0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter inte orimligt att en TV står på 6h per dag, snarare i underkant.Exempel 42" plasma eller CCFL-LCD = 0,15*6*365=328kWh per år.Om man istället hade köpt en LED-LCD hade man då sparat 164kWh per år, inte mycket tycker jag och med tanke på att man till viss del kan tillgodogöra sig värmen handlar det om MAX 100:- per år i skillnad.
Citat från: Apan skrivet 11 juli 2010, 12:09:46Undrar hur många tv timmar det blir på 1år? Grov uppskattning med 2 tv här ca 5-7timmar/ em/kväll.Här svammlas det. Thumbsup Förstår inte riktigt. Tittar du på tv 5-7 timmar per dygn?... 437kWh/år
Undrar hur många tv timmar det blir på 1år? Grov uppskattning med 2 tv här ca 5-7timmar/ em/kväll.
Det är skillnad på att titta på tv och ha tv'n igång.Här hemma går tv'n igång på eftermiddagen när barnen kommer hem från skolan. Sen slås den av framåt midnatt när siste man går och lägger sig.Nu på sommaren varierar det lite mer, men i snitt är den nog igång minst lika länge.Iofs har jag bara en 28" CRT som drar stadigt 80W.
Citat från: Mike skrivet 12 juli 2010, 10:22:32Låter inte orimligt att en TV står på 6h per dag, snarare i underkant.Exempel 42" plasma eller CCFL-LCD = 0,15*6*365=328kWh per år.Om man istället hade köpt en LED-LCD hade man då sparat 164kWh per år, inte mycket tycker jag och med tanke på att man till viss del kan tillgodogöra sig värmen handlar det om MAX 100:- per år i skillnad.En Samsung 46:a med led maxar 200Watt.
..att du tycker plasma flimrar i butiksmiljö kan bero på att man matar den med 60Hz-material, .. De flesta saker man ansluter till en TV arbetar dock med 24Hz eller 50Hz och då är det inget problem så länge 100Hz-funktionen är aktiverad...LCD:ns stora nackdel är rörelseskärpa och tittvinkel där är plasma så mycket bättre så LCD får lämna walk-over.
En annan fördel med plasma är ju att man ganska lätt lagar den själv om den jäklas....se film!http://www.videobash.com/video_show/how-to-fix-a-plasma-tv-1290