0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Återigen LCD och LED är exakt samma panel som visar bilden, man belyser den bara med lysdioder istället för CCFL-lysrör!Det finns inga LED-tv utan det som benäms LED är LCD-TV med LED-belysning av LCD-panelen.
Citat från: Blacklevel skrivet 09 juli 2010, 22:43:10Äh!! Men va f-n..Nu blir jag förbryllad!!! Elgiganten säger 150 respektive 320w, men om man tar och jämför dessa två på elgigantens sida så man får dom bredvid varandra då är det helt plötsligt 290 respektive 320!!Experts hemsida säger 150 och 175!! Säger som Hoola bandoola band:Plasma är lite lurigt att skriva förbrukning på eftersom en vit bild drar 200-250W på 42" med svart bild tar 50-100W därför kan en snittförbrukning ligga på 150W.Skit i förbrukningen är mitt råd, ta det som ger dig bäst bild, värmen kan du till viss del tillgodogöra dig och även om det drar lite mer så blir det inte många kronor på ett år ändå.
Äh!! Men va f-n..Nu blir jag förbryllad!!! Elgiganten säger 150 respektive 320w, men om man tar och jämför dessa två på elgigantens sida så man får dom bredvid varandra då är det helt plötsligt 290 respektive 320!!Experts hemsida säger 150 och 175!! Säger som Hoola bandoola band:
Värmen är ju ej bortkastad, i allafall ej på vintertid..Sluta jämför och börja impulshandla!
Citat från: Apan skrivet 10 juli 2010, 08:49:40Värmen är ju ej bortkastad, i allafall ej på vintertid..Sluta jämför och börja impulshandla! Det är ingen bra värme för pengarna! Mycket av förlusterna lir inte värme.
Så all energi som en tv förbrukar blir värme? ThumbsupPå mina skärmar ser jag rörlig fin bild och ur högtalarna hör jag fint ljud. Purjo_ i högtalarna har du den energin som du nämner...
Ljuset från skärmen strålar ut i rummet och absorberas som värmeenergi.Ljudet är rörelseenergi som bromsas av rummet och omvandlas till värme. Annars skulle det ju fortsätta att låta i all oändlighet...
Efter dessa dagars hetta har jag ännu ett skäl att leta efter en energisnål TV. Jag har lyckats hitta en plats i huset/förrådet där det bara är 26 grader svalt ännu. I vardagsrummet är det 29 grader utan TV. Jag skulle inte vilja sätta igång 300 watt plasmaelement i denna hetta. fast i övrigt vill jag ha en energisnål av ideologiska skäl. Sitter nu vid min nya 20 Watts datorskärm fast datorn i sig värmer säkert minst 60 W.
Undrar hur många tv timmar det blir på 1år? Grov uppskattning med 2 tv här ca 5-7timmar/ em/kväll.