Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Semester !!  (läst 15149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Semester !!
« Svar #15 skrivet: 09 juli 2010, 22:24:03 »
förklara rocas .
I min värd gÃ¥r teori och praktik ihop ,  :)  dina praktiska experiment vad grunnar du som pÃ¥ , tro och prova eller nÃ¥gon form av teori.

har du sett ett under ventilerat badrum någon gång ? dom försöken har kostat allmän nyttan Milijarder kr i renoveringar av fuktskadade badrum och mögel skador . Det är dom praktiska erfarenheter jag har ,
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Semester !!
« Svar #16 skrivet: 09 juli 2010, 22:37:35 »
Har inte med det att göra om jag lämnar huset med avslagen vent i 3 veckor! ingen fukt i badrummet då! Lämnar detta nu.. Tack
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Semester !!
« Svar #17 skrivet: 09 juli 2010, 22:48:43 »
Felbyggda ventilationssystem i flerfamiljshus......

...går knappast att jämföra med tre veckors avstängd flvp i ett enfamiljshus.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Semester !!
« Svar #18 skrivet: 10 juli 2010, 09:47:17 »
vem har pratat om felbyggda ventilations system  .
Det är dåligt insatt drift personal som i sin iver att spara energi strypt don och sänkt fläkthastigheter på centrala ventilations enheter. i visa fall har dom även kört hög och låg hastighet med samma dåliga resultat . Tack och lov för OVK besiktingar som vi haft ett tag

Rocas du fÃ¥r gärna förklara ditt pÃ¥stÃ¥ende om mina teoretiska resonemang  och hur du gör med dina praktiska .

Har ni läst inläggen från sobris gälland grundventilationen i ett hus ? det borde du göra Rocas med tanke på branschen du jobbar i
c-c
« Senast ändrad: 10 juli 2010, 09:49:02 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Semester !!
« Svar #19 skrivet: 10 juli 2010, 10:49:56 »
Men ja!! I ett tomt hus i 3 veckor!!! Vakna!!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad blixtens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Semester !!
« Svar #20 skrivet: 10 juli 2010, 14:12:52 »
oj vilken diskution det blev ! Jag behöver inte duscha precis när jag kommer hem frÃ¥n sem , och det har nog inte möglat i hela huset . jag gör nog sÃ¥ att jag slÃ¥r av min 360  , varför värma massa vatten i 3 veckor som ingen ska använda  ;) .

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Semester !!
« Svar #21 skrivet: 10 juli 2010, 14:16:20 »
oj vilken diskution det blev ! Jag behöver inte duscha precis när jag kommer hem frÃ¥n sem , och det har nog inte möglat i hela huset . jag gör nog sÃ¥ att jag slÃ¥r av min 360  , varför värma massa vatten i 3 veckor som ingen ska använda  ;) .

Du kanske får inbrott, så stämmer tjuvarna dig för att det inte finns varmvatten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Semester !!
« Svar #22 skrivet: 10 juli 2010, 18:41:03 »
är du förbannad apan . gillar du inte att nÃ¥gon ifrÃ¥gasätter dom rÃ¥d och rekomendationer du ger . inget jag tar Ã¥t mig av  dÃ¥ jag skriver om fakta

står för varenda bokstav i dessa inlägg
cocacola .

om du låter venten gå är det korvören du tappar på att låta den stå . det enda du tappar är den termiska förlusten från vvb .
och vad frånluftfläkten drar under den här tiden . vad pratar vi om 30-40kwh . det känns som att gråta över spilld mjölk . behåll komforten och låt huset vara ventilerat det mår det bäst av ,

« Senast ändrad: 10 juli 2010, 19:05:47 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Semester !!
« Svar #23 skrivet: 10 juli 2010, 19:33:16 »
Apan måste vara den snålaste jävla person på detta jordklot......köpa ett nytt jävla hus för typ 2,5 mille och sen snåla och stänga av ventilationen.... Sc:,h snacka om att vara dumsnål. Sc:,h

//Krister
« Senast ändrad: 10 juli 2010, 19:41:57 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Semester !!
« Svar #24 skrivet: 10 juli 2010, 21:04:53 »
Suck.

Jag tror knappt mina ögon.

Ventialtionskraven som finns är till för människors hälsa.

Hur kan nå´n tro att ett hus skall skadas om ventilionen är avständ 21 dagar under sommaren i ett obebyggt hus ?

Nå´n måtta på hushypokondrin får det vara.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Semester !!
« Svar #25 skrivet: 10 juli 2010, 21:11:56 »
när vi snackar om fukt skador i fastigheter p,g,a brisfällig vent är det när nÃ¥gon skriver att dom endast ska köra venten 2-3 timmar om dan vÃ¥r sommar och höst . Läs alla inlägg innan beska kommentarer tas upp. april till september ca 6 mÃ¥nader om Ã¥ret med bristfällig ventilation Jättebra . och det spelar ingen roll om fönstret är öppet sommar tid när nÃ¥gon varit pÃ¥ wc och gjort sitt naturliga behov . det luktar s--t i alla fall . ocksÃ¥ en sak som tillhör hygienkraven i en fastighet  .  att säkerställa sin fastighet är a&o och det kostar korvören att göra det .
Hur gör du vid dina egna husbyggen . är det hypokondri där med  >:(


 
Om ett självdragshus klarar sig med vent på sommaren när temp ute och inne är densamma, dvs noll vent, samt om huset är tomt, inte så mycket att ventilera, ingen fukt eller matos.

Ocn nej det är ingen fara att stänga av ventilationen! Och om han ställer frågan, så kan han nog överleva utan VV i några timmar, annars skulle han inte frågat, eller hur??

Jag kommer att köra ventilatioen i nya huset endast 1-2 timmar/dag vår, sommar, höst för att ladda VV med Nibe'n, sommaren vädras huset ändå, och dörrar och fönster öppna, samt att köksfläkten kör " egen firma"..
« Senast ändrad: 10 juli 2010, 21:28:49 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Semester !!
« Svar #26 skrivet: 10 juli 2010, 21:30:52 »
Jag drar mig ur diskussionen eftersom den blev så känslomässig.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Semester !!
« Svar #27 skrivet: 10 juli 2010, 21:39:52 »
kännslomässig  >:( 
innan man skriver något ska man vara skodd på regler och förordningar . tips man delar ut ska man kunna stå för och förstå konsekvensen av .
ÄR DET FEL Rocas . Du som byggare vet precis som jag vad som händer med täta fel ventilerade fastigheter . Vill någon förstöra sin egna grejer ok låt dom hållas men det som skrivs här läses av massor med människor och dom tar reda på dom råd folk ger . Ska råden inte vara efter dom normer som finns då . eller ska dom vara något som någon tycker och har fel i.

I Mitt som du skriver Teoretiska resonemang finns en d----a massa praktik också . När man lyckas kombinera det blir resultaten därefter .
Hur Tänker du ? det undrar jag över .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Semester !!
« Svar #28 skrivet: 10 juli 2010, 22:31:51 »
kännslomässig  >:( 
innan man skriver något ska man vara skodd på regler och förordningar . tips man delar ut ska man kunna stå för och förstå konsekvensen av .
ÄR DET FEL Rocas . Du som byggare vet precis som jag vad som händer med täta fel ventilerade fastigheter . Vill någon förstöra sin egna grejer ok låt dom hållas men det som skrivs här läses av massor med människor och dom tar reda på dom råd folk ger . Ska råden inte vara efter dom normer som finns då . eller ska dom vara något som någon tycker och har fel i.

I Mitt som du skriver Teoretiska resonemang finns en d----a massa praktik också . När man lyckas kombinera det blir resultaten därefter .
Hur Tänker du ? det undrar jag över .
cocacola

blir lite konstigt det här
enligt CC så kommer blixtens hus att ruttna elller mögla bort på 3veckor ??
min sommarstuga = fäbod har ingen ventilation mer än golv drag
och den har INTE möglat eller ruttnat på snart 200år
någon eller några måste ha fel ????? eller ?
kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Semester !!
« Svar #29 skrivet: 10 juli 2010, 22:45:30 »
Ja men kom igen nu , vi snackar nya täta hus kjell62.
och läs hela inläggen, dom 3 veckerna han är borta är det korvören han spar . korvören som sen går åt till att få upp tempen i vvb ,
din stuga på 200 år läcker som ett såll om man jämför med nya hus .

vill man sen köra undermålig vent i ett hus som är tätt nästan 6 månader om året får det konsekvenser i en vanlig familj som duschar /badar tvättat torktumlar och lagar mat hemma . det är en väldig massa luftfuktighet som frigörs. .
fläckarna i taken i vÃ¥t utrymmen  kommer fortare än du tror om venten försvinner .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!