0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: styrman skrivet 17 november 2010, 10:03:05Inga fler reflektioner på världen bortom ordnade Skandinavien...? kanske ngn med erfarenhet från out there?HälsningarRobertDe har inte riktigt samma problem eftersom de som regel använder R22. Den delen av världen har inte heller hybris som räddare av världen.
Inga fler reflektioner på världen bortom ordnade Skandinavien...? kanske ngn med erfarenhet från out there?HälsningarRobert
Hm... mitt jobb är i princip... ja hela världen.... närmast Brasilien och Argentina... även om den direkta platsen är en liten bit av Norge Behövde sist R22 i USA... och fick utan problem ....I Europa blir det annat... Hm... generellt så blir miljötänkandet ibland en overkill som slår fel....Miljövänliga Svenska värme pumpar som drivs med Polsk kol el....Men tillbaka till sugningen.... skall inte R22 VP eller A/C vakuum sugas? Hur mycket effektivare är R22 jämfört med R410?HälsningarRobert
Det här 'bättre förr' -snacket dvs. gamla goda effektiva R22 och R12 är inte så väldigt fördelaktiga om man jämför med tex R290 - propan i för köldmedlet anpassad system, eller ännu mera med R600a och för att inte tala om DME (Dimetyleter) som tryckmässigt är nära drop in för R12.Körde lite coopack med -10 C evaporator temperatur och 55 C i kondenseringstemp, 100% värmeväxling i suggasvärmeväxlaren mellan suggassidan och flytande linsidan till evaporatorn. inga förluster och 'perfekt' isentropisk kompressor. (inom parantes med och utan suggasvärmeväxlare för -20 C grader ev. mot +55 grader C kond) - dvs det är teoretiska COP-värden för att se potentiella COP-värdena i köldmediet.
[quote author=Toprunner link=topic=33830.msg344774#msg344774 Då det gäller explosiva köldmedier så förutsätter det indirekta system och då för du stora överföringsförluster som sänker systemverkningsgraden
dom har varit dränkta i amerikansk FUD från köldmedelsbolagen sedan 1940-talet så det är inte så konstigt.skall bli intressant hur de lanserar den brännbara HFO1234yr för fordonsbruk i dom länderna, med tanke på att R134a kommer att fasas ut och skattas sönder tillsammans med R407C och R410a förr eller senare även för dessa
Hur svårt kan det vara att ha en brännbar gas till i bilar med förbränningsmotorer?
Citat från: Sfinx skrivet 21 november 2010, 21:13:25Hur svårt kan det vara att ha en brännbar gas till i bilar med förbränningsmotorer? Kondensorn lär ju sitta längst fram i bilen... ganska utsatt vid krock.
personligen så föredrar jag en gasolbrand om jag tvingas vara i rökgaserna efteråt...