Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hejsan på er alla.  (läst 12124 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Hejsan på er alla.
« skrivet: 19 juni 2010, 22:23:23 »
Som nybliven värmepumpsinnehavare så säger jag hej till er alla och hej då till pelletsforumet som jag varit flitig besökare av tidigare. Pelletsbrännaren har nu blivit ersatt med en ECoair 107 + ECoel så nu kommer jag att vara en flitig besökare här och ta del av all er samlade kunskap. Redan innan jag installerade min nya anläggning så var jag här och läste på lite och det har gett mig mycket kloka tips. Redan nu har jag en undran. Jag utgick ifrån att så här års när man bara vill ha varmt tappvatten så skulle vp lätt sköta om det utan tillskott av någon elpatron, men enligt ctc:s tekniker så är det mer ekonomiskt att låta elpatronen spetsa tappvattnet då den förbrukar mindre energi än fläkt + kompressor. Jag har också provat att stänga av den övre elpatronen men då får jag knappt ljummet vatten. Jag förstår inte heller varför bör-värdena ändrar sig av sig självt. Värmen är avstängd nu så inte påverkar väl framledningstempen mina börvärden eller...? Tackar på förhand för alla kloka och nyttiga tips som jag kommer att få här.
Mvh Conny
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2010, 23:30:49 »
Låter märkligt, jag kör utan elpatron inkopplad och har alltid mellan 50 - 55 grader i undre pannan och alltid minst 50º i övre pannan, och har aldrig haft några problem med varmvatten.

Om det sedan är som teknikern säger, att elpatronen förbrukar mindre energi än fläkt plus kompressor, förstår jag inte varför man inte låter elpatronen sköta även värmen under vintern.
Det måste ju vara dumt att använda pumpen om elpatronen drar mindre energi, framför allt under vintern då kompressorn har mycket sämre COP än vad den har under sommaren, och fläkten dessutom går på full fart i stället för halv fart som den gör på sommaren.

Skulle var intressant att höra teknikern förklara varför CTC´s värmepump drar mer ström än elpatronerna och varför man ska använda en sådan pump i stället för elpatroner över huvud taget.

//Ronnie
« Senast ändrad: 20 juni 2010, 00:03:33 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2010, 08:46:24 »
Hej igen. Jo, som han förklarade för mig tolkade jag det som att det handlar om vilket effektbehov man har. För att bara värma tappvatten skulle elpatronen ligga på dryga 1Kilowatt medans fläkt + kompressor alltid tog drygt 2 Kilowatt. Vilket alltså skulle göra det mer ekonomiskt att inte bara använda pumpen till att värma tappvattnet. Men när man sedan ska värma upp huset och effektbehovet ökar rejält så ligger pumpen kvar på sina dryga 2 Kilowatt medans patronen skulle förbruka väsentligt mycket mer. Sedan har jag förstått att pumpen sommartid alltid värmer till 55´ men vid vilket värde ska den slå till. På min panna står följande värden : övre panna 45´ elpatron 0 Kw  nedre panna 40´ elpatron 6Kw och då startar ju inte pumpen förren 35´.Även om jag går in på avancerat och ändrar börvärdet på nedre till 50´ så står det fortfarande 50´i menyn på aktuell driftinfo..? Jag har förstått att börvärdet också påverkas av vilken framledningstemps. behov man har men gäller det även när värmen är avstängd ?
Hälsningar Conny
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2010, 08:59:22 »
Såg just att det blev lite fel i mitt inlägg ovan. Det ska vara att även om jag ändrar börvärdet på panna nedre till 50´så står det fortfarande 40´ vid aktuell driftinfo. Det vore intressant att få veta vilka inställningar du har på din anläggning Ronnie.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2010, 09:14:10 »
Hej.  Din tekniker snackar skit. erp och jag har haft våra duster, men på den punkten tror jag nog att vi är överrens.
När du har köpt 1000kwh ström till VV så har elen dragit 1000kwh, men köper du det via värmepumpen så ger den dig 1000kwh men drar bara 250kwh.
Hur kan det vara mer ekonomiskt med el?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2010, 09:50:59 »
Väldigt märkligt resonemang  Sc:,h. Som sagt var; Varför skall man ha VP'n över huvd taget om elpatronen är biligare?
Be din tekniker registrera ett konto här och förklara exakt hur han tänker.
En VP drar ström - Det är ett faktum. Vad som också är ett faktum är att man får tillbaks värmeenergi motsvarande elförbrukningen * COP. En elpatron kan inte ha bättre COP än 1, men VP'n borde ligga närmare 4 den här tiden på året.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2010, 09:55:48 »
Javisst är det ett mkt märkligt resonemang, anledningen till hans uttalande är väl såvitt jag kan förstå att han inte är någon tekniker inom området ifråga överhuvudtaget utan snarare ett helt okunnigt stolpskott. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #7 skrivet: 20 juni 2010, 10:15:47 »
Om vi har förångningstemp 10 grader Kondenseringstemp 55 ,överhettning 4 , underkylning 4,så får vi ett COP på 3,29 i ett log(p)H diagram . 3,29 som sämst i VV cykeln är bättre än el.          

PerJ , 0,7 i isentropisk effektivitet ;)
« Senast ändrad: 20 juni 2010, 10:32:26 av VP ORAKLET »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3352
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #8 skrivet: 20 juni 2010, 10:36:20 »
 :) du kan säkert ha rätt v-p oraklet . diagrammet ser bra ut Thumbsup
 men i copelands beräknings program blir det till och med  3,96  i dagg punkten vid samma förhållanden ,
så stämmer det är resultatet ännu bättre med värmepumpen.
coca cola *vinkar*
« Senast ändrad: 20 juni 2010, 10:43:07 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #9 skrivet: 20 juni 2010, 10:44:36 »
tror nog att Copeland missar den isentropiska effektiviteten ;D

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #10 skrivet: 20 juni 2010, 11:06:29 »
Jag undrar också hur man klarar att hålla över 50´ i övre pannan med övre elpatronen avstängd. Med de inställningar som jag skrev här ovan i mitt inlägg så sjunker den tempen ner till 37´och då blir det inte så varmt vatten..Skulle vara intressant att få veta vad ni har för inställningar på era anläggningar. Har någon några tankar om det här med flytande resp. fast kondensering ?
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #11 skrivet: 20 juni 2010, 11:44:06 »
Nu kommer vi in på frågeställningar som har lett till ett rabalder för några veckor sedan :)
Det finns några trådar på CTC forum BV delen samt en som heter täta ut. Läs dem.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #12 skrivet: 20 juni 2010, 12:39:27 »
Jag undrar också hur man klarar att hålla över 50´ i övre pannan med övre elpatronen avstängd. Med de inställningar som jag skrev här ovan i mitt inlägg så sjunker den tempen ner till 37´och då blir det inte så varmt vatten..Skulle vara intressant att få veta vad ni har för inställningar på era anläggningar. Har någon några tankar om det här med flytande resp. fast kondensering ?

Kör du flytande kondensering så kan du inte alltid få 50 grader i tanken eftersom VP'n bara värmer till den temp husvärmen behöver för tillfället. Om VP'n skall värma till samma temp hela tiden har du ju per definition fast kondensering.
Detta kan kanske förklara din teknikers resonemang - Flytande kond ger bättre verkningsgrad på pumpen men kräver elpatron för att spetsa varmvattnet. Det han menar är kanske att flytande kond + elpatron ger bättre total ekonomi än fast kond utan elpatron.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #13 skrivet: 20 juni 2010, 14:23:34 »
Betyder det att många här kör med fast kondensering ? Är det något som man kan ställa in i någon av menyerna ? Min pump jobbar nu bara mellan 40´ till 45´ och jag skulle vilja att  det var mellan 50´till 55´´ så att den värmen hjälper den övre pannan så att det inte behövs något eltillskott där.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #14 skrivet: 20 juni 2010, 15:22:32 »
Alla här med CTC kör med fast kondensering vid sommardrift. Pumpen går bara i fast kondensering, normalt mellan 50-55 grader, när den går i sommardrift. Det är bara vid värmedrift pumpen går i något som liknar flytande kondensering, eftersom framledningstemperaturen då styr vilka temperaturer pumpen ska starta och stoppa vid.

När pumpen bara kör för varmvatten, alltså när den går i läge sommardrift, kör den alltid mellan 50-55 grader, den startar vid 50º och värmer till 55º. Gör den inte det, så är det antingen något fel som bör åtgärdas, eller är VPmax ställt till en lägre temp. Är exempelvis VPmax ställt till 45º går pumpen mellan 40 - 45 grader.

Håller inte båda pannorna minst 50º, så är det antingen fel någonstans eller är VPmax ställt på en lägre temperatur, som då styr pumpen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 20 juni 2010, 15:29:11 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!