Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Semester !!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Semester !! (läst 15531 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
blixtens
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
blixtens
Semester !!
«
skrivet:
08 juli 2010, 08:46:56 »
Citera
Är det lönt att slå av sin anläggning om man ska vara borta i 3 veckor ? eller ska 360p stå själv hemma och hålla varmvatten till ingen nytta ??
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
SV: Semester !!
«
Svar #1 skrivet:
08 juli 2010, 19:29:47 »
Citera
Slå av den!
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
Olle61
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1481
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle61
«
Svar #2 skrivet:
09 juli 2010, 17:02:12 »
Citera
Jag slog av bergvärmepumpen förra semestern. En cirkulationspump kärvade fast. Jag skall inte göra så igen...
Loggat
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3352
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #3 skrivet:
09 juli 2010, 17:14:50 »
Citera
nej varför det .huset mår bra av att vara grund ventilerat , och vill du inte ha varmvatten när du kommer hem .tycker själv att det tillhör hygien kraven att få en varm dusch när man kommer hem från semestern och inte vänta i 5-8 timmar på att få duscha . så slå inte av ventilationen .
Det är inget bra råd
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #4 skrivet:
09 juli 2010, 17:37:24 »
Citera
Jag hade slagit av den, är ingen fara med ventilationen, är huset tomt så är det inte så mycket att ventilera, och VV bestämmer han själv om han måste akutduscha när han kommer hem.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #5 skrivet:
09 juli 2010, 17:48:08 »
Citera
vad grundar du det på. att det inte är någon fara med att slå av ventilationen ?
att slippa vänta på en dusch i sitt eget hem tillhör vanlig levnadsstandard . frugan min skulle nog skjuta ut sig om det inte fanns varmvatten när hon kom från en semester . och jag med
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #6 skrivet:
09 juli 2010, 19:58:44 »
Citera
Om ett självdragshus klarar sig med vent på sommaren när temp ute och inne är densamma, dvs noll vent, samt om huset är tomt, inte så mycket att ventilera, ingen fukt eller matos.
Ocn nej det är ingen fara att stänga av ventilationen! Och om han ställer frågan, så kan han nog överleva utan VV i några timmar, annars skulle han inte frågat, eller hur??
Jag kommer att köra ventilatioen i nya huset endast 1-2 timmar/dag vår, sommar, höst för att ladda VV med Nibe'n, sommaren vädras huset ändå, och dörrar och fönster öppna, samt att köksfläkten kör " egen firma"..
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #7 skrivet:
09 juli 2010, 20:18:06 »
Citera
det är inte noll i en själdrags kåk.dom läcker som såll
läs lite i vad bbr säger om ventilation till hus minkrav m-m innan man rekomenderar någon att stänga av venten .Tar du fel och funktions ansvar för dom råden ?. du vet apan lite nyare kåkar är lite tätare en än gammal kåk från 60 talet .
det du rekomenderar är utanför gällande regler . undrar du inte varför dom kom till . tror nog att dom tjejer och killar som forskat på det här ligger lite före dig . vill du förstöra ditt hus varsegod men rekomendera inte någon annan att frångå gällande regler , En dusch på sommaren /våren hösten i ditt badrum utan vent
varsegod gör det,
c-c
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #8 skrivet:
09 juli 2010, 20:27:13 »
Citera
Som du vet så rörs luften väldigt lite i ett självdragshus på sommaren, viktigast är god ventilation på vintern, ett hus som står tomt förstörs knappast utan ventilation, om ingen bor där, ingen fukt eller mat os.
Detta hus skall ventilera 177kbm/ timme, det gör det långtifrån, och på sommaren står fönster öppna på övre plan ca 5cm.
Kommer att göras även på nya huset, tänker inte köra ventilatioen dygnet runt med öppna dörrar och fönster, ganska slöseri, och åker vi bort stängs det av om inte värmebehov finns.
Over and out..
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #9 skrivet:
09 juli 2010, 20:36:12 »
Citera
som jag skrev, gör som du vill i ditt eget hus men rekomendera någon något som ligger utanför BBR käns inte okey.
cocacola
Det finns lite att läsa om ventilation och regler i en tråd som sobris skriver . titta på hans inlägg
«
Senast ändrad: 09 juli 2010, 20:39:39 av cocacola
»
Loggat
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3968
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #10 skrivet:
09 juli 2010, 20:47:03 »
Citera
Apan redogör för sin uppfattning......efter att en fråga har ställts.
Att mena att han ger råd och skall ta ansvar för konsekvenserna......tycker jag är att dra saken för långt.
Till bloggskaparen: Prova dej fram.
Min gissning är att Apan har rätt.
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #11 skrivet:
09 juli 2010, 21:25:43 »
Citera
redogör för sin uppfattning rocas?. frågan som ställs är kan man slå venten . och någon svarar ja. . svarar man på en teknik fråga måste man veta att det är enligt gällande normer . det gäller alla svar . Forumet ska väll vara till för en sanningsenlig källa . Ger man ett felaktigt råd och någon gör som du skrivit rocas och rekomenderat . vem ska ta ansvaret för det ? det finns exempel på när venten stängts av då hela fasader har frusit ner på grund av ångtrycket innifrån . MÖGEL p.g.a underventilerade utrymmen m-m vems är ansvaret . Svårt att säga till försäkringsbolaget jag gjorde som dom sa på värmepumpsforum .
nej ska ett råd ges ska det vara enligt gällande normer och funktioner .Det är det regelverket är till för .att skydda oss människor med en dräglig inomhusmiljö med säkerställda drift förhållanden på fastigheten .
cocacola
ps Rocas du gissar fel
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #12 skrivet:
09 juli 2010, 21:29:05 »
Citera
Som sagt, dessa 3 veckor bor det ingen i huset, och blir inte mögel i ett tomt hus på sommaren!! Utan vent på vintern så finns risk för fukt i kallvinden, det köper jag.
Loggat
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3968
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #13 skrivet:
09 juli 2010, 22:09:01 »
Citera
CocaCola utgår ifrån ett teoretiskt resonemang.
Jag förespråkar praktiska experiment...
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #14 skrivet:
09 juli 2010, 22:11:32 »
Citera
Samma här, och gillar att optimera, och BBR gäller bara nya hus, ej detta hus från -71.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Semester !!
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 793
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info