0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Toprunner skrivet 18 juli 2010, 22:52:48Backa gärna upp din formel med en mätning och visa att det stämmer, jag använder gärna en sån om den är bekräftad ThumbsupFormlen kommer från mina erfarenheter av min värmepump med borrhål och teorin för värmeöverföring i borrhål. Faktorn 2,5 representerar värmeöverföringsmotståndet i själva borrhålet, slang + vatten. Den delen står för ungefär 1/3 av totala temperaturfallet när borrhålet har belastats lång tid. Det är ungefär 7,5 grader differens mellan bergets starttemperatur och medeltemperaturen på köldbäraren i slutet av vintern. Det som följer efter faktorn 0,55 representerar värmöverföringsmotståndet från bergvägg till ostört berg som funktion av tiden. Eftersom värme leds lika bra från bort från borrhålet som till borrhålet går det bra att använda erfarenheterna från värmepumpdrift för kylfallet.
Backa gärna upp din formel med en mätning och visa att det stämmer, jag använder gärna en sån om den är bekräftad Thumbsup
För att sen få din formel generell kanske man ska ha nån faktor för lamda i det man borrat, och om det passerar grundvattenström eller ej.
En annan faktor är ju uppvämningen av marken som inte motsvaras av avkylning på vintern på samma sätt eftersom man som regel har ett isolerande snö täcke då. Marken är med andra ord mer ostörd. Alltså var i landet man borrar då antal "öppen-mark timmar" varierar.
Sen skriver du ju inte om din formel tar hänsyn till kylning (effektuttag) på sommaren vilket var det jag försöker diskutera här. Är det bara för värmning av hus på vintern så återhämtar ju hålet sig på sommaren . Man får ju en annan profil om man tillför mer värme på sommaren.
Vilka syftar du då på ? när du skriver om själv utnämda profeter , Man väljer kompressor /köldmedel efter driftförutsättningar . ska jag ha 10 kw i kyleffekt med 134 blir det en kompressor med 407 en annan med 410 en tredje . det som är intressant är är när vi kommer till den faktiska installationen. vad måste kunden satsa för att få hem kyleffekten i drivström . Bara för att kompressorn är större med 134 innbär inte det att den drar mer ström .I din värd toprunner ,vilken mängd ska man upp i på års basis innan du kallar det för serie tillverkad produktion .Vilka svenska tillverkare dom senaste 10 åren är det som gjort K-K p,g,a dåliga produkter ?Dålig cop på 134 ? Beror inte det lite på vilka förutsättningar du ger den tilltänkta installationen . så gör jag i alla fall . Copelands beräkningsprogram för scroll kompressorer säger något helt annat . Vart hämtar du din info? cocacola
Blir det inte lite oinressant att dryfta detta med R22 hela tiden. Det är en förbjuden gas som är helt ointressant. Bättre då att diskutera R410A kontra R404A eller något annat köldmedium som får användas.Håller helt och hållet med C-C om att R134a är jättebra vad gäller högre kondenseringar. Ska förresten starta 2 sådana maskiner på söndag, en på 16 kw och en på 280 kw ThumbsupVarför skulle man inte kunna ha VV produktion med t,ex R407c? De pumpar jag brukar montera kan tillverka 64 grader med denna gas,visst det sliter i slutet men det går.
Halm gubbar va skriver du om egentligen Du svarar inte på frågor som ställs efter dina inlägg när man undrar vad du menar . Jag förstår mig inte på dig Toprunner . Och jag är lessen men jag skrev i ett tidigare inlägg Den engelskan klarar inte jag . så för min del tror jag att copeland använder samma källa som stöd i sina tester för prestanda på redovisade effekter i sina program . Det räcker för mig Dina sista meningar är precis vad jag jobbar efter Rätt köldmedel till rätt applikation . det vet alla som har hållit på .cocacolaAlla kompressortillverkare använder calorimeter för att göra sina tabeller. Inget annat! Jag har jobbat med det så jag tror inte.Jag försöker svara/diskutera dina frågor men du ställer nya i olika riktningar på varje svar som inte har med grundämnet att göra och jag väljer att avstå från en sån diskussion.
Att R407c har en glide på 7,5 är inget jag behöver bry mig om. Jag dimensionerar inte gassidanpå pumparna. Jag dimensionerar rörsystemen och effektbehovet. Sedan väljer man en maskin som man tycker passar. Till VV applikationer så blir det oftast en R134a maskin. Man trixar lite så får man 4 i cop på den med. Ska posta ett log (p)H på den maskinen när jag startar den på söndag.Vad folk gör i Kina och andra länder blir inte så intressant att diskutera eftersom de flesta av oss inte kommer att göra ngt där. För mig existerar inte R22 eller R12 det är 2 gamla skitgaser som vi inte får använda. Även om de nu skulle ha egenskaper som är önskvärda. Jag skulle vilja prova en L/V maskin med halon, har du gjort det?
Varför har du en så otrevlig ton? Den genomsyrar hela denna tråd. Hur många kyl/värmepumps montörer behöver bry sig om gliden? vi monterar färdiga produkter som i mitt fall (för det mesta) Thermia har dimensionerat och byggt. De bryr sig om glide så att jag slipper. De arbeten jag utför på gassidan är de vanliga, kompressor byten mm. Sedan så mäter jag upp mina maskiner och ser att allt står rätt till, efter de anvisningar som har delgivits mig.Jag tog upp halon frågan för att jag skulle vilja prova,inget mer. Men det gillade inte du och du var tvungen att svara på ett fortsatt otrevligt och högtravande sätt. På samma sätt som du svarar på alla andra inlägg,,,synd. Jag vill som de flesta andra här såsom C-C och Lexus. Ha en meningsfull och lärorik diskussion om ett ämne där jag är genuint intresserad. Det står klart att du inte vill delta i en sådan diskussion så då får jag önska dig lycka TillLars
Ja Toprunner varför skulle inte VP oraklet klara att mäta hetgasen .Jag tycker inte att vi diskuterar när du kommer med inlägg som självutnämda profeter inom v-p teknik eller dåliga tillverkare som gjort konkurs . kallar mecterm för en om dagen tillverkare och några härliga inlägg till som jag inte förstår då frågar jag vad du menar men du undviker att svara för det tillhör inte ämnet skriver du . Jag frågar bara vad du menar med dina påståenden . vill du inte svara ja ok då.Du som jobbat med det här kan väll skriva vad det är som gör 134 så himla dålig mot r12 vad är det som gör den stora skillnaden på drivenergien . Jag tycker 134 maskinerna går som en dröm . En fastighets pump vi loggade med elmätare och flödeseffektmätare hade en årscop på 4,72 trots temperaturer upp emot 60 grader sommar tid och vissa tider på vintern . ca 7000 timmar på kompressorena varje år sen 2000. vad mer kan man begära (och där är flöden temperaturer mätta och dokumenterade ) men jag hävdar fortfarande att 410 i rätt applikation blir bättre än r22 . kör vi en luft-vatten mot golv värmen i en fastighet kan vi köra värmepumpen "kallt" och vi slipper problemen som r22 hade med oljan och vatten vid riktigt låga temperaturer (det står till och med beskrivet i Roalds kylbok) Jag håller med VP Oraklet antingen läser både han och jag fel eller så har dina inlägg en besk ton .Är det så eller tolkar jag dig fel . Jag försöker verkligen att vara så ödmjuk jag kan i dom inlägg jag skriver ,Men ibland blir det fel på grund av för dåliga akademiska kunskaper cocacola