Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Semester !!  (läst 15147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Semester !!
« Svar #45 skrivet: 11 juli 2010, 23:01:31 »
Gud vilket tjat.  Det är ju solklart att Sobris och Coca-Cola har rätt, som vanligt.

Det ska inte förekomma uppmaningar som på något sätt strider mot gängse förfarande inom berörda branscher.

Ni är fria att göra som ni vill men jag tar starkt avstånd mot att det rekommenderas saker som strider mot gällande regler.

Lyssna på vad Sobris och Coca-Cola säger.
APAN lägg ner snacket om att ditt hus drar minst el i världen. Visst kan det göra det men då har du inget igång heller.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Semester !!
« Svar #46 skrivet: 11 juli 2010, 23:12:33 »


Än så länge är det inte förbjudet att tänka/refeltera själv, men vem vet.....

...om vissa tar en självpåtagen auktoritetsroll.....så är det slut med den saken.

Vi skall diskutera sakfrågan.....inget annat.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Semester !!
« Svar #47 skrivet: 11 juli 2010, 23:34:23 »
tänka är helt ok fråga är helt ok lyssna och lär är helt ok .
sak frågor är helt ok .
att beskylla någon för "hus hypokondri" tillhör inte saklighet.
du har själv skrivit texten. reducerad ventilation får inte heller ge uppskov till skador på fastigheten .(vilket jag påtalat sakligt) och försökt att förklara vad som händer i en fastighet som blir utsatt för liknande drift förhållande .

är det mig du menar med en självpÃ¥tagen auktoritets roll ?  
« Senast ändrad: 12 juli 2010, 06:52:33 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Semester !!
« Svar #48 skrivet: 12 juli 2010, 07:30:28 »
C-C

Flera skribenter antyder att man ej skall experimentera utan blint följa generella  myndighetsdirektiv.

Den inställningen är felaktig, enligt min uppfattning.

Hypondri och överkonsumtion av läkarvård är ett mycket stort problem....kostnads/hälsomässigt. Sunt förnuft och egenvård borde råda.

Sunt förnuft när det gäller egna hus.....borde också gälla.

Ett eget exempel: Jag köpte/installerade en std maskin, 2025, december 2008. Dum som jag var litade/antog jag att en svensktillverkad produkt var anpassad efter svenska förhållanden.

I vintras frös förångaren sönder eftersom inget kondenstråg var extramonterat.

Mitt försäkringsbolag har betalat reparationen, men det är kapitalförstöring.

JAG BORDE  HA TÄNKT SJÄLV OCH ANVÄNT SUNT FÖRNUFT.
« Senast ändrad: 12 juli 2010, 13:10:51 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Semester !!
« Svar #49 skrivet: 12 juli 2010, 08:27:29 »
Var och en gör som man själv vill..och använder sunt förnuft, och det är tur, trådskaparen haar redan stängt av sin vent och åkt på semester!

Jag har på det som behövs vara på! Finns många med mig som förbrukar lite..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Semester !!
« Svar #50 skrivet: 12 juli 2010, 08:57:57 »
Ni är verkligen tröga på riktigt ;)

Det som sägs är att det inte ska gå ut som rekommendationer som läses av 1000tals personer.

Experimentera som ni vill, det gör jag med.  Men rekommendera det inte till alla.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Semester !!
« Svar #51 skrivet: 12 juli 2010, 08:59:25 »
Såvitt jag vet ger Boverket bara ut råd och rekommendationer som mer eller mindre används som praxis. Det är ju ingen lagbok det handlar om. Utifall man inte följer Boverkets råd så har man ju tagit en egen risk mot försäkringsbolag t.ex. Om boverket skulle ge ut lagar så har de ju ansvar för skador som uppstår om den "lag" de skriver visar sig felaktig. Jag tror knappast de är intresserade av ett sånt ansvar. Gör man avsteg från Boverkets rekommendationer vid nybyggnad är det väl dessutom tveksamt om man får bygglov. Hur man sen använder sin fastighet är ju upp till ägaren. En hyresgäst däremot kan ju i en konflikt mäta mot BFS och vinna en rättslig tvist med avvikelsen som grund.

Vad sen gäller egna erfarenheter så är det väl just det ett sånt här forum är till för, att dela med sig och diskutera vad som funkar för individen. Skall man bara peka ut Boverkets råd fyller väl inte ett forum någon funktion?
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Semester !!
« Svar #52 skrivet: 12 juli 2010, 09:44:28 »
Vad sen gäller egna erfarenheter så är det väl just det ett sånt här forum är till för, att dela med sig och diskutera vad som funkar för individen. Skall man bara peka ut Boverkets råd fyller väl inte ett forum någon funktion?

Bra skrivet, instämmer till fullo. Intressant är ju faktiskt att veta vad andra har för erfarenheter oavsett om det är "rätt" eller "fel". Sedan ligger förstås beslutet på en själv hur man väljer att göra. Paragrafryttare skapar ingen utveckling och framåtanda.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Semester !!
« Svar #53 skrivet: 12 juli 2010, 09:58:15 »
Rocas .att kunna tänka utanför boxen som man kallar det är en talang som en del människor är begÃ¥vade med.  Thumbsup
Dom förstår också konsekvensen i sina tänkanden .

 Ã¶verkonsumtionen av läkemedel  i samhället är nÃ¥got vi dagligen ser biverkningar av .
din nibe maskin tycker inte jag vi försäkringstagare skulle stått för .Det skulle Nibe gjort . gör dom en värmepump för försälning i norden ska den vara anpassad för våra förhållanden .


sunt förnuft är vad jag och flera med mig försöker att förmedla .

Man kan gå utanför boverkets råd och praxis Bara man förstår konsekvenserna av sin handling , Det finns anledningar till varför dom finns . åratal av forskning av människor med spetskompetens inom området . Tycker nog att man kan utgå från deras råd som en mått stock på vad man kan göra inom dom delar dom beskriver , Varför Uppfinna hjulet 2 gånger

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1726
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Semester !!
« Svar #54 skrivet: 12 juli 2010, 10:43:08 »
Vad sen gäller egna erfarenheter så är det väl just det ett sånt här forum är till för, att dela med sig och diskutera vad som funkar för individen. Skall man bara peka ut Boverkets råd fyller väl inte ett forum någon funktion?

Bra skrivet, instämmer till fullo. Intressant är ju faktiskt att veta vad andra har för erfarenheter oavsett om det är "rätt" eller "fel". Sedan ligger förstås beslutet på en själv hur man väljer att göra. Paragrafryttare skapar ingen utveckling och framåtanda.
Bra skrivet. håller med
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Semester !!
« Svar #55 skrivet: 12 juli 2010, 11:57:26 »
Denna tråd har nästan 10 gånger fler som läser än vad antalet inlägg är.
Räknar vi det lilla antalet unika PERSONER som skriver i  förhÃ¥llande till
alla som läser så blir kvoten ännu större. Den som själv är med och skriver
har säkert en ganska bra förmåga att sortera bort tokerier och att anpassa
specifika råd efter sina egna förutsättningar. Där finns inte något stort problem.

Problemet är när någon läser lösryckta råd som ges utifrån speciella förutsättningar
och utan att förstå konsekvenserna tillämpar dem i sitt eget hus. Då kan det gå riktigt
galet.

Med största sannolikhet har det inte hänt något dramatiskt alls i tråskaparens hus
när han kommer hem efter tre veckors semester med stängd ventilation och avstängt
varmvatten. Men det är fatktiskt helt ointressant i det stora hela. Det som är intressant
på riktigt är att dra erfarenheter av de gånger det går galet och att förstå orsakerna.
Det är precis detta som har samlats i t.ex BBR. Det vore korkat att strunta i sådan
erfarenhet. Erfarna hantverkare och skadereglerare ser varje vecka fall där det gått
snett.

Från enstaka fall kan man alltså inte lära sig vad som funkar generellt sett. Däremot kan
man med stor säkerhet uttala sig om lösningar som INTE funkar även från enstaka fall.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad taz79

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Semester !!
« Svar #56 skrivet: 19 augusti 2010, 07:42:07 »
Som sagt, dessa 3 veckor bor det ingen i huset, och blir inte mögel i ett tomt hus på sommaren!! Utan vent på vintern så finns risk för fukt i kallvinden, det köper jag.

Det är precis tvärt om Apan.. Det är på sommaren du skall vara noga med ventillationen då luften bär betydligt mer vatten som kondenseras på ytor när kvällen kommer.. Den absoluta fuktigheten (AF) är mycket högre på sommaren. Ju högre temperatur i luften desto mer mängd vatten kan luften bära. När temperaturen sedan sjunker så klarar luften inte av att bära allt vatten och det kondenseras då..

När det gäller frågan i tråden väljer jag att inte svara för att inte starta diskussionen igen ;)
Boende i en och en halvplans hus på 180kvm. Övervåning oinredd och oisolerad för tillfället. Boende på 120 uppvärmda kvm. Huset byggt 2009-04. Nibe 360P med Golvvärme i nedervåning. Kamin för vedeldning.
Årsförbrukning: 7274 kWh (All El) (2 vuxna i hushållet)
Förbrukning (kWh) (Tot:HH+VP):
2010-Jul 342  2010-Jun 288  2010-Maj 376  2010-Apr 568  2010-Mar 693
2010-Feb 1013  2010-Jan 1209  2009-Dec 818  2009-Nov 651
2009-Okt 647  2009-Sep 364  2009-Aug 305  2009-Jul 293  2009-Jun 354

Utloggad blixtens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Semester !!
« Svar #57 skrivet: 27 september 2010, 18:12:14 »
Missade att jag skulle avslöja hur jag gjorde  ^-^ Det blev en väldig debatt om ventilation och det som jag har förstÃ¥tt att man inte " fÃ¥r diskutera " nÃ¥n bakterie  som trivs i ljummet vatten . Vi kan kalla den " legge " sÃ¥ kan den vara anonym  :D . Men jag gjorde helt enkelt sÃ¥ att jag slog AV  8) den , det kändes bäst , och med ingen som  duschar i huset och ca 28 ºC till  30 ºC grader varmt i Swe , sÃ¥ blev det nog inte sÃ¥ fuktigt i huset ! Tack för alla inlägg,tips,idéer / Magnus . :)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Semester !!
« Svar #58 skrivet: 14 november 2010, 12:33:40 »
Klokt beslut, hoppas att ditt hus inte har ruttnat upp, och att du fått legionella och alla andra livfarliga sjukdomar som kan dyka upp i ett tomt hus under 3 veckor..!

Kommer att göra likadant..som sagt upp till var en..tur det..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!