tank?
1a. Vet du ngn bra skiss på denna typ av tank som kan förklara det mer grafiskt? :)
2. Vad är förhållandet mellan volym på tank och storlek på solceller?
3. Innebär denna lösning att jag kör fast kondensering på VP?

Mvh
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Ett nytt litet projekt - husbygge. Värmekalkyl med mera :-)
« Svar #32 skrivet: 30 augusti 2010, 20:09:54 »
Så'na här tankar ritas och svetsas på beställning. Hur man än letar bland standardtankar
så kommer de aldrig att ha slingor och uttag på rätta ställena  Thumbsup

Jag lägger med två principskisser där värmepumpen i och för sig hämtar sin energi från
grundvattnet, men precis som vid ytjordvärme så vill vi inte släppa ut varmare brine än vad
som kommer in.  ;)

Tumregeln för förhållandet mellan tankvolym och yta på taket säger 50-100 liter per
kvadratmeter solfångare (i bästa läge). Kombisystem som vi diskuterar här skall
troligen alltid ligga över 100 liter/kvm och då gärna uppdelat i flera tankar.

Fast eller flytande kondensering kan du välja vilket du vill eftersom huset kommer att ta för sig
i princip direkt av den värme som VP producerar. Ett av husen (eller båda) kan också tacka nej
och då går energin från den arbetscykeln in i tanken istället.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ett nytt litet projekt - husbygge. Värmekalkyl med mera :-)
« Svar #33 skrivet: 07 september 2010, 12:00:44 »
Ja herregud.... vad mycket man ska bestämma...

Det är iaf bestämt till 99% säkerhet att det blir en aktiv kylmodul till vp. Kommer köra kyla i huset i separat system

Det kommer se ut något som en bifogade bilden nedan. (fast separat krets för värme och kyla.

Jag vet inte om det krånglar till det om man avser att värma upp brine icke-sommartid med någon form av solvärme.

Det är också bestämt att VP blir i storleksordningen 11-12 kw. Det är också bestämt att varmvattenberedaren skall innehålla 500 liter.


Tips på solpaneler och inköpsställen för dessa?  

Mvh


« Senast ändrad: 07 september 2010, 12:05:49 av StefanP »
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ett nytt litet projekt - husbygge. Värmekalkyl med mera :-)
« Svar #34 skrivet: 18 september 2010, 14:51:19 »
Har vänt i frågan. Så var det med mina 99% :) Men man måste vara flexibel :)

ingen aktiv kylmodul, blir ett helt fristående system för kylan.

Även gått ner till på storlek till VP till ca 10 kw vilket bör klara värmebehovet till 100% vid -16 grader med bara VP

Jag gick genom loggarna från i vintras, som var ovanligt kall och perioden som var kallare än -16 grader uppgick till max 10 dagar och då var det bara några dagar som var kallare än -22, då var det förvisso ner till -30.

Då får jag enligt BBR även ha ett el-tillskott på 5 kw.

Vad gällande arbetstank, volymen på hela radiatorkretsen är ca 200 liter. Enligt nibe så skall volymen vara 20 l/kw... vilket är 200 liter så enligt dem behöver jag inte ha någon arbetstank. Vad säger era erfarenheter?


några synpunkter i övrigt?


Mvh




« Senast ändrad: 18 september 2010, 14:58:31 av StefanP »
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ett nytt litet projekt - husbygge. Värmekalkyl med mera :-)
« Svar #35 skrivet: 22 september 2010, 11:51:58 »
Vad är det för fel på CTC? Min far sa att de hade väldiga problem för 20 år sen.

Ser att deras värmepump är ungefär 20kkr billigare än nibes pump i samma storlek. Förvisso jämför jag med F1145, nibe har ju något billigare modeller.

COP-siffrorna ser ju inte riktigt lika bra.

Däremot verkar de ha en intressant tank som heter EcoZenith I550 ..  skall läsa vidare.
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!