0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oj vad underbart det har varit idag med kyla inomhus, värt varenda krona, som mest har det varit 33-34 ute och nu 21:00 är det fortfarande 29 grader ute.19 inne kanske är lite lågt men men...Pumpen toppade på ca 530W idag och jag kyler numera hela huset.
Så kallad Frikyla är nog ingen höjdare precis....kostar skjortan att installera och jag skulle bara använda det kanske 10 dagar/år. Men kyla från en LL inverter som man installerat för uppvärmning är suveränt. Det är andra dagen i år som jag kör mina små Panasonic E9DKE värmepumpar för kyla. Kostar några 10öringar per timme. Mitt trick är att starta pumparna för kyla tidigt på morgonen med timer, innan huset hunnit värmas upp. Och att minska ventilationen och hålla ytterdörrar och fönster stängda, så att man inte får in för mycket varm uteluft.Det sägs att den stora fördelen med frikyla jämfört med LL inverter, är att timkostnaden blir låg. Det är nog bra i Sahara, men med dom få varma dagar vi har i Sverige betyder det ingenting.
och ni med el-mätare på era pumpar, hur mycket drar dom nu när den tropiska värmenär som värst
detta med vatten på utedelens VVX hjälper faktiskt upp EER värdet, och gör så strömförbrukningen minskar, på en av mina pumpar så stripade jag fast kondensvattenslangen precis i överkant på VVX, så vattnet som droppar ut rinner längs med lamellerna och förångas, så den energi som åtgick för att kondensera vattnet inne, får jag tillbaka i utedelen, inte jättemycket, men ändå..