Hejsan
vissa av er kanske kommer ihåg min gamla tråd för några år sen beträffande det taffligt dimensionerade och installerade värmesystemet hos mig. Det var en tråd som blev närmare 30 sidor långt. Det resulterade även i att från att kunna noll om värmesystem till plötsligt mycket mer än så. Det innebar även att uppvärmningskostnaden sjönk med ca 10% samtidigt som värmen i huset gick från 18-19 grader till 22 grader i snitt.
Men nu ska jag alltså bygga ett nytt hus och denna gång kommer jag inte lämna kalkylerna till yrkesfolket utan själv är bäste dräng Thumbsup . Med hjälp av er.
I förhand vill jag tacka alla som är engagerade i detta forum - det har varit mycket värdefullt för mig. Samtidigt kanske vissa tycker att jag bör vända mig en till en "expert". Och det kanske jag borde men jag tycker det är mycket mysigare att hänga här.
Jag skall ge er all fakta nedan:
Det är alltså två huskroppar, ena är bostad och den andra är gästhust/bastu-relax med garage.
Båda husen har två våningar även om garagedelen i huskropp nummer 2 saknar just övervåning.
Mellanbjälklaget kommer att gjutas i betong för ljudkomfort.
Husen kommer antingen vara i lättbetong eller lättklinker. Det är inte bestämt till 100% än. Inväntar utlåtande från konstruktören.
Det kommer vara vattenburen golvvärme i samtliga ytor. Förmodligen wirsbo om ingen annan har något hett tips.
Det kommer vara en värmepump som hämtar energi från ytjorden, den kommer vara placerad i garage.
Därmed är dimensioneringen av kulvert en intressant fråga som måste besvaras ASAP, schaktning påbörjas i dagarna. Längden måste jag kolla exakt men uppskattningsvis 15-20 meter.
Detaljerad fakta BOSTAD:
Atemp: 196 kvm
Grund: Platta på mark, 102 kvm yttermått. Omkrets ca 47 meter. Isolering 300 mm cellplast, U-värde: 0.09 W/m2K.
Ytterväggar: Lättbetong eller lättklinker. Totalt 260 kvm, U-värde: 0.22 W/m2K.
Tak: Snedtak, isolerat med skivor 350+70 mm, 104 kvm, U-värde 0.09 W/m2K.
Fönster: 38 kvm, U-värde 1.1 W/m2K.
Dörrar: 3,8kvm, U-värde 1.2 W/m2K.
Omslutande area (Aom): 508 kvm.
Beräknad energiåtgång vid 50 graders skillnad exkl. köldbryggor och ventilation (FTX) : 6200 watt
----- Detaljerade fakta Garage/Gästrum/Relax:
Garaget är 38 kvm som skall hålla en temperatur på 10 grader. Dock så skall det vara möjligt att ställa om till högre temp om man har något projekt i garaget... kanske 15-20 grader. Funderar på att shunta detta separat?
Gästhus / Relax är 55 kvm i två plan (ca 27 kvm per plan), Det ska väl i regel ligga i vanlig rumstemp, ca 20 grader dvs. men jag hade tänkt om man kör garage på en egen shunt för att hålla 10 grader så kan man ha kanske någon form av 3-vägsventil så man kan välja att köra även detta utrymme på samma shunt som garage vid t.ex extrem kyla eller vid perioder man känner att man inte behöver ha fullt värme. Vad tror ni om det?
Varma delen av byggnaden:
Ytterväggar 80 kvm, U-värde 0.22 W/m2K.
Platta på mark, 35 kvm, U-värde 0.09 W/m2K. (yttermått, tjocklek väggar ca 365-375mm)
Innervägg mot 10 graders garage = 19 kvm. Inte bestämd men iaf 120 mm stenull - U-värde 0.28 W/m2K.
Fönster(inkl fönstedörr): 13,2 kvm, U-värde 1.1 W/m2K.
Jag får energibehovet till ca 2 kw vid 50 graders skillnad exkl. köldbryggor och ventilation.
Hur gör jag med ventilationen i denna byggnad? Känns kanske lite sisådär att köpa FTX till denna del? Kanske vanlig frånluft till garaget innan den går ut och ha separat frånluft som går på fuktstyrning och kör rakt ut när det är aktivt?
Garagedelen av byggnad (kalla delen:
Platt på mark, ca 48 kvm yttermått. U-värde 0.09 W/m2K.
Ytterväggar:79 kvm, U-värde 0.22 W/m2K
Tak: 45 kvm, U-värde 0.09 W/m2K
Fönster: 1,8 kvm, U-värde 1.1 W/m2K
Dörr & Port 7.2 kvm, U-värde 1.2 W/m2K
Jag får det till 1400watt (dragit 55 watt för läckage från innervägg varma delen) vid 40 graders skillnad.
så 1400 + 2000 + 6200 = 9.6 kW i teorin utan köldbryggor och ventilation. Hur mycket bör jag lägga till för detta?
Förövrigt så hade jag tänkt någon form av ack.tank. Det kan bli tal om både solfångare och vattenmantlad eldstad.
Storlek på VP och slinglängd? Tänkte iof trycka ner så mycket slang som tomtarean tillåter... c/c 110 cm men vad bör det minsta vara, tänkte iaf 2x300 meter.
Jaha då fick vi lite att bita i
b00k