0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
3 mBar verka vara något påhittat här Sverige - möjligen en avrundning av 2000 micron (µmHg) som översatt blir 2.66 mBar och så har någon rundat av uppåt.avrundning nedåt till 2 mBar jämt borde man ha gjort i det här fallet.att man inte vill ha fukt i system med POE-oljor beror på att oljan är byggd kring organiska syror (typ propionsyra och tyngre syror) + alkohol som startpunkt genom att dehydrera syrorna. det betyder att det finns en jämviktsförhållande mellan POE-olja och fria organiska syror och alkohol vilket innebär att om det kommer vatten(ånga) in i oljan så börja oljan falla tillbaka till sina ursprungliga beståndsdelar i samband med stark hetta och syre. Oljan blir sur.organiska syror är heller inget å leka med när det gäller angrepp på plaster och tex. epoxy är inte kompatibelt med POE just pga. risken för syrabildningen.PAG går däremot går utmärkt ihop med epoxy men leder för mycket ström (pga. fukten i oljan) och går inte att använda i hermetiska kompressorer med nakna, spänningsatta ledare exponerade för oljan.---som nedan nämnt så släpper Sverige ut knappt en myggskit med HCF-gaser i jämförelse hur det hanteras i mellanöstern, asien, kina, sydamerika och även USA, afrika etc.Istället för att strama till ännu hårdare här i sverige som redan innan släpper ut väldigt lite kölmedie, så borde man börja arbeta med dessa länder istället då det skulle väldigt mycket större resultat i form av minskad utsläpp - men det är klart - det jobbet är ju svårt och kan inte utföras med ändan på en stol i stockholm...
som nedan nämnt så släpper Sverige ut knappt en myggskit med HCF-gaser i jämförelse hur det hanteras i mellanöstern, asien, kina, sydamerika och även USA, afrika etc.Istället för att strama till ännu hårdare här i sverige som redan innan släpper ut väldigt lite kölmedie, så borde man börja arbeta med dessa länder istället då det skulle väldigt mycket större resultat i form av minskad utsläpp - men det är klart - det jobbet är ju svårt och kan inte utföras med ändan på en stol i stockholm...
när det gäller hfc-utsläpp håller jag fullständigt med dig, och hade det inte sölats så mycket med köldmedier och byggts tätare system så hade vi kunnat ha kvar de gamla effektiva CFC medierna utan att miljöterroristerna hade satt stopp för det.problemet kom ju när varje medelsvenssonbil skulle ha AC, så var systemen tvungna att göras billigare, på bekostnad av hållbarheten, och stora mängder CFC läckte ut. när AC kom på 50 talet i amerikanska bilar så var det mastodonta system med kopparrör och inte en enda gummitätning förutom nån enstaka slang och axeltätningen.numera är det ju i princip slang hela vägen och dålig aluminium i kondensorerna.
Oavsett , hur många ppm fukt i R410 kan skada kopressorn, på hur lång sikt.... 1 år eller 10....?Hur mycket sämre blir effekten.... Hur många ppm luft kan det finnas i rör som har varit förslutna och inget vatten har trängt in....Ute tempen har inte haft skillnad på max 5C och ingen kondens har uppkomit.Hur görs A/C installationer i Asien, Mellanösten.... Afrika... det skall ju i grunden vara samma procedur....fast de inte användervärme funktionen på sina enheter.... Hm.... tror ni att vacuum pumpar, manometrar etc för många tusen används där? Av tillståndet och ljudet på dessa enheter att dömma har de gått några år....Abdullah kanske suger men inte är det vacuum.... eller vad tror ni?Självklart är de inte lika upptagna av EER faktorer etc. Det skall ju bara bli kallt.... Visst, jag köper resonemanget om behovet av vacuum sugning i "väst världen" men .... vi vet ju att det inte görs by the bookalltid.Det intressanta i mitt fall är att en av MHI imprtörer och auktroriserad återförsäljare använder "min" installatör firma.... ger 3års garanti på allt och tycker att det är OK De problem de menar uppkommer är med krets kort etc.Hm... märkligt...
Citat från: styrman skrivet 15 november 2010, 17:53:36Oavsett , hur många ppm fukt i R410 kan skada kopressorn, på hur lång sikt.... 1 år eller 10....?Hur mycket sämre blir effekten.... Hur många ppm luft kan det finnas i rör som har varit förslutna och inget vatten har trängt in....Ute tempen har inte haft skillnad på max 5C och ingen kondens har uppkomit.Hur görs A/C installationer i Asien, Mellanösten.... Afrika... det skall ju i grunden vara samma procedur....fast de inte användervärme funktionen på sina enheter.... Hm.... tror ni att vacuum pumpar, manometrar etc för många tusen används där? Av tillståndet och ljudet på dessa enheter att dömma har de gått några år....Abdullah kanske suger men inte är det vacuum.... eller vad tror ni?Självklart är de inte lika upptagna av EER faktorer etc. Det skall ju bara bli kallt.... Visst, jag köper resonemanget om behovet av vacuum sugning i "väst världen" men .... vi vet ju att det inte görs by the bookalltid.Det intressanta i mitt fall är att en av MHI imprtörer och auktroriserad återförsäljare använder "min" installatör firma.... ger 3års garanti på allt och tycker att det är OK De problem de menar uppkommer är med krets kort etc.Hm... märkligt...Inga fler reflektioner på världen bortom ordnade Skandinavien...? kanske ngn med erfarenhet från out there?HälsningarRobert
En fråga! Själv är jag novis men nyfiken på det här med påfyllning etc. Stod och kollade när en kylmontör vacumsög en anläggning. Jag frågade lite om det här med tider. Tyckte han sög ganska kort tid eftersom anläggningen var ganska stor. Han sa då att han brukade suga ner det en stund för att sedan fylla på lite soppa, innan han vacumsög igen. Han menade då att det som då fanns kvar var var utspätt med köldmedia. Är det galet att göra så eller ett vedertaget trix?
Citat från: styrman skrivet 16 november 2010, 21:55:26Citat från: styrman skrivet 15 november 2010, 17:53:36Oavsett , hur många ppm fukt i R410 kan skada kopressorn, på hur lång sikt.... 1 år eller 10....?Hur mycket sämre blir effekten.... Hur många ppm luft kan det finnas i rör som har varit förslutna och inget vatten har trängt in....Ute tempen har inte haft skillnad på max 5C och ingen kondens har uppkomit.Hur görs A/C installationer i Asien, Mellanösten.... Afrika... det skall ju i grunden vara samma procedur....fast de inte användervärme funktionen på sina enheter.... Hm.... tror ni att vacuum pumpar, manometrar etc för många tusen används där? Av tillståndet och ljudet på dessa enheter att dömma har de gått några år....Abdullah kanske suger men inte är det vacuum.... eller vad tror ni?Självklart är de inte lika upptagna av EER faktorer etc. Det skall ju bara bli kallt.... Visst, jag köper resonemanget om behovet av vacuum sugning i "väst världen" men .... vi vet ju att det inte görs by the bookalltid.Det intressanta i mitt fall är att en av MHI imprtörer och auktroriserad återförsäljare använder "min" installatör firma.... ger 3års garanti på allt och tycker att det är OK De problem de menar uppkommer är med krets kort etc.Hm... märkligt...Inga fler reflektioner på världen bortom ordnade Skandinavien...? kanske ngn med erfarenhet från out there?HälsningarRobertDe har inte riktigt samma problem eftersom de som regel använder R22. Den delen av världen har inte heller hybris som räddare av världen.
Inga fler reflektioner på världen bortom ordnade Skandinavien...? kanske ngn med erfarenhet från out there?HälsningarRobert
R22 är en HCFC gas dvs ozonnedbrytande.Det är därför den förbjuds."vanliga" tillåtna köldmedier är HFC gaser är inte ozonnedbrytande men som under F-gas förordningen skall begränsas utsläpp av pga växthusgasutsläppen.R290 omfattas inte alls av dessa regler.