Till slut så gav då äntligen min 32tum stora, 60kg tunga kluns till TV upp.. studs Kunde med ens se en platt och smäcker sak på 46-50 tum inom kort pryda min vägg... Så jag begav mig till stora stada för att lite snabbt hitta den Tv som passade mig och min plånbok perfekt..
Behöver jag ens nämna att jag kom hem tomhänt?
Djungel är nog min största underdrift sedan den berömda inlandsisen försvann
det var lcd, lcd a'la led och plasma i 2-7000 tum varvat om vartannat med olika program i allihop.. kändes det som i alla fall
Bidde att bära ner gästrumstjockisen (TV:n, inte någon besökande gammal släkting) på 28 tum istället och försöka förkovra sig lite i ämnet.. Å var gör man det bäst, om inte på detta eminenta forum? Thumbsup
Hittade en gammal tråd i ämnet, men det har säkert hänt en del sedan dess... Vad jag förstår så är Mike ohyggligt väl insatt i ämnet, och hoppas att du kan komma med ett par tips..
Du hade en lista med frågor du villa ha svar på i den gamla tråden så jag börjar med dom.
1. Till vad skall TV:n användas (Monitor, SD-TV, HD-TV osv)
Som "vanlig TV" mestadels Discovery för min del Thumbsup men även en del hd program och filmer.
2. I vilken miljö skall den stå (ljus, mörk lokal etc)
I ett vardagsrum som tyvärr har ett söder fönster mitt emot TV:n, kanske ska införskaffa rullgardin..
3. Vilket avstånd skall den ses ifrån
C:a 3,5m
4. Vilken storlek hade du tänkt dig
46-50 tum.. typ..
5. Hur mycket pengar är du villig att spendera
En ohygglig summa pengar.. ca: 10-12.000
Har förstått att det är småpotatis för grabbarna med breda hängslen.
6. Har du några ideologiska motiv till att välja bort plasma eller LCD
Nja.. Lite orolig för plasmans inbränning och elförbrukning
7. Tillhör du den lilla skaran som ser fosforspår på en plasma
Det tror jag inte.
8. Vilka tittvinklar kommer du att ha mot TV:n
Nästan bara rakt framifrån.
9. Hur viktig är energiförbrukningen
Hmm... Har ju skaffat värmepump, så jag jagar kWh som aldrig förr, är snålare nu med vv än när jag körde med 2x6kW elpatron i vedpannan.. Förr spelade det ingen roll vad man gjorde, elmätaren snurrade som en byggfläkt ändå.. Nu är det nästan lite sport att få låga elräkningar.
Så elförbrukningen är ganska viktig..
Energimässigt så är väl sk. led-tv det bästa? (Vet att det inte är riktig led, men kan vi inte kalla dom det för att hålla isär dom) Men då finns det väl bara edge-led som kan hamna i min prisklass? Är dom så dåliga som vissa vill göra gällande?
Vilken sorts TV är minst känslig för reflexer?
Vore väldans tacksam för lite råd, kommer säkert på fler funderingar men ska kliva upp om drygt 5h så tankeverksamheten börjar avta. Blir sängen nu..