0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: MGKea skrivet 21 juni 2010, 12:31:03Citat från: joka83ed skrivet 21 juni 2010, 11:42:11CiteraÅkarn gör en förlust. Du gör vinsten. Åkarn är dum.Nu handlar detta om ved till en kamin/panna, inte det nybeställda köket som nån ska ha hemkört.Så länge det finns pannor och kaminer så kommer svart vedtransport att finnas och den är i 99/100 fall betalad i svarta pengar, inte för att jag tar betalt i svart utan att kaminägaren SKA betala svart för att hålla nere priset.Åkarn gör ingen förlust på det, körde jag det inte blev det inte kört vitt heller för den delen.Lastbilar har väl färdskrivare ... ?Ja det har lastbilarna men den har ju inget med svart eller vit arbetskraft att göra.Har jag inte kört kör-och-vilotiderna fullt ut för varje vecka kan jag ju köra för nöjets skull tills körtiderna är slut.Färdskrivaren visar ju bara om jag kört lagligt, haft mina raster och rätt dygns/helg vila.
Citat från: joka83ed skrivet 21 juni 2010, 11:42:11CiteraÅkarn gör en förlust. Du gör vinsten. Åkarn är dum.Nu handlar detta om ved till en kamin/panna, inte det nybeställda köket som nån ska ha hemkört.Så länge det finns pannor och kaminer så kommer svart vedtransport att finnas och den är i 99/100 fall betalad i svarta pengar, inte för att jag tar betalt i svart utan att kaminägaren SKA betala svart för att hålla nere priset.Åkarn gör ingen förlust på det, körde jag det inte blev det inte kört vitt heller för den delen.Lastbilar har väl färdskrivare ... ?
CiteraÅkarn gör en förlust. Du gör vinsten. Åkarn är dum.Nu handlar detta om ved till en kamin/panna, inte det nybeställda köket som nån ska ha hemkört.Så länge det finns pannor och kaminer så kommer svart vedtransport att finnas och den är i 99/100 fall betalad i svarta pengar, inte för att jag tar betalt i svart utan att kaminägaren SKA betala svart för att hålla nere priset.Åkarn gör ingen förlust på det, körde jag det inte blev det inte kört vitt heller för den delen.
Åkarn gör en förlust. Du gör vinsten. Åkarn är dum.
Du har inte funderat över vad som händer vid revision?
Spårar ur denna tråd ännu mer ThumbsupSnart finns det väl bara ett ämne till som staten kan lägga skatt på? Schablon baserad energiskatt på veduppvärming.... SKV kommer säkert att kontrollera de som säljer ved när de har röjt färdigt i de nya kassaregistren annars blir väl några arbetslösa Hur många restauranger, frisörer etc kommer att stryka med pga kassaregistren? Den lokala restaurangen där jag bor kan man aldrig betala med kort hos, varför? Jo, troligen svarta intäkter som döljs då inga transaktioner kan spåras. Skall det drivas vitt så blir det säkert dyrare och då köper folk mindre och så ökar arbetslösheten då många tvingas ge upp.....
CiteraDu har inte funderat över vad som händer vid revision? Vad företaget tjänar har inte med miltalet på lastbilen att göra, man kan tjäna bra på lite mil såsom på många mil. Ej heller kollas det upp på det viset så man ska redovisa milen på färdskrivaren mot företagets förtjänst.Färdskrivaren är en detalj för sig, där kollas det enbart upp att man har lagliga kör-och-vilotider, inte jobbar mer än 15 timmar/dag, kör för fort, och lite annat trams.
Svartjobben inom målning och bygg har i princip försvunnit.
Citat från: joka83ed skrivet 21 juni 2010, 12:59:35CiteraDu har inte funderat över vad som händer vid revision? Vad företaget tjänar har inte med miltalet på lastbilen att göra, man kan tjäna bra på lite mil såsom på många mil. Ej heller kollas det upp på det viset så man ska redovisa milen på färdskrivaren mot företagets förtjänst.Färdskrivaren är en detalj för sig, där kollas det enbart upp att man har lagliga kör-och-vilotider, inte jobbar mer än 15 timmar/dag, kör för fort, och lite annat trams. Jag är inte expert på området men umgås privat mycket med myndighetsanställda. Befarar att skattemyndigheten tar en titt på körloggen och jämför med det som fakturerats. Diffar det för mycket blir den sköntaxering för företaget eller ägaren...
Än så länge görs det inte men har hört att det är på G, hur som helst blir det ändå svårt att kolla upp.De svarta turer som blir ligger på retur i den ordinarie rutten. Sen är det inte ett lass i veckan det handlar om som C-C tog som exempel, blir knappt ett i månaden, svarta pengar kan tjänas utan en virkesbil oxå.
Citat från: joka83ed skrivet 21 juni 2010, 13:23:28Än så länge görs det inte men har hört att det är på G, hur som helst blir det ändå svårt att kolla upp.De svarta turer som blir ligger på retur i den ordinarie rutten. Sen är det inte ett lass i veckan det handlar om som C-C tog som exempel, blir knappt ett i månaden, svarta pengar kan tjänas utan en virkesbil oxå.Visst går man idag genom körjournaler idag. De är ju ett underlag i bokföringen. Färdskrivaren är ju ett bevismaterial.Men hur som hellst så är det var och ens bekymmer.
Ja du kanske har rätt där ändå om det skulle bli en grundlig företags revision.Vet att arbetsmiljöverket inte jämför arbetad tid/lön med färdskrivaren men att det är på gång att göras.
Citat från: joka83ed skrivet 21 juni 2010, 13:37:11Ja du kanske har rätt där ändå om det skulle bli en grundlig företags revision.Vet att arbetsmiljöverket inte jämför arbetad tid/lön med färdskrivaren men att det är på gång att göras.Arbetsmiljöverket bryr sig inte om att rätt skatt är erlagd. En revisor behöver inte många minuter förens de ser skumheter. De har metoder och program. If you cannot beat them join them!